vraag over bandenslijtage

Ik zal er nog even wat uitleg bij geven.
- Ik gebruik per circuit zo een blad,
- In de Standaard rij, zet ik de standaard vering afstelling. Handig voor als je iets verprutst, dat je altijd terug kan gaan.
- De rij hierboven bevat de eenheden, en het veilige bereik van de vering. De waardes die er nu staan komen uit de handleiding van mijn vering, dus neem dit niet zo maar over!
- De pijltjes en bolletjes duiden aan waar op de vork/shok de instelling zich bevindt. Boven, onder, buitenste stelschroef, enz, ... Ook hier weer is dit voor mijn motor.
- Tanden is het aantal tanden van het tandwiel ;-)
- Het grote vak gebruik ik voor nota's te schrijven.
- Na iedere dag noteer ik de totaal verreden tijd , het aantal km en het bezineverbruik voor die dag.
- Beste tijd is puur indicatief, hier heb je meer iets aan als een aanpassing ineens enorme verschillen geeft. Ik denk dat een gemiddelde tijd en de standaardafwijking hierop een juister beeld geven. Maar dat ga ik niet zo even op het circuit berekenen op papier, dat is voor de analyse achteraf.
- De layout past net op een A3.

Opmerkingen zijn altijd welkom :Y

Veel plezier ermee!
Dankje :}
 
Ik heb ongeveer hetzelfde slijtage patroon als de rest van de mensen hier:

foto-4.jpg


Is van slechts 3 sessies op Zolder, compound SC2. Ik rij met 1.8 KOUD, zou dus een heel eind moeten kloppen volgens het schema wat hier eerder werd gepost. Volgende keer toch een lagere spanning proberen? De vering (voor + achter) is overigens vers terug van TRS die hem ook op een juiste instelling heeft gezet voor mijn gewicht (100kg), dus daar ga ik liever niet aan pielen. Stel dat ik 6 sessies had gereden dan was er nog maar weinig van de band over. Ben er niet al te blij mee want een band moet toch langer mee kunnen als 1 dag :?
 
Ik heb ongeveer hetzelfde slijtage patroon als de rest van de mensen hier:

[afbeelding]

Is van slechts 3 sessies op Zolder, compound SC2. Ik rij met 1.8 KOUD, zou dus een heel eind moeten kloppen volgens het schema wat hier eerder werd gepost. Volgende keer toch een lagere spanning proberen? De vering (voor + achter) is overigens vers terug van TRS die hem ook op een juiste instelling heeft gezet voor mijn gewicht (100kg), dus daar ga ik liever niet aan pielen. Stel dat ik 6 sessies had gereden dan was er nog maar weinig van de band over. Ben er niet al te blij mee want een band moet toch langer mee kunnen als 1 dag :?
1.8 of 1.9 is goed, maar wel warm. Dus zo'n 0,3 bar lager gaan zitten.
 
Ik heb ongeveer hetzelfde slijtage patroon als de rest van de mensen hier:

[afbeelding]

Is van slechts 3 sessies op Zolder, compound SC2. Ik rij met 1.8 KOUD, zou dus een heel eind moeten kloppen volgens het schema wat hier eerder werd gepost. Volgende keer toch een lagere spanning proberen? De vering (voor + achter) is overigens vers terug van TRS die hem ook op een juiste instelling heeft gezet voor mijn gewicht (100kg), dus daar ga ik liever niet aan pielen. Stel dat ik 6 sessies had gereden dan was er nog maar weinig van de band over. Ben er niet al te blij mee want een band moet toch langer mee kunnen als 1 dag :?

Lijkt me toch een beetje heftig. Ik heb nu 4 keer op zolder gereden met dezelfde pirelli's, heb ze wel achter om laten draaien eergister maar die zagen er nog beter uit dan die van jou. Tijden zijn tussen de 1.50/1.55 en ik zit ook op 1.9 koud achter.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me toch een beetje heftig. Ik heb nu 4 keer op zolder gereden met dezelfde pirelli's, heb ze wel achter om laten draaien eergister maar die zagen er nog beter uit dan die van jou. Tijden zijn tussen de 1.50/1.55 en ik zit ook op 1.9 koud achter.

Bij dezelfde temperatuur ook?
 
Nou heb ook weer problemen met de slijtage,ik rij zelf met Dunlop's (uit ONK) en heb afgelopen weekend met Prospeed weer wat rubbers aan flarden gereden.

Ik rij met een R6 (2007) met WP shock achter en WP aanpassing voor.

Bandenspanning 1.3/1.4 warm afgelopen weekend was 18 tot 22graden

tijden van dit weekend liggen tussen de 1.55 en 1.58

Vering ook nog laten afstellen maar reed daarna in 1 sessie een band compleet aan flarden,ongeveer het zelfde beeld als uit de OP. Zal nog ff een foototje schieten

Ook zal ik de instellingen eens noteren,kg veer weet ik niet,motor is van Schouten geweest.
 
Nou heb ook weer problemen met de slijtage,ik rij zelf met Dunlop's (uit ONK) en heb afgelopen weekend met Prospeed weer wat rubbers aan flarden gereden.

Ik rij met een R6 (2007) met WP shock achter en WP aanpassing voor.

Bandenspanning 1.3/1.4 warm afgelopen weekend was 18 tot 22graden

tijden van dit weekend liggen tussen de 1.55 en 1.58

Vering ook nog laten afstellen maar reed daarna in 1 sessie een band compleet aan flarden,ongeveer het zelfde beeld als uit de OP. Zal nog ff een foototje schieten

Ook zal ik de instellingen eens noteren,kg veer weet ik niet,motor is van Schouten geweest.
zijn dat de KR N-tec banden?
dan toch steeds even een tiende minder spaning geven totdat t weg is. ( als je dan wel je vering op orde hebt)
niet elke meter geeft exact de juiste spanning aan.
ik had ook een klein spoortje en dat kwam door een te lichte veer.
 
Bij dezelfde temperatuur ook?

naja tot een graad of 23 buiten. Als je daar boven gaat kan je nog 0.1 zakken.
Heb toch het idee dat jullie eerder te weinig spanning gebruiken dan teveel. Ook wel logisch als ik jullie slijtage patroon zie.
 
Laatst bewerkt:
zijn dat de KR N-tec banden?
dan toch steeds even een tiende minder spaning geven totdat t weg is. ( als je dan wel je vering op orde hebt)
niet elke meter geeft exact de juiste spanning aan.
ik had ook een klein spoortje en dat kwam door een te lichte veer.

Zijn niet de slick's,zijn de handgemaakte banden met profiel (600cc ONK SS)

Had wat op youtube gesnuffeld en leek idd op verkeerde spanning

Zal proberen van de week ff een foto te maken
 
Zijn niet de slick's,zijn de handgemaakte banden met profiel (600cc ONK SS)

Had wat op youtube gesnuffeld en leek idd op verkeerde spanning

Zal proberen van de week ff een foto te maken
geld de zelfde spanning voor ls bij de slicks, steeds meer verlagen totdat het weg is.
mits je vering wel op orde is.
 
geld de zelfde spanning voor ls bij de slicks, steeds meer verlagen totdat het weg is.
mits je vering wel op orde is.

Oke toppie!! ,hopelijk van de week even mee aan de gang met de vering nakijken.

Ik hoorde ook al waardes van 1,0 warm.........
 
Oke toppie!! ,hopelijk van de week even mee aan de gang met de vering nakijken.

Ik hoorde ook al waardes van 1,0 warm.........

je moet er rekening mee houden dat op warme dagen de druk in je banden op loopt als je rijd, meer als op een koude dag.
dus als t warm is begin je met iets minder druk om op de juiste bedrijfs druk te komen.
1.0 uit de warmers kan dus goed zijn als t een warme dag is.
 
je moet er rekening mee houden dat op warme dagen de druk in je banden op loopt als je rijd, meer als op een koude dag.
dus als t warm is begin je met iets minder druk om op de juiste bedrijfs druk te komen.
1.0 uit de warmers kan dus goed zijn als t een warme dag is.

1.0 uit de warmers is toch wel heel weinig, koud kan ik misschien nog wel geloven, maar uit de warmers zijn de banden toch al 60~70 graden.

Volgens de ideale gaswet geldt PV = NkT -> P = NkT / V
N en k zijn zowiezo constant en laten we aannemen dat het volume hetzelfde blijft binnen de band. Dat maakt dat de temperatuur tot 120~140 graden moet stijgen binnen de band om op 2.0 uit te komen.

Ik twijfel er aan of dat wel werkt met de banden die wij als gewone stervelingen kunnen kopen.
 
1.0 uit de warmers is toch wel heel weinig, koud kan ik misschien nog wel geloven, maar uit de warmers zijn de banden toch al 60~70 graden.

Volgens de ideale gaswet geldt PV = NkT -> P = NkT / V
N en k zijn zowiezo constant en laten we aannemen dat het volume hetzelfde blijft binnen de band. Dat maakt dat de temperatuur tot 120~140 graden moet stijgen binnen de band om op 2.0 uit te komen.

Ik twijfel er aan of dat wel werkt met de banden die wij als gewone stervelingen kunnen kopen.
Maar die 1,0 uit de warmers is voor de Dunlop band en is niet te vergelijke. Met een Pirelli of Bridgestone. De Dunlop werkt t bet met een spanning van 1.2 a 1.3 dacht ik... dus niet te vergelijken met de Pirelli's die 1.8 a 1.9 nodig heeft.
 
Maar die 1,0 uit de warmers is voor de Dunlop band en is niet te vergelijke. Met een Pirelli of Bridgestone. De Dunlop werkt t bet met een spanning van 1.2 a 1.3 dacht ik... dus niet te vergelijken met de Pirelli's die 1.8 a 1.9 nodig heeft.

Dan zou het inderdaad kunnen kloppen :Y
Blijkt die fysica toch nog ergens goed voor te zijn 8-)
 
de karkas van een dunlop is tyfus hard, je kan met een lekke band zo naar huis rijden.
ik laat soms een bandje omleggen bij motoport hier in uithoorn.
dan hoor ik em elke keer klagen over die achterband _O-
 
Laatst bewerkt:
de karkas van een dunlop is tyfus hard, je kan met een lekke band zo naar huis rijden.
ik laat soms een bandje omleggen bij motoport hier in uithoorn.
dan hoor ik em elke keer klagen over die achterband _O-
_O- jij rijdt zeker alleen me de band om je bandenboer te pesten!! Haha
 
Ik heb ongeveer hetzelfde slijtage patroon als de rest van de mensen hier:

[afbeelding]

Is van slechts 3 sessies op Zolder, compound SC2. Ik rij met 1.8 KOUD, zou dus een heel eind moeten kloppen volgens het schema wat hier eerder werd gepost. Volgende keer toch een lagere spanning proberen? De vering (voor + achter) is overigens vers terug van TRS die hem ook op een juiste instelling heeft gezet voor mijn gewicht (100kg), dus daar ga ik liever niet aan pielen. Stel dat ik 6 sessies had gereden dan was er nog maar weinig van de band over. Ben er niet al te blij mee want een band moet toch langer mee kunnen als 1 dag :?
Neem ff contact op met TRS. Je vering precies in 1 keer goedzetten is onmogelijk of puur geluk! ff finetunen in overleg met Tim zou ik zeggen!
 
Zal nog ff een ploatie plaatsen:

Zijkant band rechts:
Foto-LCCAGOIZ.jpg


Zijkant band links:
Foto-LM87XD4M.jpg


Rechts nog een keer:
Foto-W664MFKV.jpg


:)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan