Voorvorken stroef, wat zie ik over het hoofd?

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.719
984
Almere
De voorvorken lopen stroef, happerig en willen ook niet lekker "in lopen".

Er is al veel gedaan, maar ik twijfel aan de manier van vastzetten, wat is de juiste volgorde? Ik hanteerde tot nu toe altijd van beneden naar boven.

Het gaat om een V-Strom DL1000 met gewone vorken, dus geen USD.

Er zitten nieuwe binnenpoten in, merk Paolo Tarozzi. Alles is nieuw, incl. glijbussen, keerringen, stofkappen en de overige O-ringen + olie.

De buitenpoten zijn krasvrij van binnen en alles is Suzuki OEM, afgezien van dus de binnenpoten.

Daarnaast is ook vervangen het T stuk, de kroonplaat en balhoofdlager en zitten alle spacers op de juiste plek, wiellagers zijn ook vervangen.

Dit alles omdat de fiets een keer een tik heeft gehad waarbij de originele poten iets krom waren.

De glijbussen zijn met het bijhorende vet gesmeerd bij montage, tussen stofkap en keerring zit ook een likje vet.

Juist omdat alles dus al meermaals uit elkaar is geweest en letterlijk alles is vernieuwd denk ik toch dat ik iets niet in de juiste volgorde monteer.

Veren zijn van hyperpro en daar ook "afgesteld" toen ik langs reed. Pre-tenstioner staat helemaal uitgedraaid voor mijn 85 KG.

Sinds revisie heb ik plm. 4000 km gereden.
olie conform specs en hoeveelheid luchtkamers zijn conform opgave Hyperpro.

zetten van de poten heb ik gedaan door de onderste pinch bolts van de voorwiel as niet vast te zetten, een paar keer stevig in te veren om ze vervolgens vast te draaien.

wie heeft er nog een tip?
dank!
 
Heb je toevallig goedkope keerringen gebruikt? Dan plakt zon vork ook heel makkelijk.

Makkelijk testen door bovenste dop even los te draaien en te kijken of de binnenpoot onder zn eigen gewicht je onderpoot in wil zakken.. :)
 
Tijdens montage leek alles soepel te lopen, maar dat was excl. stofkappen.

Alles is OEM Suzuki, juist om derde partij meuk uit te sluiten :)
Geen fijne en een hele dure ervaring gehad met AllBalls en sindsdien gebruik ik voor dit soort klussen alleen nog origineel Suzuki, gekocht bij dan wel CMSNL of MCSP.

Ik voel er weinig voor om de poten voor een 10e keer te demonteren :) daarom eerst de montage / "vastbout" volgorde eens nazien.

Ook de keerringen zijn voorzien van een klein likje siliconenvet
 
Stroef en happerig lopen is dus al 4000 km aan de hand? Daarvoor niet? Slechte keerringen of misschien de nieuwe binnenpoten die toch dik zijn. Demping wel ok (niet te veel?)? Misschien kun je het plakken meten en hier posten.l: Indrukken en langzaam op laten komen, afstand tot referentiepunt meten. Daarna uittrekken en langzaam laten dalen en wederom de afstand tot het referentiepunt. Het verschil daartussen is het plakken van de vork.
 
Binnenpoten klappen naar beneden als je ze los zou laten, met een goede schuifmaat (micrometer is te klein) nagemeten en leek gelijk aan origineel.

Merk is ook bekend en staat hoog aangeschreven. OEM is overigens ook onbetaalbaar en tweedehands vaak in slechtere staat dan wat ik al had...

Het is inderdaad al even aan de orde. Geen gevoel van verlies controle of grip op wegdek maar het hoort gewoon niet, je voelt het als je gaat zitten en daarna de motor uit de vering trekt.

Daarvoor waren de poten krom, slecht vergelijkingsmateriaal :)

Glijbussen lieten zich ook goed monteren, geen rare spelingen of uitsteeksels, ging soepel de buitenpoot in, niets geforceerd en zijn ook weer prima te demonteren (wat ik dus al gedaan heb om alles nogmaals te controleren.
 
Ik weet niet of deze poten instelbare Rebound hebben maar als ze dat wel hebben zou je kunnen proberen de rebound op z'n zachtst te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Veren zijn van hyperpro en daar ook "afgesteld" toen ik langs reed. Pre-tenstioner staat helemaal uitgedraaid voor mijn 85 KG.
De veervoorspanning lag niet helemaal uitgedraaid zijn als de veren voor jouw gewicht zijn, hyperpro heeft daar iets niet juist gedaan.
Kan het zijn dat de veren te kort zijn?
Probeer eens 2-3 toeren extra veervoorspanning te geven en nog eens rond te rijden.

Dus als je het wil er terug in zet, doe dit in deze volgorde?:
-as erin (met alle spacers erin)
-wielmoer vast
- inveren
-pinchbolts aan 1 kant vast
-inveren
-pinchbolts aan de andere kant vast?

Zijn het progressieve veren?
 
Kan het zijn dat je kroonplaten niet meer in lijn staan door die tik en je vorkpoten getordeerd staan nu?
Probeer eens de onderste kroonplaat te lossen, misschien staat het spul op spanning en loopt het daarom stroef.
 
Het zou kunnen dat het getordeerd is, daarom wil ik de juiste volgorde hanteren en dat ff uitproberen.

Er zit geen rebound op en er zitten inderdaad progressieve veren in.

Pinch bolts zitten aan 1 zijde :)

Met alleen de onderste kroonplaat / het T stuk te lossen is het probleem niet verholpen. O.a. spatbord zit er bijv. Ook op, is als laatste vastgezet.
 
Ken het filmpje wel en dat is dan ook wat ik doe om de poten te zetten maar ik weet niet met 100 procent zekerheid of ik ook de kroonplaten in de juiste volgorde heb vastgezet :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ulgi
Ik neem aan dat je al hebt getest met de poten los te pogo-en?

Dus poot los in de hand en er met goed gewicht op leunen om te zien dat het er niet 1 poot zelf stug is?

Je kan tot het einde der dagen proberen uit te lijnen maar als de poot zelf stug is zal dat niet helpen.

db
 
En wat zegt Hyperpro? Eenzelfde ervaring hier met mijn tuono met originele seals. Op advies van Hyperpro vervangen voor SKF low friction seals, en de vorkplak is verdwenen

:^

Hier ook hetzelfde probleem met een Triumph Tiger 1050 na montage Hyperpro veren.
Plakte gigantisch, je kon het goed merken tijdens het rijden.
SKF Low friction keerringen gemonteerd en probleem was direct verholpen.
 
Eerst montage uitsluiten :)
Daarna kan ik kijken naar de SKF low friction.

Pogo stick spelen ging voor mijn gevoel wel goed maar ver krijg ik de vork niet ingedrukt natuurlijk.

Het voorwiel zit dus aan 1 kant geklemd, haal ik de pinch bolts los dan kan ik 1 poot bewegen en daardoor kan het niet zo zijn dat ze samen geknepen worden. Het moet hem dan echt in kroonplaten zitten.

Gezien het weer ga ik maar even niet op de motor naar het werk, de resultaten van de bovenstaande suggesties zullen dus even op zich laten wachten.
 
Wat je kunt proberen is poten even inspuiten met siliconenspray, als dat verschil maakt zul je toch aan andere keerringen moeten.
Is de voorwielas nog recht? Mijn zwager had ook een vreemd gevoel, toen bleek de as iets krom te zijn.
 
De poten schuiven wel makkelijk in en uit de kroonplaten. As van voorwiel niet gechecked, kan ik wel even doen!

Er zit dus al wat siliconenvet tussen keerring en stofkap, siliconenvet heeft in die zin niet geholpen tegen de stoefheid.

Heb toch heel wat dingen opgezocht en uitgezocht maar ik ben natuurlijk maar een amateur en niet alle info op internet is even betrouwbaar, ook al klinkt het soms wel logisch.
 
Ik zie wel dat Suzuki verschillende onderdeelnummers voor de binnenpoten heeft gebruikt per type,
best kans dat de imitatie poten daar geen rekening mee houden en dat ze dus niet voor jou bouwjaar
goed zijn,als je de oude poten nog heb die eens vergelijken met de nieuwe ook de diameters.
 
De poten van de 2002-2004 zijn gelijk geloof ik. Ik heb model 2003 met verstelbare voorspanning. Iets wat de 2002 bijv. niet heeft.
De binnenpoten zijn ook echt voor de 2003 besteld, idem met de hyperpro veren en de rest van de onderdelen.
 
Klopt, maar het enige verschil is dacht ik de pre-tensioner.
Hoe dan ook heb ik ze wel op bouwjaar / Suzuki onderdeel nummer besteld :)

Let niet op de kwaliteit en de bijhorende bewegingen haha, hier een filmpje kort na de revisie i.v.m. het getikt.
Dit getik is inmiddels verholpen maar je ziet dat ze vrij soepel bewegen op zo'n 28 seconden in het filmpje.

 
Lijkt inderdaad niet zwaar te gaan,misschien zit er wel verschil in diameter van de oliegaatjes in de poot,
kleinere gaatjes zal meer weerstand opleveren.Verder is mijn ervaring wat imitatiedelen betreft dat het niet
altijd juist is voor een bepaald bouwjaar ook al beweerd de fabrikant van wel,detail verschillen kunnen je dan grote problemen opleveren,
met die ervaring monteer ik altijd alleen originele onderdelen,die passen altijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan