voorwiel !! , welke lagers ?

R (Kurt) 6

MF veteraan
26 jan 2003
1.347
0
Essen ( Belgie )
ik heb daarstraks mijn voorwiel gedemonteerd (YZFR 2003)
om dit te laten richten.
ik dacht, ik kijk gelijk eens of er geen speling op de lagers zit.
wat blijkt daar zitten geen lagers in, het is gewoon een as die
in een bus draait. geen lagers te vinden (of iets dat soepel ronddraait)

is dit normaal ? (waarschijnlijk wel) maar waarom geen lagers
daar dit volgens mij toch veel minder wrijving geeft (dus sneller)

rare jongens die Japanners !!!!
 
ik heb daarstraks mijn voorwiel gedemonteerd (YZFR 2003)
om dit te laten richten.
ik dacht, ik kijk gelijk eens of er geen speling op de lagers zit.
wat blijkt daar zitten geen lagers in, het is gewoon een as die
in een bus draait. geen lagers te vinden (of iets dat soepel ronddraait)

is dit normaal ? (waarschijnlijk wel) maar waarom geen lagers
daar dit volgens mij toch veel minder wrijving geeft (dus sneller)

rare jongens die Japanners !!!!
Daar zitten echt wel lagers in hoor! Kijk maar eens goed. :)
 
|( yep heb ze gevonden |(

maar is het normaal dat deze (bijna) niet rond te draaien zijn ?
heb er net mijn vinger ingestoken en als ik veel kracht zet draait
de binneste bus rond.
Door de stofafdichtingen kunnen lagers soms met de hand wat zwaar draaien.
Belangrijker is dat ze soepel draaien, dus geen speling en niet op een bepaald punt blokkeren.
 
Monteer je as terug in het wiel dat je gedemonteerd hebt en draai eens met de as .
Als je lager stuk is voel je een zijdewaartse speling en als je met de as draait voel je de putjes in je lager wel.
Dat zwaar draaien kan ook komen door het wat verharden van het vet in het lager.
Vet blijft ook niet eewig goed .
 
Monteer je as terug in het wiel dat je gedemonteerd hebt en draai eens met de as .
Als je lager stuk is voel je een zijdewaartse speling en als je met de as draait voel je de putjes in je lager wel.
Dat zwaar draaien kan ook komen door het wat verharden van het vet in het lager.
Vet blijft ook niet eewig goed .
:? bij een 2003 Yamaha?

Vet wel bij montage je as goed in met gewoon kogellagervet, komt 'ie er de volgende keer ook weer makkelijk uit. ;)
 
het is dat wat ik raar vond, als ik de as terug in het wiel monteer draait deze gewoon los in de bus en blijven de lagers stil staan.
misschien als de as terug vast staat + het gewicht van de moto dat de lagers wel zullen draaien.

+ de moto is van eind maart dus het vet zal nog ni slecht zijn

ik heb wel altijd al een trilling zie topic jimmy in stuur van R6 2003 in het stuur gehad, en daar de velg toch gericht moet worden is het de moment om naar die trilling op zoek te gaan.
 
Als de as aangedraaid is zitten de binnenste lagerschalen vastgeklemd, en draaien die niet meer mee (als de lagers niet vastgelopen zijn natuurlijk).
Vergeet niet de as een beetje in te vetten, anders krijg je die er volgende keer misschien niet meer uit. Een klein beetje roest is genoeg om die as muurvast te zetten.
 
Zeg R(kurt)6 als jij al niet de lagers van je wiel kan vinden, lijkt het mij niet echt verstandig dat je zelf aan je motor sleutelt.
een voorwieltje eruit halen om hem naar de richter te brengen gaat me nog wel lukken denk ik
de rest laat ik aan de dealer over
ieder zijn job
ik weet niet of mijn dealer het zelfs leuk zou vinden dat mijn moto er een weekje in de weg zou staan
 
een voorwieltje eruit halen om hem naar de richter te brengen gaat me nog wel lukken denk ik
de rest laat ik aan de dealer over
ieder zijn job
ik weet niet of mijn dealer het zelfs leuk zou vinden dat mijn moto er een weekje in de weg zou staan
Denk er wel aan dat bij het terug plaatsen van het voorwiel de as met een bepaald moment moet worden vast gedraaid!!!!!!!!!!!!!11111 Bij een R6 van 99 is dat 72 of 76 Nm. Draai je hem te strak dan draait je wiel niet lekker rond EN druk je je lagers kapot!!!!!!!!!!!!! Gaan ze dus niet lang mee. Yet je hem te los dan stuurt ie wat minder, speling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan