vraag over bandenslijtage

als de achterschokker een topveer heeft kun je niet voelen of je genoeg negatieve veerweg hebt meen ik me te herinneren... je zal dan bij een WP veringboer moeten navragen wat de basissettings moeten zijn. (of het moet ergens op internet te vinden zijn?)

Ik dacht dat de top-outveer van de SuperComp 9mm lang is. Dan denk ik dat je met 32-34mm negatief met rijder aardig goed zit met een R6.
 
Laatst bewerkt:
Hoe bedoelen jullie dit? Of wel leg eens uit :)

Gaat over het meten van de negatieve veerweg van schokdemper met top-outveer.

Ik zou adviseren contact op te nemen met iemand die ervaring heeft met WP schokdempers.

Ook denk ik dat je beter een wat hardere band kan gebruiken. Ik heb zelf 3 dagen (Prospeed) met een set 302/6855 gereden, perfect.
 
als de achterschokker een topveer heeft kun je niet voelen of je genoeg negatieve veerweg hebt meen ik me te herinneren... je zal dan bij een WP veringboer moeten navragen wat de basissettings moeten zijn. (of het moet ergens op internet te vinden zijn?)


dat wil wel, even voet in het achterwiel zetten en "uit" de topveer trekken (als de motor op bokjes aan de stepjes staat natuurlijk ;) )

Voor de voorkant idem. Als je bijvoorbeeld data/veersensoren erop hebt, is dit ook gelijk je absolute zero waarde
 
Afgelopen vrijdag een dagje op Assen gedaan.Had de banden spanning met 2 tiende verhoogt(1,60 aan de warmers,1,9 vanaf de baan),en wat ik niet verwacht had gebeurde toch,een veel beter slijt patroon,had een niet al te goede band gemonteerd voor het geval dat,maar ging prima!!!

Zowieso iedereen bedankt voor het meedenken,als ik weer sneller ga zal er wel weer wat andere problemen komen....... :/
 
Laatst bewerkt:
Het blijft ook een van de meest besproken dingen bandenspanning, Maar het is wel handig eerst de juiste banden spanning te hanteren bij rare slijtage voor jeje geld in andere dingen gaat investeren.
 
Nog even een plaatje van de band waarmee ik mijn R1 vorig jaar afgeschreven heb. Zonder waarschuwing was de grip aan de voorkant weg.

Het blijft toch een beetje knagen.. was het te warm (26 graden) voor een SC1? Deze slijtage was ook nieuw voor mij, nog nooit eerder gezien. Iemand die er wat zinnigs over kan zeggen?

vreetspoor.jpg
 
Nog even een plaatje van de band waarmee ik mijn R1 vorig jaar afgeschreven heb. Zonder waarschuwing was de grip aan de voorkant weg.

Het blijft toch een beetje knagen.. was het te warm (26 graden) voor een SC1? Deze slijtage was ook nieuw voor mij, nog nooit eerder gezien. Iemand die er wat zinnigs over kan zeggen?

[afbeelding]
Teveel op zijn neus en/of rebound niet helemaal goed afgesteld kan een oorzaak zijn.
 
Deze laatste slijtage (voorband) begin ik nu ook te krijgen.

Had ook gehoord misschien te weinig druk op de voorkant en de band gaat schuiven bij uitkomen bocht?

Interessant dit :Y
 
SC1 moet normaliter prima functioneren bij 26 graden. Mits goede spanning.

bij warmer weer adviseer pirelli sc2 voor en bij heel heet weer sc3 maar dat doet bijna niemand. sc1 voorband is voor een koudere temperatuur.
 
Nog even een plaatje van de band waarmee ik mijn R1 vorig jaar afgeschreven heb. Zonder waarschuwing was de grip aan de voorkant weg.

Het blijft toch een beetje knagen.. was het te warm (26 graden) voor een SC1? Deze slijtage was ook nieuw voor mij, nog nooit eerder gezien. Iemand die er wat zinnigs over kan zeggen?

[afbeelding]

die slijtage lijkt erop dat hij teveel op de voorkant staat dus de band veelste veel moet werken. en je daardoor dus de voorkant verloor omdat de band het niet meer aan kon.
 
terugkomend op mijn achterband (waardoor dit topic is begonnen) :]

op een warme circuitdag bandenspanning iets verlaagd om het loopvlak te vergroten en mijn rebound een paar extra kliks gegeven..

probleem is bijna zo goed als opgelost. *O* *O*

rebound was het belangrijkste probleem 8-)

grtzzzzzz
 
terugkomend op mijn achterband (waardoor dit topic is begonnen) :]

op een warme circuitdag bandenspanning iets verlaagd om het loopvlak te vergroten en mijn rebound een paar extra kliks gegeven..

probleem is bijna zo goed als opgelost. *O* *O*

rebound was het belangrijkste probleem 8-)

grtzzzzzz

Meer of minder uitgaande demping dan?
 
terugkomend op mijn achterband (waardoor dit topic is begonnen) :]

op een warme circuitdag bandenspanning iets verlaagd om het loopvlak te vergroten en mijn rebound een paar extra kliks gegeven..

probleem is bijna zo goed als opgelost. *O* *O*

rebound was het belangrijkste probleem 8-)

grtzzzzzz
Je zegt het zelf al: warme dag.
Dan gaat elke Pirelli goed...
Van te weinig rebound gaat jou band niet kapot, wel van te weinig lucht.
Wacht maar af tot het weer kouder wordt :W
 
Ja hij is weer dicht. Motor loopt ook weer ;)

Straks spa :)
Da's mooi. Las vorig jaar op racing4fun.de forum al dat 3e versn erg gevoelig is.
Bij sommige had exploderende tandwiel complete blok gemold :( met en
zonder quikshifter.
Wij gaan morgen al op de camping staan, barbeque s'avonds en vers ontbijtje zondag.
 
Bij de rest ook niet!

Wanneer compound, temperatuur en asfalt niet samengaan, rijd je banden kapot. Wanneer de temperatuur goed is, maar compound en asfalt gaan niet samen, rijd je nog steeds de banden kapot.

Voor 95% gaat het over kapot rijden zoal op de foto, en dat is met meer lucht en
hogere temp voor de meeste dan weg. Voor de rest zijn te slappe veer en teveel rebound de boosdoeners. Kou, zachte compound en mooi slijtage beeld gaat niet goed
samen met Pirelli's en Metzeler. Beter met harde Dunlop of Bridgestone.
Met hoge lucht en baantemp hebben weinig mensen banden problemen.
Vorige week op Brno was het de eerste dagen wat kouder. Bij de bandenboer lagen veel "sporen" banden. Later in de week steeg de temp en er lagen alleen kale banden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan