http://www.25crmo4.com/25crmo4_NE/index.htmVoor dit ongeveeralleen niet zo extreem ik heb een yamaha fzr400, da heb ook niet zo veel pk,s 50 ofzo
chroom molybdeen voor je eerste frame zou ik niet doen , het beste gebruik je gewoon constructiestaal.
alle staalsoorten zijn zo'n beetje even stijf , echter chrome moly is bij vervorming steviger. het is de vraag of een frame bij het rijden wel moet vervormen.
dus tenzij je regelmatig wil crashen en de motor weer recht wil buigen heeft chrome moly maar een heel kleine toegevogde waarde.
er zijn wel wat nadelen, chroom moly is lastiger te bewerken , en als je bij het lassen te veel warmte toevoegd moet je je frame een warmtebehandeling laten geven om nog enig baat bij je dure chome moly buizen te hebben.
RVS is heerlijk materiaal om mee te werken , maar heel erg kritisch bij het aflassen , door de grote uitzettingscoefficient is het knapjes lastig om de zaak recht te houden
prima materiaal , maar dan moet je wel héél goed kunnen lassen.
kortom lekker met naadloos getrokken stalen pijp beginnen, ( hydrauliekpijp is makkelijk aan te komen) en gaan bouwen.
als je dan je eerste prototype in het oud ijzer moet gooien heb je ook geen honderden euro's materiaal verspeeld.
aluminium zou ik als zelfbouwer niet aan beginnen , dan moet je aan de slag met warmtebehandelingen , en je moet heel zeker zijn dat je ontwerp 100% klopt , aluminium ligt is erg gevoelig vermoeiiingsbreuken , dus als je iets te licht dimensioneerd zal het ooit afbreken.
klinkt niet echt aantrekkelijk voor een frame...
RVS is best wat zwaarder dan staal, .
Ducati gebruikt t toch ook voor zn frames?
Dit kan je beter even onderbouwen, evenals de quantificering "best wat".
Het gewone "aanrecht" rvs 304 is een staallegering met 18% chroom (iets lichter dan staal) en 8% nikkel (iets zwaarder dan staal). Hou je om te beginnen nog altijd 74% staal over.
Soortelijke massa staal (volgens wikipedia): 7.6 - 8.1
Idem chroom: 7.19
Idem nikkel: 8.8
Ik ga het niet uitrekenen, maar met schattend rekenen kom ik op "ongeveer gelijk".
Ik zou het ook gewoon bij staal houden.
RVS is best wat zwaarder dan staal, en voor aluminium moet je net de juiste soort van kunnen vinden, en dat zal dan waarschijnlijk ook aardig prijzig zijn.
Dat dat in de handel als gelijk wordt aangegeven wil absoluut niet zeggen dat het ook zo is!
In de handel is bijvoorbeeld een 2" pijp 60,3mm en een 3"pijp 88,9mm...
Mijn ervaring is gewoon dat een stukje RVS zwaarder is dan staal, en in een frame verdwijnt nogal een paar meter
lang niet voor alle frames, kijk maar eens op de site van ducati.
Ik schat dat ducati iets makkelijker lastemperaturen en warmtebehandelingen kan beheersen als de gemiddelde thuisbouwer.
Wat een bedrijf als ducati met een hoop research en een complete fabriek kan bouwen hoeft nog niet de meest aangewezen weg te zijn voor iemand die zich voor het eerst aan een eigenbouw frame waagt.weet ji wel waar je over praat??, of ken je alleen maar "ijzer" van de gamma??
denk je nu echt dat ducati frames gaat maken van "gewoon" staal?
elk stalen motorfiets frame wordt gemaakt van eenafgeleide van en chroom molybdeen, en geen staal 37 of aanverwante.
ik maak zelf frames voor de motorsport en sinds kort ook een chassis voor een le mans auto en ik kan je vertellen dat ik geen enkele buis durf uit te voeren in gewoon staal, ook geen onbelast stukje frame.
dit geldt ook voor de alu frames, dat zijn echt wel top kwaliteit legeringen en geen gamma kwaliteit
Het gewicht is ook helemaal niet zo spannend voor een zelfbouwer, ik heb ooit een frame voor een 500 cc éénpitter gebouwd van RVS 304, dat woog 6,5 kilo.
20 % gewicht meer of minder dan zit je nog steeds in de categorie dat je met voor het rijden naar de toilet gaan en je sokken uit doen evenveel winst kunt halen.