Vraag over olieplug dichtring maat voor Triumph Bonneville 2001

Geitekaas

Rookie
18 okt 2008
22
13
Beste motormensen,

Ik heb net mijn Triumph Bonneville 2001 over laten komen die anderhalf jaar heeft stil gestaan. Ik woon sinds kort in D'land.
Dus moet ik even het oliefilter vervangen en de olie natuurlijk. Vroeger lipe ik even naar de dealer en kocht een dichtring voor een euro. Hier werkt dat anders...

Ik begrijp dat er een Aluminium 14 x 22 x 3 ring op moet. Maar ik vind alleen de 2 mm dikte.
Mag dat? ik vind het zo zonde om een ringetje van een euro te kopen en bijna een tientje aan verzend en andere kosten te betalen.

M.a.w. mag ik ook andere diktes genruiken?

Tevens: Volgens mij is de dikte 65 mm van het orginele filter. Ik koop liever de K&N want die heeft een prima standaard aansluiting voor mijn momentsleutel. Maar ik kan ook zo'n sleutel kopen. Maar weet iemand de maat van de sleutel die ik kan kopen?

Dank voor jullie aandacht en rijd ze nog een beetje deze weken!

Grts,

Herman
 
Het grote -anti momentsleutel- topic is dit dus..
Sommige leden hier zijn met een gave geboren het aantal nm,s beter aan te voelen dan met een moment sleutel.
Vraag me nu wel af waarom fabrikanten nog in het wphb momenten(nm)neerzetten waarop bouten en moeren vastgezet moeten worden.
Blijkbaar weten bepaalde leden het hier beter.
Zou de fabrikanten van de motoren en moment sleutels aanschrijven dat ze het niet goed weten en jij wel.

Wat een onzin weer over moment sleutels en daarop volgende argumenten allemaal.
Maar Afijn niet klagen als bij jullie eens bouten afbreken of moeren omdat je nm gevoel het liet afweten doordat je vorige dag slecht geslapen had of te veel gezopen .
Of te lang naar xhamster gekeken te hebben waardoor je arm moe is😂😂😂😂😉😉.
En je daardoor met te veel nm erna iets aandraaide oeps.
typische commentaar van een zelfsleutelaar die niet voor zichzelf kan denken en denkt dat hij goed bezig is omdat hij strikt de service manual volgt.

aan sommige bouten geraak je niet met een momentsleutel. moet je dan maar het blok uit een auto sleutelen om dat ene boutje toch maar op moment vast te zetten ?
denk je echt dat als een bout niet exact met het juiste moment vast zit gaat los komen of breken ?
veel werkzaamheden aan motoren/auto's/... zouden onbetaalbaar worden als je altijd strikt een sm zou volgen.

kortom : schoenmaker blijf bij je leest.
 
typische commentaar van een zelfsleutelaar die niet voor zichzelf kan denken en denkt dat hij goed bezig is omdat hij strikt de service manual volgt.

aan sommige bouten geraak je niet met een momentsleutel. moet je dan maar het blok uit een auto sleutelen om dat ene boutje toch maar op moment vast te zetten ?
denk je echt dat als een bout niet exact met het juiste moment vast zit gaat los komen of breken ?
veel werkzaamheden aan motoren/auto's/... zouden onbetaalbaar worden als je altijd strikt een sm zou volgen.

kortom : schoenmaker blijf bij je leest.
Goed dat jij weet dat ik niet voor me zelf kan denken(zijn we nu hier nu ook al psychiaters?)en hoe ik aan motoren sleutel.
Althans dat schrijf je wel ik ben een zelf sleutelaar.
En ik volg het service manual /werkplaats handboek(wphb) en gebruik moment sleutels.
Wat een stommerd ben ik ook dat ik die volg of even door lees voor bepaalde info.
Ik heb ook even geen idee waarom fabrikant dit service manual/werkplaats handboek uitgebracht heeft.
Zal straks service manual /werkplaats handboek(wphb) en moment sleutels wel weg gooien.
Heb er niks aan als ik zo lees hierzo.
Iedereen weet beter.

En dan moeten leden hierzo niet in andere topics als iemand wat vraagt de bekende term -Read the fucking manual- mooi afgekort als- RTFM -gaan schrijven.
Die uitspraak zie ik namelijk ook geregeld langskomen als iemand weer eens vragen heeft.
Zal hem dan wijzen op dit topic dat die service manual/werkplaats handboek niet meer nodig is.
 
Laatst bewerkt:
Goed dat jij weet dat ik niet voor me zelf kan denken(zijn we nu hier nu ook al psychiaters?)en hoe ik aan motoren sleutel.
Althans dat schrijf je wel ik ben een zelf sleutelaar.
En ik volg het service manual /werkplaats handboek(wphb) en gebruik moment sleutels.
Wat een stommerd ben ik ook dat ik die volg of even door lees voor bepaalde info.
Ik heb ook even geen idee waarom fabrikant dit service manual/werkplaats handboek uitgebracht heeft.
Zal straks service manual /werkplaats handboek(wphb) en moment sleutels wel weg gooien.
Heb er niks aan als ik zo lees hierzo.
Iedereen weet beter.

En dan moeten leden hierzo niet in andere topics als iemand wat vraagt de bekende term -Read the fucking manual- mooi afgekort als- RTFM -gaan schrijven.
Die uitspraak zie ik namelijk ook geregeld langskomen als iemand weer eens vragen heeft.
Zal hem dan wijzen op dit topic dat die service manual/werkplaats handboek niet meer nodig is.
in de mechanica het is nooit zwart-wit, het is altijd een vorm van grijs. (in tegenstelling bv met programeren : daar moet het meestal zwart-wit zijn).

hoe grijs het moet zijn weet je na verloop van tijd, door ervaring. en ja het juiste grijs weten uit jezelf is beter dan het zwart-wit van een sm.

RTFM is voor mensen die te lui zijn om iets zelf op te zoeken. als je nooit een sm ter hand neemt ga je er nooit iets in vinden en heb je ook geen benul van wat er allemaal in staat. doe je dat wel, ga je ook vanalles tegen komen dat je niet nodig had, en daar zal altijd iets van blijven hangen. en als je dan weer eens een ander probleem hebt gaat er misschien een belletje rinkelen : "daar heb ik toen iets van gezien" en je gaat het sneller vinden. enz.

en net zoals er topics zijn waarin RTFM wordt geroepen zijn er genoeg topics over mensen die bouten/schroefdraad kapot trekken MET een momentsleutel. een jaar geleden nog eentje over iemand die blind de opgegeven Nm aanhoudde waarvan iedere ervaren sleutelaar direct wist : dat kan nooit juist zijn.
en dat noemt men ervaring.

je gaat als zelfsleutelaar zelden een discussie winnen van de goede professionele sleutelaars met veel ervaring. en geloof me maar als ik u zeg dat die BIJNA NOOIT een momenstsleutel gebruiken, tenzij de gevallen waarvan ze weten uit ervarijng dat het nodig is.
 
Goed dat jij weet dat ik niet voor me zelf kan denken(zijn we nu hier nu ook al psychiaters?)en hoe ik aan motoren sleutel.
Althans dat schrijf je wel ik ben een zelf sleutelaar.
En ik volg het service manual /werkplaats handboek(wphb) en gebruik moment sleutels.
Wat een stommerd ben ik ook dat ik die volg of even door lees voor bepaalde info.
Ik heb ook even geen idee waarom fabrikant dit service manual/werkplaats handboek uitgebracht heeft.
Zal straks service manual /werkplaats handboek(wphb) en moment sleutels wel weg gooien.
Heb er niks aan als ik zo lees hierzo.


En dan moeten leden hierzo niet in andere topics als iemand wat vraagt de bekende term -Read the fucking manual- mooi afgekort als- RTFM -gaan schrijven.
Die uitspraak zie ik namelijk ook geregeld langskomen als iemand weer eens vragen heeft.
Zal hem dan wijzen op dit topic dat die service manual/werkplaats handboek niet meer nodig is.
Je neemt lange aanlopen en gebruikt dan toch maar een momentsleutel, het meeste gereedschap is ongeveer gemaakt voor het koppel dat het moeten geven is mijn ervaring. Ik heb nogal wat kracht in mijn handen maar draait nooit wat stuk tot nu toe,..
 
Komt nog bij dat voor de kleine momenten JUIST weer te geven, je een erg dure momentsleutel nodig bent.
Valt ook wel weer wat van te zeggen_O-

Heb deze gekocht: Proxxon MicroClick MC 15 - 1/4" Momentsleutel 3-15 Nm

Was toen in de aanbieding voor 5 tientjes:t

Vooral voor boutjes in aluminium of carters gebruik ik deze. Als hobby bob heb/had ik niet het ''vinger spitzen gefuhl''. En dan is het een goed beschermmiddel tegen jezelf_O-
Als je een tijdje gebruikt maakt van z'n sleutel krijg je ook wat meer gevoel bij de waardes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan