Voorvorkvering stugger maken

Hee leuke fiets, heb ik heel lang geleden ook nog gehad, en had toen als snel het zelfde probleem als jij nu, echter die van mij was toen nog nieuw.

Onzeker en licht aan de voorkant en zwabberen ophoge snelheid, echter wat ik hier nog niet heb gelezen is het volgende;

De meeste problemen los je op, niet bij de voorvork maar achter, deze typen honda's hebben ook lucht ondersteunde achter vering en daar zit nou net het probleem als je goed naar je motor kijkt zal je zien dat hij iets achterover staat, dat verklaart ook het inzakken als je er op gaat zitten.

Er gaat een paar bar in en je vind het ventiel ergens achter de zijdeksels, ergens op de stikertjes als die er nog op zitten staat wat er max in moet, ik dacht max iets van 4 bar.
Als je hem tot max waarde vult zal je merken dat je een heel andere fiets hebt, helaas kan ik je melden dat je mintens 1x in de maand dit moet kontroleren aangezien de druk snel weer afneemt, ook al toen de mijne nog nieuw was.

Dat probleem hebben meer honda's uit die tijd, succes ermee
 
Mooie discussie tussen G'xer Fighter en Erik van dam :)
IMHO heeft Erik het bij het rechte eind: een afstandsbus op de veer heeft geen enkele invloed op het inveren ervan. Het maakt het alleen lastiger om de dop op de vorkpoot te zetten (daarom heet het ook veerVOORspanning), zodra het gewicht van de motor er op gaat leunen gaat de veer op x cm lang staan.

Rekenvoorbeeld: genoemde veer van 10 cm/kg, steekt bij montage 2 cm uit de vorkpoot. Je moet er dan met 20 kg op gaan hangen om de dop erop te draaien. Een bus van 1 cm erop en je moet 30 kg duwen (de veervoorspanning is hoger). Maar zodra de motor er met een kg'tje of 60 (ca. helft achter andere helft voor en dat delen door 2 vorkpoten :9 ) op gaat leunen gaat die veer 6 cm in. Het enige wat de bus doet is het bovendeel van de voorvork met de motor 1 cm hoger zetten waardoor de vork verder in kan veren (en dus minder snel doorslaat bij remmen). Nadeel: kan daarom ook minder ver uitveren. Goed afgesteld is met rijder in het zadel ca. 1/3 van de totale veerweg ingeveerd.

Bij stugheid kan je inderdaad spreken over stugheid van de demping en stugheid van de veer. Dat zijn twee totaal verschillende dingen die apart bekeken en aangepakt moeten worden. Waarbij de stugheid van de demping overeen moet komen met de stugheid van de veer. Een sterke / stugge veer zal met kracht uit willen veren en heeft daarom ook grotere / stuggere dempingskracht nodig om dat in toom te houden, met name de uitgaande demping moet dan stugger dan bij een minder sterke veer.

Groetjes, Noud

PS, lineair is leuk voor de racerij, op straat is progressief toppie ;)
 
De meeste problemen los je op, niet bij de voorvork maar achter, deze typen honda's hebben ook lucht ondersteunde achter vering en daar zit nou net het probleem als je goed naar je motor kijkt zal je zien dat hij iets achterover staat, dat verklaart ook het inzakken als je er op gaat zitten.

Er gaat een paar bar in en je vind het ventiel ergens achter de zijdeksels, ergens op de stikertjes als die er nog op zitten staat wat er max in moet, ik dacht max iets van 4 bar.
Als je hem tot max waarde vult zal je merken dat je een heel andere fiets hebt,

Ventiel weet ik, heb er 3.5 bar in gedaan en geloof dat dat idd goed hielp.

helaas kan ik je melden dat je mintens 1x in de maand dit moet kontroleren aangezien de druk snel weer afneemt, ook al toen de mijne nog nieuw was.

En dat heb ik dus de afgelopen maanden niet meer gecontroleerd :+
Ik vind dat trouwens ook wel heel lastig; als ik de (hand)pomp eraan hang verlies ik alweer de helft v.d. druk: er zit zo weinig volume lucht in.
Hetzelfde geld ook bij t pomp eraf halen, dus weet ik nooit hoeveel er dan nog in zit :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan