Kajotan
MF veteraan
Hallo allemaal,
Momenteel heb ik een CBR600f uit 99, deze is begrensd tot 25KW. De orginele gegevens:
Power: 110.00 HP (80.3 kW)) @ 12500 RPM
Torque: 67.00 Nm (6.8 kgf-m or 49.4 ft.lbs) @ 10500 RPM
Weight incl. oil, gas, etc: 199.0 kg (438.7 pounds)
Nu ben ik aan het kijken om deze motor te verkopen, en een Honda CB600f uit 2001 te kopen, hier de orginele gegevens:
Power: 98.00 HP (71.5 kW)) @ 12000 RPM
Torque: 67.00 Nm (6.8 kgf-m or 49.4 ft.lbs) @ 10000 RPM
Dry weight: 176.0 kg (388.0 pounds) (''nat zal dit ook ong 200kg zijn?)
Nu had ik begrepen, dat de Hornet het zelfde blok heeft als de CBR600f. Alleen iets minder PK's, en iets anders afgesteld, waardoor de motor in het middengebied méér koppel heeft en dus krachtiger is.
Bij mijn huidige motor stopt het ''lekker optrekken'' ergens bij 9-10.000 RPM, dan begint hij slechter te lopen en moet ik schakelen.
Ik vroeg me af, of je aan de hand van bovenstaande gevens iets kan zeggen over het rijgedrag van een CB600f als deze begrensd is tot 25KW. Een begrensde motor gaat al niet zo hard maar ik zou het niet tof vinden als mijn nieuwe motor (waar ik nog 1 jaar 25KW mee moet rijden ) nóg zachter gaat. Topsnelheid boeit me niet, maar het optrekken wel.
Ik heb niet zoveel vertand van koppels, pk's enzo. Maar een CB600f heeft het meeste koppel bij een lager toerental, dus wat ik heb gehoord over een koppel'rijker'-middengebied vergeleken met een CBR, klopt dus?
Kan het zo zijn, dat omdat de Hornet misschien iets lichter is, en zijn sterkste punt bij een lager toerental heeft, hij misschien ook iets pittiger loopt als mijn huidige CBR op 25kw?
Zou er een merkbaar verschil zijn, door een kleiner voortandwiel te monteren, waardoor hij ook meer trekkracht zou krijgen? Ik weet dat ik op mijn Puchje vroeger een 13tands erop had ipv de standaard 15 tands, en dáár was het wél merkbaar!
Ondanks dat het over 25KW motoren gaat, vond ik dat dit topic het beste in het Techniek-gedeelte van het forum paste.
Kajotan
Momenteel heb ik een CBR600f uit 99, deze is begrensd tot 25KW. De orginele gegevens:
Power: 110.00 HP (80.3 kW)) @ 12500 RPM
Torque: 67.00 Nm (6.8 kgf-m or 49.4 ft.lbs) @ 10500 RPM
Weight incl. oil, gas, etc: 199.0 kg (438.7 pounds)
Nu ben ik aan het kijken om deze motor te verkopen, en een Honda CB600f uit 2001 te kopen, hier de orginele gegevens:
Power: 98.00 HP (71.5 kW)) @ 12000 RPM
Torque: 67.00 Nm (6.8 kgf-m or 49.4 ft.lbs) @ 10000 RPM
Dry weight: 176.0 kg (388.0 pounds) (''nat zal dit ook ong 200kg zijn?)
Nu had ik begrepen, dat de Hornet het zelfde blok heeft als de CBR600f. Alleen iets minder PK's, en iets anders afgesteld, waardoor de motor in het middengebied méér koppel heeft en dus krachtiger is.
Bij mijn huidige motor stopt het ''lekker optrekken'' ergens bij 9-10.000 RPM, dan begint hij slechter te lopen en moet ik schakelen.
Ik vroeg me af, of je aan de hand van bovenstaande gevens iets kan zeggen over het rijgedrag van een CB600f als deze begrensd is tot 25KW. Een begrensde motor gaat al niet zo hard maar ik zou het niet tof vinden als mijn nieuwe motor (waar ik nog 1 jaar 25KW mee moet rijden ) nóg zachter gaat. Topsnelheid boeit me niet, maar het optrekken wel.
Ik heb niet zoveel vertand van koppels, pk's enzo. Maar een CB600f heeft het meeste koppel bij een lager toerental, dus wat ik heb gehoord over een koppel'rijker'-middengebied vergeleken met een CBR, klopt dus?
Kan het zo zijn, dat omdat de Hornet misschien iets lichter is, en zijn sterkste punt bij een lager toerental heeft, hij misschien ook iets pittiger loopt als mijn huidige CBR op 25kw?
Zou er een merkbaar verschil zijn, door een kleiner voortandwiel te monteren, waardoor hij ook meer trekkracht zou krijgen? Ik weet dat ik op mijn Puchje vroeger een 13tands erop had ipv de standaard 15 tands, en dáár was het wél merkbaar!
Ondanks dat het over 25KW motoren gaat, vond ik dat dit topic het beste in het Techniek-gedeelte van het forum paste.
Kajotan