voorvork olie verversen

zwarte lola

Die hard MF'er
13 mei 2014
359
71
Heerlen
ik wil eens aan jullie vragen wanneer jullie voorvork olie gaan verversen/ nooit want hij dempt nog goed /na ???? km / 1 x per ???? jaar en wat voor olie jullie daarvoor gebruiken /h t f /speciale voorvork olie/ hydro olie / gewone motor olie , of laten jullie dat doen en weet het niet :] :]
 
Ben zelf van plan om de olie van de voorvork binnenkort te (laten) vervangen en vroeg me af of er nog verschil is in minerale en synthetische vorkolie (met evt. additieven)?
Geldt hier hetzelfde verhaal als bij motorolie?
En kan bij een oudere motor waar mineraal werd aangeraden in het wphb (omdat syntheet waarschijnlijk nog niet bestond) ook gewoon syntheet gebruikt worden?
Er is voorgeschreven welke soort en dikte er in moet.
 
Ruik maar een keer aan oude/gebruikte vorkolie en je weet meteen zeker dat deze verouderd.:P



Toen mijn achterschokbreker vorige maand eindelijk echt lek was rook ik gelijk waar het vandaag kwam. :Y
Daarvoor al een winter lang sweet spots @parkeerplekken en niets kunnen vinden. :+

Motorolie ruikt lekker.. schokbreker olie stinkt! :X :)
 
Laatst bewerkt:
Ik was ook weigerachtig om dit zelf te gaan doen.
k snapte vooral niet hoe je de vrije ruimte (in mm ) boven de olie goed kon afmeten binnenin een vorkpoot.
Beste tip voor mij was om een injectiespuit te nemen met een stukje slang erop.
Je tekent de afstand af op het stukje slang en zuigt eigenlijk de olie tot op de juiste hoogte van de rand eruit.
Gouden tip voor mij en sindsdien al een paar vorken gereviseerd.
 
Ik was ook weigerachtig om dit zelf te gaan doen.
k snapte vooral niet hoe je de vrije ruimte (in mm ) boven de olie goed kon afmeten binnenin een vorkpoot.
Beste tip voor mij was om een injectiespuit te nemen met een stukje slang erop.
Je tekent de afstand af op het stukje slang en zuigt eigenlijk de olie tot op de juiste hoogte van de rand eruit.
Gouden tip voor mij en sindsdien al een paar vorken gereviseerd.
Het is nog makkelijker om dat afgetekende stukje slang in de poot te hangen en erdoor te blazen terwijl je de olie erin giet. Als je gepruttel hoort heb je de juiste hoogte bereikt...
 
injectie spuit met slang, afstand slang tot onderkant injectiespuit op de juiste afstand afsnijden.
iets teveel olie in de vorkpoot, spuit op rand van vorkpoot zetten en teveel olie opzuigen.

werkt perfect
 
Merk is niet zo van belang.
Soort en gewicht wel.

Mwa.

De viscositeit en de hoeveelheid (=luchtkamer) zijn van belang. Soort niet echt, athans niet bij non-catridgevorken. Dan knal je er dus een syntheet in gezien de verwachte verversinterval (lees: als het toevallig een keer weer gebeurt) omdat een syntheet langer zijn eigenschappen behoudt.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook weer enthousiast geworden om het te gaan doen. :Y
Nu is mijn kluslijst weer groter geworden. |( _O-

Afgelopen weekend een andere schokbreker achter gemonteerd wegens een defect exemplaar. (Na 123.900 km :+ )
En kan nu weer knallen, maar @meer tractie valt het stugge gevoel aan de voorkant op - stuur slaat ook wat.
Dus binnenkort verse olie en de luchtkamer checken..

+ alles aan de motor is achterstallig, dus wat er onderhouden kan worden, zal ook moeten gebeuren.

Goed idee. :t (Verrassende topicstart :P )

Vorkpoten - veren checken en olie vervangen.
Koelvloeistof vervangen.
Banden vervangen.
Remcilinder vervangen.
Remblokken vervangen.
Kleppen stellen.
Schokbreker achter vervangen.
Bougies vervangen.
Elektrische stekkers schoonmaken en inspuiten.
Luchtfilter vervangen.
Spiegels vervangen.
Accu vervangen
2x Olie verversen.
Oliefilter vervangen.

Doe gelijk ook 'even' je wiellagers :)
 
Doe gelijk ook 'even' je wiellagers :)
Ik ben niet van de werkverschaffing? :+
Maar het zit ff tegen, gisteravond is het display uitgevallen en thuis bleek de vier maanden oude Motobatt compleet leeg. :?
Dus alles schuift ff op, deze week en weekend überhaupt geen tijd.
Wil punt voor punt om de week afwerken, maar nu staat'ie ineens stil. O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben hier laatst even ingedoken, misschien vind je mijn bevindingen interessant. Anyway, ik heb een s1000rr uit 2012 met 16.000 km, die voornamelijk voor circuittrainingen wordt ingezet. Omdat ik graag het potentieel van standaard onderdelen maximaal benut, was ik voornemens om de olie in de voorvork te vervangen. (Moet eigenlijk na 30k kilometer pas).

Theorie achter een oliewissel:
-de olie waar de voorvork mee wordt afgeleverd in de fabriek is soms inferieure kwaliteit (bron: daytonaforum)
-de viscositeit bij hogere temperatuur wordt groter naarmate de olie ouder wordt (bron: motoplus)
-vervuilde olie veroorzaakt sneller een lekke keerring? (bron: dave moss)
-je kunt dmv de viscositeit 5w, 10w enz. Het stelbereik van de voorvork in het gewenste gebied brengen. (Bron: dave moss)

Dus redenen genoeg:

Standaard luchtkamer gemeten. Bmw geeft op: 73mm luchtkamer met 7,5w dikte. Luchtkamer bleek in beide poten 90mm te zijn. Aanbevolen door veringspecialisten: 90mm. Uiteindelijk voor 90mm gegaan. Met 10w dikte.

Olie bovenin was eigenlijk brandschoon. Toen de demper zelf ook los gehaald. Hier bleek het vuil te zitten: de olie was grauwgrijs en vol met kleine stukjes aluminium.
Best logisch: verontreiniging zakt naar beneden.

Demper ontluchten duurde een tijd.

De visociteit van het ene merk is NIET gelijk aan de viscositeit van een ander merk. Maw 5w motul is niet even dik als 5w castrol. Vaak in het wphb worden punten gegeven aan de viscositeit, hier zijn weer omrekentabellen voor.

Alles weer in elkaar gezet met preventief nieuwe keerringen.

Vraag van de dag: wat merken wij hiervan?

Niets. Al met al toch een leuke middag gehad.
 
Laatst bewerkt:
De visociteit van het ene merk is NIET gelijk aan de viscositeit van een ander merk. Maw 5w motul is niet even dik als 5w castrol. Vaak in het wphb worden punten gegeven aan de viscositeit, hier zijn weer omrekentabellen voor.

Vraag van de dag: wat merken wij hiervan?

Niets.

klopt, dus voor diegene die er wel mee willen spelen (en het verschil merken) : best steeds bij hetzelfde merk blijven ! is het gemakkelijkste en zekerste.
 
Vraag van de dag: wat merken wij hiervan?

Niets. Al met al toch een leuke middag gehad.
Je merkt niets van de veranderingen naar verse 10W. :?

-de viscositeit bij hogere temperatuur wordt groter naarmate de olie ouder wordt (bron: motoplus)
Is de terminologie niet hoger of lager? Wordt de olie dikker? :)
 
Laatst bewerkt:
Bij mij zit het er al 7+ jaar en 60000km in...

Al tijdje op de planning maar elke elke keer: Waarom eigenlijk? Hij veert aan de voorkant nog precies zoals toen ik hem kocht en nog steeds erg tevreden over het stuurgedrag

Maar goed et zal vast een modderbad zijn in mn vork
 
Laatst bewerkt:
Je merkt niets van de veranderingen naar verse 10W. :?Is de terminologie niet hoger of lager? Wordt de olie dikker? :)

Ik merk eigenlijk alleen dat de voorvork koud stijver is. Als hij warm is merk ik weinig verschil, terwijl ik de demping en rebound hetzelfde heb gelaten.

Ik merk dat de motor iets stabieler is op koers. Maar ik heb op aanraden van vering expert de poter minder doorgestoken. Kan dus helaas niet aangeven wat de verbetering gaf.
 
Dus je schraapt wat argumenten van het internet bij elkaar en geloofd dat?
En hoe vaak ververs je de achterschokdemper? Daar gaan namelijk dezelfde argumenten voor op.

Beetje aparte reactie? Voor circuit gebruik wordt aangeraden ieder jaar de olie voor en achter te wisselen. Dat is bij mij niet aan de orde, maar de motor rijdt alweer 5 jaar met dezelfde olie.

Hoe dan ook, er worden meerdere redenen genoemd om te wisselen, ik som die op. Je bent vrij om ze te weerleggen.

Ik wil de achterschokbreker ook graag laten servicen inderdaad.
 
Inderdaad, over de achterschokdemper wordt nooit een woord gerept.
daar zit toch ook olie in. Waarom hoeft die nooit ververst?

Ik vermoed dat dat is omdat het slijpsel in voorvorkolie voornamelijk komt van het ingedrukt worden van de veer; deze zakt niet netjes naar beneden, maar schiet altijd naar een kant. Zo slijt de binnenkant van de vork. Bij een schokbreker is dat niet aan de orde, de veer loopt buitenom.

de olie verouderd dan wel, maar vervuild minder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan