vraag over bandenslijtage

Jackss

MF'er
9 nov 2009
188
0
Prinsenbeek
hallo heren van de zac/onk

vraagje over mijn bandenslijtage,
na een circuitdagje zolder is mijn nieuwe pirelli al helemaal kapot.
ik heb met een constante bandenspanning van 2.1 achter warm gereden (bandenwarmers)
en mijn rechterzijkant van me band is helemaal kapot
ik weet wel dat die lange rechtse op zolder niet helemaal goed is voor je banden
maar heeft dit met me achtershock te maken omdat deze standaard is (heb alle instellingen geprobeerd)
of heeft dit te maken met het temp. verschil van het wegdek/band.

alvast bedankt

mvg J :W
full
 
Lees dat je met warmers rijd
Probeer eens warm (net van de baan af bent) gemeten 1,8 a 1,9 bar.
Bij 180 achterbanden hield ik meestal 1,8 bar warm aan.

Deze banden zouden niet zo snel last hiervan moeten hebben met warmers.
Ik kon echt lang met zo'n achterbandje rijden.
 
Laatst bewerkt:
misschien ook handig om even aan te geven welke compound band het is
en wat de buitentemperatuur was (of beter, de asfalt temperatuur..)

om de discussie wat te starten:
op zich ziet het vreetspoor er uniform uit (zelfde breedte rondom) waardoor ik geneigd ben te denken dat de rebound niet erg verkeerd staat.
je hebt een vrij hoge bandenspanning gebruikt die bij warmere buitentemperatuur eerder zou leiden tot hot tear; de band wordt te hard, het contactvlak te klein en daardoor een te hoge temperatuur van het rubber.
je hebt een standaard schokdemper waardoor ik zou denken dat deze na een paar rondes te zacht wordt en meer gewicht op de achterband zet bij acceleratie. dat zou de hot tear nog meer versterken.
het vreetspoor zit ook redelijk naar het midden, wat erop zou kunnen wijzen dat je vrij laat, en waarschijnlijk ook abrupt, op het gas gaat bij het uitkomen van de bocht(en).

dus wat te doen?
eerst even het pirelli document met de aanbevolen druk bij temperaturen opzoeken. is hier ergens op motor-forum te vinden. dan weet je (ongeveer) zeker dat dat goed staat.
dan controleren of de schokdemper niet te heet, te slap wordt na een paar rondjes. als dat zo is zou je moeten denken aan revisie, upgrade of vervanging (duh)
je zou ook moeten trainen in hogere bochtensnelheid en vloeiender op het gas. afhankelijk van de bocht en de hellingshoek zou je ook kunnen proberen het gas eerder te openen.
last but not least bedacht ik me ook nog dat je de band misschien teveel laat afkoelen door een langzame out-lap. probeer in de eerste ronde(s) niet TE langzaam te gaan.

maar goed, net zo veel lezers als meningen hier :P

PS: vergeet niet je band op tijd om te draaien, dan kun je er net even wat langer mee doen. zeker als je vreetsporen aan 1 kant krijgt..
 
iets minder uitgaande demping (mits je shock voor de rest oke staat) en banden spanning 1.9 bar. denk ik. tis vrij moelijk te zeggen wat het probleem is. hoe voelde de motor aan?

zowiezo niet luk raak maar een beetje gaan draaien als je niet weet wat je doet. je moet altijd maar 1 ding veranderen. en dan gaan rijden. niet ingaant en uitgaant tegelijk veranderderen als je niet weet wat je doet. omdat je anders totaal niet kan achterhalen waar het probleem ligt.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon omdraaien en nog een dag knallen.. :-)...

En je spanning wat naar beneden doen.. 1,8 of 1,9 warm gemeten dan.....

En wat rustiger met je rechter hand als je de bocht uitkomt..
 
Laatst bewerkt:
alvast bedankt voor alle reacties
:}

banden compound (sc2)
buiten temp. was niet warm rond de 10 graden

en het is niet met abrupt op het gas gaan maar de eerste rechtse bochten op zolder versnel je incl. opschakelen terwijl je in de bocht hangt, doordaar krijg ik een lichte slide maar op zich moet dat mijn band toch niet zoveel opvreten?

en ik kan hem makkelijk omdraaien de band? omdat daar ook nogal broodje aap verhalen over zijn .. ivm de aangegeven rijrichting op de band en de opgebouwde lagen in de band.

mvg J :W
 
motor gaat op de band veren
te slappe veer die te strak is opgespannen (geen of te weinig negatieve veerweg)
wij draaien onze banden ook om.
(btw, een weekje of 2-3 woonwerkverkeer met de band en hij ziet er weer als nieuw uit) :Y
 
dank voor de reacties
dus eigenlijk komt het erop neer dat de originele shock gewoon niet meer voldoet en deze moet vervangen worden of bep. onderdelen vervangen

dank :}
 
laat er eerst iemand naar kijken die er verstand van heeft. standaard r6 shocks zijn best goed. je kan hem altijd nog aan laten passen of een andere kopen.
 
Probeer volgende keer eerst eens met 1.8 bar warm van de baan af gemeten te rijden.
Als het dan nog zo erg is ga je pas aanpassingen aan de shock doen (indien nog mogelijk)

Anders of upgraden of andere shock.

Niet meteen nieuwe onderdelen gaan kopen!! :P
 
waar kan ik hem laten aanpassen en wat valt er aan te passen aan zo'n standaard shock?
de veer en het binnenwerk? :)

kost dat grapje? -O-

en nieuwe spullen kopen is nooit slim .. maar wel leuk :9
 
Vering laten race modificeren kost (voor + achter) rond de 500/600 euro.
Wij hebben dit bij TRS gedaan. ( €550,- ) maar er zijn nog veel andere bedrijven die dit doen.
Verder zoals gezegd de bandenspanning rond de 1,8 / 1,9 zetten.

Dit gezegd is zolder ook echt een bandenvreter
 
Laatst bewerkt:
voorvering is al ohlins binnenwerk..
alleen ik rij nog met originele achterveer.. dus dan kom ik -200 aan ongeveer 300 eu om me achterveer te modificeren .. :) snel gerekend :)
 
waar kan ik hem laten aanpassen en wat valt er aan te passen aan zo'n standaard shock?
de veer en het binnenwerk? :)

kost dat grapje? -O-

en nieuwe spullen kopen is nooit slim .. maar wel leuk :9

Wat ik ermee probeer te zeggen is dat die streep op je band niet als sneeuw voor de zon verdwijnt als je even een hoop geld in/voor een achtershock investeert. :X
 
Domme vraag misschien maar als het compound geen verschil maakt voor de noodzakelijke bandenspanning waarom dan allen apart weergeven in deze tabel?
Hele goede vraag. Moet je aan Pirelli vragen....
 
yep domme vraag ;)
Het originele document is een paar pagina's en bij andere types / merken is er wel degelijk een verschil in de div. compound.
 
Laatst bewerkt:
Wat ook nog wijst op een te hoge spanning, naast de cold tear, is dat de slijtage zich echt als een ring manifesteert op de band.
 
Terug
Bovenaan Onderaan