vraag over bandenslijtage

Heb ik ook gehad zo´n vreetspoor,
op mettet langs robin duyzers gegaan die duwt een beetje voelt wat schudt :N
begint wat te draaien aan de vering en, afkloppen geen last meer mee gehad.
plus een hoop onrust die ik had in de fiets is weg.
Veringspecialisten zijn net tovenaars :}
 
en wat is t verhaal hierbij


Heb met prospeed gereden @ Assen,vrijdag weinig last,snelheid was ook nog niet echt op mijn oude niveau(1.59). Voor zaterdag ff ander bandje en zaterdag lekker op snelheid (1.57/56) al wat vreet sporen,zondag morgen weer ander bandje ,in 2 sessie flink op,zelfde als de foto's (1.55) zondag tussen de middag veringkerel de boel nagekeken en afgesteld, stond uit balans achter hard voor beetje zacht. Ander bandje erop en dacht nog ff knallen (voor mijn doen :) ) (1.55/56) band zoals op de foto.

Heb constant met spanning 1.3>1.4 gereden,wat me de laatste sessie op viel was dat de spanning direct na einde sessie 1.65 was,maar heb na die tijd niet meer gereden omdat ik de banden op had,en er ook wel flauw van was. Rij anderhalf jaar met deze banden en heb altijd deze spanning aangehouden en niet of nauwlijks problemen gehad.

Heb nog contact gehad met vering boer en die adviseerde mij om de spanning iets te verhogen....

Hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft.... :/
 
ik zou bijna denken dat je er een verkeerde veer in het zitten, of dat je veervoorspanning niet goed staat Bennie.. het spoor is zo breed dat het lijkt alsof het zelfs rechtop niet goed gaat
check of je 'sag' settings wel kloppen, en of er niet in anders in moet..
misschien nog beter om naar een goede veringboer te gaan die even de tijd voor je neemt om dit allemaal met je door te nemen.
 
Heb met prospeed gereden @ Assen,vrijdag weinig last,snelheid was ook nog niet echt op mijn oude niveau(1.59). Voor zaterdag ff ander bandje en zaterdag lekker op snelheid (1.57/56) al wat vreet sporen,zondag morgen weer ander bandje ,in 2 sessie flink op,zelfde als de foto's (1.55) zondag tussen de middag veringkerel de boel nagekeken en afgesteld, stond uit balans achter hard voor beetje zacht. Ander bandje erop en dacht nog ff knallen (voor mijn doen :) ) (1.55/56) band zoals op de foto.

Heb constant met spanning 1.3>1.4 gereden,wat me de laatste sessie op viel was dat de spanning direct na einde sessie 1.65 was,maar heb na die tijd niet meer gereden omdat ik de banden op had,en er ook wel flauw van was. Rij anderhalf jaar met deze banden en heb altijd deze spanning aangehouden en niet of nauwlijks problemen gehad.

Heb nog contact gehad met vering boer en die adviseerde mij om de spanning iets te verhogen....

Hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft.... :/

Welke compound?
 
Welke compound?


7712 ,die beviel me altijd goed,kon ik bijna alle kanten mee op..

Heb vanavond de vering en demping na gecheckt en opgeschreven,en vond dat de veringman(noem geen namen) @ Assen de voorspanning achter vrij laag had gezet.....

dacht miss dat er dan teveel druk op het achterwiel staat,maar dat denk ik ff hardop :)
 
ik zou bijna denken dat je er een verkeerde veer in het zitten, of dat je veervoorspanning niet goed staat Bennie.. het spoor is zo breed dat het lijkt alsof het zelfs rechtop niet goed gaat
check of je 'sag' settings wel kloppen, en of er niet in anders in moet..
misschien nog beter om naar een goede veringboer te gaan die even de tijd voor je neemt om dit allemaal met je door te nemen.


Zou best kunnen hoor,had vanavond ook het idee dat miss de veervoorspanning aan de lage kant is,maar dat is wat mezelf opviel.Kan aan veel dingen liggen,en als je er 6 mensen bij hebt,heb je miss ook wel 6 meningen,maar ja welke is dan goed??? :)
 
over welke band hebben we t nou

Hoe bedoel je?,heb op de vrijdag na het hele weekend met een 7712 gereden van Dunlop

Edit: De foto's zijn van 1 band,maar om het duidelijk te laten zien heb ik diverse foto's gemaakt
 
Laatst bewerkt:
Zou best kunnen hoor,had vanavond ook het idee dat miss de veervoorspanning aan de lage kant is,maar dat is wat mezelf opviel.Kan aan veel dingen liggen,en als je er 6 mensen bij hebt,heb je miss ook wel 6 meningen,maar ja welke is dan goed??? :)

gelukkig dat het meten en instellen van de veervoorspanning niet gelegen is aan "mening" maar gewoon een kwestie van de generiek aanbevolen getallen volgen :)

wat vooral interessant is is te kijken of je de sag met jou erop (compleet in pak en helm) nog op de aanbevolen getallen krijgt, nadat je de statische sag ingesteld hebt.
zowiezo een oefening die de meeste coureurs eens zouden moeten doen..
 
Hoe bedoel je?,heb op de vrijdag na het hele weekend met een 7712 gereden van Dunlop

Edit: De foto's zijn van 1 band,maar om het duidelijk te laten zien heb ik diverse foto's gemaakt
hoe heet die band, welke band is dit?
 
gelukkig dat het meten en instellen van de veervoorspanning niet gelegen is aan "mening" maar gewoon een kwestie van de generiek aanbevolen getallen volgen :)

wat vooral interessant is is te kijken of je de sag met jou erop (compleet in pak en helm) nog op de aanbevolen getallen krijgt, nadat je de statische sag ingesteld hebt.
zowiezo een oefening die de meeste coureurs eens zouden moeten doen..

Klopt,had ik vanavond willen doen maar had het achterwiel er al uitgehaald,en dan wordt dat lastig :+
 
Dunlop D211GP 190/55/17 handgemaakte band.Compound 7712 medium/hard volgens Dunlop lijst

Bedoel je dit?
yep, die rij je snel aan gort met een te hoge bandenspanning.
en 1.65 is veels te hoog.
er rijden erbij met 1.1 uit de warmers
 
yep, die rij je snel aan gort met een te hoge bandenspanning.
en 1.65 is veels te hoog.
er rijden erbij met 1.1 uit de warmers


Die visie deel ik ook een beetje,ware het niet dat de vering man mij adviseerde de spanning te verhogen. Begrijp me goed ,zelf weet ik het ook niet direct,maar ga alles proberen.Al heb ik meerdere verhalen gehoord van 'idioot' lage spanningen bij Dunlop

Ook miss in combinatie met een te lage veervoorspanning waardoor je deze slijtage kunt krijgen.

edit: 1.65 is direct na de sessie,ik rij met 1.35 uit de warmers. Warmers zijn van Kippenklauw. Had niet verwacht trouwens dat daar zoveel verschil in zat.
 
Laatst bewerkt:
Die visie deel ik ook een beetje,ware het niet dat de vering man mij adviseerde de spanning te verhogen. Begrijp me goed ,zelf weet ik het ook niet direct,maar ga alles proberen.Al heb ik meerdere verhalen gehoord van 'idioot' lage spanningen bij Dunlop

Ook miss in combinatie met een te lage veervoorspanning waardoor je deze slijtage kunt krijgen.

edit: 1.65 is direct na de sessie,ik rij met 1.35 uit de warmers. Warmers zijn van Kippenklauw. Had niet verwacht trouwens dat daar zoveel verschil in zat.
met 1:35 uit de warmers had ik je ook kunnen zeggen dat dat te hoog is.
probeer maar 1.1
en hoe sneller/harder je gaat rijden des te warmer worden je banden en word de spanning ook iets hoger.
 
ik heb ook last van vreetsporen, wat kan ik er aan doen???

Howja, de eerste drie dagen blijf de band goed, maar de vierde dag komen er behoorlijk vreetsporen op de band..... Help!
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook last van vreetsporen, wat kan ik er aan doen???

Howja, de eerste drie dagen blijf de band goed, maar de vierde dag komen er behoorlijk vreetsporen op de band..... Help!
Omdraaien en binnenstebuiten doen en weer lekker :]
 
Hoe denk je over die veervoorspanning?
ik kreeg een klein spoortje toen ik met een te slappe veer reed, dat maakt dus wel uit.
hoe sneller je rijd de ste harder je veer moet zijn. dat is iig bij mij zo.
en dan bedoel ik niet meer opspannen, maar een hardere veer monteren.
de voorspanning moet je doen zoals word voorgeschreven.
 
ik heb ook last van vreetsporen, wat kan ik er aan doen???

Howja, de eerste drie dagen blijf de band goed, maar de vierde dag komen er behoorlijk vreetsporen op de band..... Help!
dan is ie gewoon op paolo :P
 
Laatst bewerkt:
7712 ,die beviel me altijd goed,kon ik bijna alle kanten mee op..

Heb vanavond de vering en demping na gecheckt en opgeschreven,en vond dat de veringman(noem geen namen) @ Assen de voorspanning achter vrij laag had gezet.....

dacht miss dat er dan teveel druk op het achterwiel staat,maar dat denk ik ff hardop :)

7712 vind ik vrij zacht voor circuitdagen.

Ik zou eerst eens negatieve veerweg instellen en vragen hoeveel dit moet zijn bij dat type WP schokdemper. En vragen hoe de ingaande demping moet staan.
 
Ik zou eerst eens negatieve veerweg instellen en vragen hoeveel dit moet zijn bij dat type WP schokdemper. En vragen hoe de ingaande demping moet staan.

als de achterschokker een topveer heeft kun je niet voelen of je genoeg negatieve veerweg hebt meen ik me te herinneren... je zal dan bij een WP veringboer moeten navragen wat de basissettings moeten zijn. (of het moet ergens op internet te vinden zijn?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan