Voorvork olie viscositeit mengen

Sjefman

MF veteraan
22 mei 2017
5.340
6.212
Bergen op Zoom
In mijn gsx750f moet standaard 10w voorvork olie. Ik heb er 15w in gestopt voor iets meer demping, hij deinde wel erg veel.

Nu helaas blijkt 15w te veel van het goede, hij is nu te traag naar mijn zin. Ergens er tussen zou fijn zijn. Hij dempt een stuk meer maar dus ook trager, dat merk ik vooral op minder goed asfalt midden in een bocht, daar verlies ik wat contact met de weg..

Kan ik ongestraft 10w en 15w mengen van het zelfde merk om rond de 12,5w uit te komen of werkt dat niet zo?
 
Heb je ook al geprobeerd met je compressie en rebound adjusters te spelen?

Alleen de rebound is verstelbaar en die heb ik al zo licht mogelijk gezet, hij dempt nog te traag.

Ook met de originele olie was het probleem niet op te lossen door de rebound strakker te zetten.

Ooit komen er andere veren in hoor, meer passend bij mijn gewicht en rijstijl, maar tot die tijd wil ik van het jojo effect af, het leek af en toe net alsof ik op een wip zat. Dat is nu dus een stuk beter met dikkere olie maar helaas het wegcontact ook.

Je kunt het gewoon mengen en de viscositeit wordt inderdaad 12,5 als je 1 op 1 mengt.
Ok, mooi, bedankt.
 
Je zegt ooit komen er andere (progressieve?) veren in. Als de boel nu toch open ligt zou ik dat gelijk doen voor die 100 euro. Gelijk de keringen en stofhoezen vervangen. (25 euro) en de voorgeschreven olie erin. Je krijgt er een beter sturende fiets voor terug. Alles ook weer mede-afhankelijk van je banden & achter schokbreker.
 
Als hij nu net zoveel te zwaar dempt als eerst te licht, dan zou ik de helft van de olie er uit kieperen en daarna aanvullen met 10W.

Precies mijn idee, en blijkbaar kun je dat dus ongestraft doen. Ik had het namelijk ook niet gek gevonden als het afgeraden werd om weet ik veel wat voor redenen.

Vergelijk je nu oude (versleten) 10w-olie met verse 15w? Wellicht zit daar je probleem en is je vork prima gedempt met verse 10w.

Daar komt het wel op neer maar de oude olie die er uit kwam leek me niet heel oud en gaar. Het rook ook nergens naar terwijl ik overal lees dat vorkolie stinkt als hij ouder wordt.

Je zegt ooit komen er andere (progressieve?) veren in. Als de boel nu toch open ligt zou ik dat gelijk doen voor die 100 euro. Gelijk de keringen en stofhoezen vervangen. (25 euro) en de voorgeschreven olie erin. Je krijgt er een beter sturende fiets voor terug. Alles ook weer mede-afhankelijk van je banden & achter schokbreker.
Achter heb ik net een nieuwe schokdemper, wereld van verschil. Maar ik probeer het klusbudget een beetje te spreiden. Waarschijnlijk gaan nieuwe veren er uiterlijk over een jaar in komen, maar tot die tijd hoopte ik het iets te verbeteren. De olie had ik nog staan dus het heeft me ook niks gekost.

Een beetje olie aftappen en er evenveel voor terug in de plaats gieten kan prima met de hele boel gemonteerd overigens.
 
Kwestie van proberen. Ik zou eerst 10W proberen van het merk waar je nu 15W van hebt.
Denk dat je met mengen richting 12.5W niet krijgt wat je zoekt.

Je vergelijkt nu de 15W die je hebt gekocht, met iets wat erin zit, waarvan je niet weet wat het is.

Voor je idee:
Motorex 7.5W - 34.7cst
Motorex 5W - 23cst
Motul Factory 7.5W - 24cst
Motul Factory 10W - 36cst
Maxima Racing 7W - 26.7cst
Maxima Racing 10W - 37.4cst

De ene 7.5W is de andere 10W
 
Een fles 10w is besteld, ik ga er even over peinzen.

Mengen gaat zonder de hele voorkant van mijn motor weer uit elkaar te sleutelen. De hele poten leeg laten lopen en de gehele olie verversen moet de hele voorkant weer uit elkaar, en daar heb ik voorlopig niet zo'n trek in. De volgende keer dat ik dat ga doen gaan er nieuwe veren in.

Bedankt in ieder geval voor je lijst, ik vind het erg storend dat je denkt een bepaalde dikte olie te kopen, wat dus helemaal niet zo blijkt te zijn. Je zou mogen verwachten dat het type wat op de verpakking staat ook iets zegt over het gebruik...
Als Suzuki 10W voorschrijft mag je dan verwachten dat een Motul 10W om en nabij het zelfde is als een Motorex...
Zou je zeggen.

Motul zit wel aan de 'dunnere' kant zo te zien. Ik heb er nu Motul Expert in zitten, en dus een fles Motul Expert weer besteld om te mengen.

Of toch maar alles weer uit elkaar...
Ik zie wel waar het schip strandt.

Ik hoop eigenlijk de voorkant in elkaar te laten zitten en met een injectiespuit en een eindje slang er een hoeveelheid olie uit te te halen. Eens kijken hoe veel ik er zo uit krijg.
 
als je bij de apotheek even een klysma spuit haalt dan heb je spuiten van 50 - 100 ml dan kan je aardig wat olie in 1 keer verwijderen en precies evenveel weer terug doen. en als je de motor in de vering trekt zoals op een aanhanger komt er meer olie boven de zuiger te staan en kan je dus meer vervangen.
 
als je bij de apotheek even een klysma spuit haalt dan heb je spuiten van 50 - 100 ml dan kan je aardig wat olie in 1 keer verwijderen en precies evenveel weer terug doen. en als je de motor in de vering trekt zoals op een aanhanger komt er meer olie boven de zuiger te staan en kan je dus meer vervangen.

Dat is precies wat ik bedoel, ik heb 100ml spuiten liggen en slang die er op past :)

De 15W Expert is 58.1 cst
De 10W Expert is 35.9 cst
Thnx! Da's nogal een verschil.

Ik ga kijken hoeveel er uit gaat met een spuit. Als het bijna niks is zal ik alles uit moeten gaan bouwen. Ik hoop op zeker de helft, op de manier zoals hier boven uitgelegd.
 
Om er even op terug te komen:

Afgelopen week een fles 10w vorkolie gehaald van het zelfde merk en type als wat er in zat aan 15w.
Van de 510ml per poot heb ik er 270 uit gehaald en vervangen door de 10w.

Net een lekker rondje gereden en hij is er duidelijk van opgeknapt.
Hij dempt een stuk beter dan eerst, maar de traagheid is er uit. Mooie middenweg dus. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan