Voorvorkkeerringen Nightmare! (GS500E)

R360

Rookie
5 jun 2009
29
0
Eindhoven
Hoi!

Ik rijd sinds december met een GS500E uit '96 rond, 25kw. Toen ik de motor kocht waren de keerring dus lek (km stand toen btw 43k). Dit leek me geen probleem en meteen laten vervangen. Na een maandje wéér lek. Ik terug naar de garage, waar ze dachten dat het misschien door de vorst kwam. Hebben ze toen erg netjes (gratis) voor me opgelost door nieuwe keerringen te monteren. (de teller staat nu op 2x lek).

Na een een maand of 2, je raadt het al, wéér lek. Ik werd er een beetje moe van. Er was dus waarschijnlijk iets anders aan de hand met de voorpoten. Via marktplaats aan een setje 2e hands poten gekomen, met progressieve veren nieuwe olie, bussen en keerringen. Naar mijn idee was dit een goede oplossing en voor 100 euro aangeschaft.
Heldhaftig zelf geïnstalleerd, alles soepel verlopen en de poten veerden inderdaad wel wat beter. Na weer een maandje, ja, weer lek. Wéér laten vervangen, dit was gisteren, 115 euro betaald om er een dag later achter te komen dat ze ongeveer meteen weer lek waren. (Bij het inleveren van de motor nog gevraagd of ze me wilden bellen als er iets bijzonders was, misschien waren deze poten ook wel ergens beschadigd, geen telefoontje gehad.) Terug naar de garage waar ze zeiden dat op de factuur wel stond dat het slechte poten waren, factuur heb ik nooit gezien.. Ze konden ook geen garantie geven, bla bla..

Dus binnen een jaar tijd eigenlijk 4 keer de keerringen vervangen bij 2 verschillende poten. De nieuwe poten zijn dus ook niet goed. Buiten dat het allemaal veel gedoe is, kost het ook nog eens een bak met (studenten)geld. :(

De opties mijn inziens zijn nu:

1. Nieuwe binnenpoten - 150/200 euro per stuk? Lijkt me een beetje veel van het goede.
2. 2e hands setje poten (met risico op weer ergens een beschadiging) - 100 euro?
3. Een gsx600/750f voorkant erop, (met risico op weer ergens een beschadiging) heb ik meteen een stuk betere vering en remmen. Maar dit gaat me volgens mij nog veruit het meeste geld kosten. Ik weet ook niet of ik dit zelf kan. En daarbij heb ik nét mijn remschijf laten vervangen dus dat is ook weer zo zonde.

Ben een beetje ten einde raad, en wilde even mijn frustratie uiten. Ik rijd veel te graag motor om 'm dan maar te laten staan, maar mijn banksaldo verteld mij dat het nu wel in een keer goed moet zijn tegen een niet te hoog bedrag, anders heeft dat geintje meer gekost dan de motor zelf!

Beetje lang verhaal geworden, maar alvast bedankt voor het lezen en eventuele tips. :)

Groeten Koen
 
Laatst bewerkt:
heel vervelend putjes op je voorvorkpoot, kost je onherroepelijk keerringen.
Ooit ook gezeik gehad hiermee , heb de putjes met een wetssteentje(waar ze vroegur schaatsen mee slepen) er af geveild en nooit geen lekke keerringen meer gehad.
 
Laatst bewerkt:
Ja ook al aan zitten denken, maar het zijn echt behoorlijke deukjes (steenslag). Die krijg ik er denk ik niet uitgepolijst zonder een diepe geul in de poten achter te laten...
 
heel vervelend putjes op je voorvorkpoot, kost je onherroepelijk keerringen.
Ooit ook gezeik gehad hiermee , heb de putjes met een wetssteentje(waar ze vroegur schaatsen mee slepen) er af geveild en nooit geen lekke keerringen meer gehad.
Die heb ik iig nooit eerder gehoord :N
Altijd het proberen waard dus, neem ik aan :)
 
Dit lijkt me niet meer te polijsten, er is echt een stukje chroom weg. (dit is wel het ergste stuk)

full


Heb ook even gebeld naar een paar motorslopers, kan hier in de buurt voor 80 euro een setje poten ophalen. Deze leken nog in orde/netjes te zijn. Ik zal ze eens goed bekijken, of er niet ook een hoop gaten in zitten. Anders neem ik ze maar mee denk ik..
 
Laatst bewerkt:
Ja dat zag ik ook al, is het niet gebruikelijk dat die ook vervangen wordt tijdens het vervangen van de keerringen? Als dat zo is ga ik denk ik maar nooit meer naar de desbetreffende garage, ook vanwege eerdere slechte ervaringen.. B|
 
Mocht het schuren nu niet lukken, en ik heb andere poten, hoe makkelijk is het dan om de veren van m'n huidige poten om te ruilen met de standaard (slappere) veren van de andere poten? die veer eruit is niet zo moeilijk, maar zit er bij de standaard poten niet een hoop toestand die er ook uit komt als je hem 'op de kop' houdt?
 
Zou wel leuk zijn zo'n gsxr voorvork, maar dan moet ik volgens mij ook een ander voorwiel, remschijven, remleidingen, rempomp, remklauwen, balhoofd, etc...? En dat gaat me een beetje tever qua kosten helaas. Bedankt voor de tips tot nu toe iig!
 
Ja dat zag ik ook al, is het niet gebruikelijk dat die ook vervangen wordt tijdens het vervangen van de keerringen? Als dat zo is ga ik denk ik maar nooit meer naar de desbetreffende garage, ook vanwege eerdere slechte ervaringen.. B|

Sja, als je expliciet vraagt om nieuwe oliekeerringen dan niet... maar elke goede monteur zou in mijn ogen deze moeten vervangen.
 
Bij putjes in de vorkpoot kan je het inderdaad met een wedsteen weer glad maken,
is er chrome weg dan kan je dat ook met een wedsteentje doen maar dan moet
je dat regelmatig in de gaten houden want het gaat op die plek geheid weer roesten.
Een 2e oplossing is om de poten opnieuw te laten hardverchromen ,let dan wel
op wat het kost in vergelijking tot nieuwe poten,soms zijn nieuwe net zo duur
of zelfs goedkoper.
Een veel gemaakte fout is om bij het monteren van nieuwe keerringen geen
bescherming te gebruiken bij het op de poot schuiven ,daardoor kan de nieuwe keerring
beschadigd raken.gebruik bijvoorbeeld een plastic zakje en wikkel die eerst om de poot
en schuif daar de keerring over van boven naar beneden tot je bijna onderaan ben,het laatste stukje schuif je de keerring van het zakje af en tik hem vast,zo kan de keerring
nooit beschadigen bij het monteren.
Wat vaak ook word vergeten is de stofring te vervangen als die beschadigd is,en
ook word er vaak niet naar de geleiderbussen van de vorkpoot gekeken
of die niet versleten zijn,is dat wel het geval dan blijf je keerringen vervangen want die gaan dan na een aantal km weer lek.
 
Sja, als je expliciet vraagt om nieuwe oliekeerringen dan niet... maar elke goede monteur zou in mijn ogen deze moeten vervangen.
Ja dat leek mij ook, maar daar dachten ze daar toch iets anders over. Gewoon zelf je onderhoud doen, dan weet je tenminste wat er vervangen wordt. Maarja, keerringen vervangen leek me niet zo'n goed idee om zelf te doen..
 
Ja dat zag ik ook al, is het niet gebruikelijk dat die ook vervangen wordt tijdens het vervangen van de keerringen? Als dat zo is ga ik denk ik maar nooit meer naar de desbetreffende garage, ook vanwege eerdere slechte ervaringen.. B|

Het is niet gebruikelijk om ze altijd te vervangen. Als ze er nog goed uitzien zal de een het wel doen en de ander niet. Maar als ze er zo slecht uitzien dan natuurlijk wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan