Vraagje over rijgedrag begrensde motors

Kajotan

MF veteraan
16 mrt 2009
3.146
0
Omgeving Zwolle
Hallo allemaal,

Momenteel heb ik een CBR600f uit 99, deze is begrensd tot 25KW. De orginele gegevens:
Power: 110.00 HP (80.3 kW)) @ 12500 RPM
Torque: 67.00 Nm (6.8 kgf-m or 49.4 ft.lbs) @ 10500 RPM
Weight incl. oil, gas, etc: 199.0 kg (438.7 pounds)

Nu ben ik aan het kijken om deze motor te verkopen, en een Honda CB600f uit 2001 te kopen, hier de orginele gegevens:

Power: 98.00 HP (71.5 kW)) @ 12000 RPM
Torque: 67.00 Nm (6.8 kgf-m or 49.4 ft.lbs) @ 10000 RPM
Dry weight: 176.0 kg (388.0 pounds) (''nat zal dit ook ong 200kg zijn?)

Nu had ik begrepen, dat de Hornet het zelfde blok heeft als de CBR600f. Alleen iets minder PK's, en iets anders afgesteld, waardoor de motor in het middengebied méér koppel heeft en dus krachtiger is.
Bij mijn huidige motor stopt het ''lekker optrekken'' ergens bij 9-10.000 RPM, dan begint hij slechter te lopen en moet ik schakelen.

Ik vroeg me af, of je aan de hand van bovenstaande gevens iets kan zeggen over het rijgedrag van een CB600f als deze begrensd is tot 25KW. Een begrensde motor gaat al niet zo hard :) maar ik zou het niet tof vinden als mijn nieuwe motor (waar ik nog 1 jaar 25KW mee moet rijden ) nóg zachter gaat. Topsnelheid boeit me niet, maar het optrekken wel.

Ik heb niet zoveel vertand van koppels, pk's enzo. Maar een CB600f heeft het meeste koppel bij een lager toerental, dus wat ik heb gehoord over een koppel'rijker'-middengebied vergeleken met een CBR, klopt dus?
Kan het zo zijn, dat omdat de Hornet misschien iets lichter is, en zijn sterkste punt bij een lager toerental heeft, hij misschien ook iets pittiger loopt als mijn huidige CBR op 25kw?

Zou er een merkbaar verschil zijn, door een kleiner voortandwiel te monteren, waardoor hij ook meer trekkracht zou krijgen? Ik weet dat ik op mijn Puchje vroeger een 13tands erop had ipv de standaard 15 tands, en dáár was het wél merkbaar!

Ondanks dat het over 25KW motoren gaat, vond ik dat dit topic het beste in het Techniek-gedeelte van het forum paste.

Kajotan :]
 
Vroeg of laat wil ik toch een keer een Naked hebben, en nu kan ik er via via geschikt aan komen. Is in goede staat enzo, voor een leuke prijs!

Maar niemand die wat weet over een Hornet op 25kw, of het vergelijkbaar rijdt enz?
Kun je op basis van bovenstaande gegevens wel wat zeggen over hoe zo'n ding dan rijdt, of blijft dat afwachten (en kan het tegenvallen)?

Een RS250cc bijv, ook 25 KW, is toch een stukje langzamer dan die van mij qua optrekken, net als een 250cc Ninja. Dus er moet toch verschil inzitten..........
 
Laatst bewerkt:
Als je het leuk vindt: kopen.

Heel veel verschil ga je niet merken.

En dat ik gelijk heb, daar kom je achter als je 25kw kitje er uit is :Y
 
25KW motoren lopen toch wel gewoon k*t.

Ik zou wachten en dan mijn CBR600f terugbouwen naar 110pk. Tegen die tijd heb je er al weer een jaartje langer op gereden en is het wat minder gevaarlijk om ineens 110pk te hebben.

CBR600f blokkies lopen lekker hoor! Leuke uitlaat erop en gillen met die handel! En ze gaan amper kapot (in tegenstelling to R6-jes uit dezelfde tijd).
 
Even voor de duidelijkheid: ik kan alleen praten over volledig vermogen CBR en cb 600 f

De CBR 600 F rijdt op vol vermogen veel lekkerder dan de CB 600.
1. Zithouding: op de CBR 600 f zit je net iets sportiever, waardoor je makkelijk de bochten instuurt...bij een CB lijkt het net een beetje op ski-en in de bochten...en minder platliggen in de bochten.

2. Optrekken: de cbr 600f trekt onderin minder snel op dan een cb, maar heeft bovenin veel meer vermogen. Het gevolg is dat een CB minder goed afremt op de motor wanneer je gas terugneemt, waardoor je meer bij moet remmen...Ook pakt hij sneller op, wat iets onvoorspelbaar gedrag oplevert in de bochten, waardoor je gedwongen bent bochten langzamer te nemen.

3. Wat mij ook opviel bij de cb was dat, als je een cbr600f gewend bent...je merkt dat de CB 600f bovenin de toeren inhoudt...een beetje hetzelfde gevoel als jij nu hebt bij je geknepen cbr...dus daar kom je zeker niet vanaf als je voor een cb gaat, zelfs niet zonder 25 kw kit...

4. Door de rechtopzittende houding had ik bij een cb meer last van windruis, ondanks de grotere kuipruit.

Kortom: wil je voor sportief gaan: hou de cbr nog een jaartje en gooi dan de begrenser eraf...Maakt rijstijl je niet zoveel uit en wil je gewoon een naked: ga voor de CB.

Tip: maar eerste een proefrit...
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reactie's.

Ik vind sportief rijden best leuk, en heb al een aantal filmpjes op YT waar ze dat ook deden. Ook al wel van andere mensen gehoord, dat af en toe een dijkje meepakken best te doen is, hoewel het natuurlijk geen racer is (en nooit zal worden).

@Student: Jij zegt dat de CBR onderin de toeren minder snel optrekt. Dat is dus voor mij met 25kw het punt ook denk ik: Ik moet het doen met de toeren tot 7-8.000, daarboven moet ik schakelen want gebeurd er niks meer. Daarom hoopte ik dat ik dáár dus wat voordeel bij heb (los van dat ik dus niet vanwege het vermogen oid wil overstappen)!

Windruis maakt mij eerlijk gezegd niet zoveel uit, heb ook les gehad op een Naked (CB400). Het waait wel harder, maar harder dan 140-150 rij ik toch nooit!

Nog meer mensen die ervaring op een CB en CBR 600 hebben? :]
 
Even voor de duidelijkheid: ik kan alleen praten over volledig vermogen CBR en cb 600 f

De CBR 600 F rijdt op vol vermogen veel lekkerder dan de CB 600.
1. Zithouding: op de CBR 600 f zit je net iets sportiever, waardoor je makkelijk de bochten instuurt...bij een CB lijkt het net een beetje op ski-en in de bochten...en minder platliggen in de bochten.

:N Breder stuur, grotere hefboom, des te makkelijker en sneller stuurt het beestie.

2. Optrekken: de cbr 600f trekt onderin minder snel op dan een cb, maar heeft bovenin veel meer vermogen. Het gevolg is dat een CB minder goed afremt op de motor wanneer je gas terugneemt, waardoor je meer bij moet remmen...Ook pakt hij sneller op, wat iets onvoorspelbaar gedrag oplevert in de bochten, waardoor je gedwongen bent bochten langzamer te nemen.

Het aantal toeren en cilinderinhoud bepaald de hoeveelheid motorrem, niet waar het vermogen zit. Onvoorspelbaar bochtengedrag bij lastwisselreacties is de CB vreemd, het blijft een zijdezachte carberateurfiets.

3. Wat mij ook opviel bij de cb was dat, als je een cbr600f gewend bent...je merkt dat de CB 600f bovenin de toeren inhoudt...een beetje hetzelfde gevoel als jij nu hebt bij je geknepen cbr...dus daar kom je zeker niet vanaf als je voor een cb gaat, zelfs niet zonder 25 kw kit...

Het CB blok verloochend zijn afkomst niet, ook de CB is een toerenbak, een ongeknepen blok heeft welliswaar minder vermogen als de CBR, maar er is absoluut geen dip waarneembaar bovenin de toeren, bij 180+ zal de winddruk echter roet in het eten gooien.

4. Door de rechtopzittende houding had ik bij een cb meer last van windruis, ondanks de grotere kuipruit.

Kortom: wil je voor sportief gaan: hou de cbr nog een jaartje en gooi dan de begrenser eraf...Maakt rijstijl je niet zoveel uit en wil je gewoon een naked: ga voor de CB.

Tip: maar eerste een proefrit...

Vergis je niet in naked fietsen, ze kunnen net zo sportief zijn als hun gekuipte broertjes. Vaak ervaar je het ook nog eens als sportiever, juist omdat het sneller aanvoelt zonder beschermende kuipdelen.
 
Ok, jij wilt dus graag sneller optrekken, en een naked bike rijden.
Ik heb voor jou de oplossing!Mijn motor is een 2 cilinder en dus erg koppelrijk. Geeft veel kracht bij lage toeren. Wil misschien wel ruilen tegen jouw motor , of iets in die richting.

Kijk even naar mijn advertentie : Suzuki sv 650 N/S '99 35000 km.

Ik hoor het wel! Groet, Vincent.
 
Ok, jij wilt dus graag sneller optrekken, en een naked bike rijden.
Ik heb voor jou de oplossing!Mijn motor is een 2 cilinder en dus erg koppelrijk. Geeft veel kracht bij lage toeren. Wil misschien wel ruilen tegen jouw motor , of iets in die richting.

Kijk even naar mijn advertentie : Suzuki sv 650 N/S '99 35000 km.

Ik hoor het wel! Groet, Vincent.


Dat is niet eens zo een heel verkeerd idee, SV'tjes zijn ideale 25KW fietsen :Y

en de link ;)
http://www.motor-forum.nl/forum/lis...650-NS-99-35000kmZeer-mooie-motor-25KWmo.html
 
:N Breder stuur, grotere hefboom, des te makkelijker en sneller stuurt het beestie.Het aantal toeren en cilinderinhoud bepaald de hoeveelheid motorrem, niet waar het vermogen zit. Onvoorspelbaar bochtengedrag bij lastwisselreacties is de CB vreemd, het blijft een zijdezachte carberateurfiets.Het CB blok verloochend zijn afkomst niet, ook de CB is een toerenbak, een ongeknepen blok heeft welliswaar minder vermogen als de CBR, maar er is absoluut geen dip waarneembaar bovenin de toeren, bij 180+ zal de winddruk echter roet in het eten gooien.Vergis je niet in naked fietsen, ze kunnen net zo sportief zijn als hun gekuipte broertjes. Vaak ervaar je het ook nog eens als sportiever, juist omdat het sneller aanvoelt zonder beschermende kuipdelen.

1. Een breder stuur is juist onhandig bij bochten met hoge snelheid...je stuurt dan meer door je motor plat in de bocht te leggen en minder met je stuur zelf...Op lage snelheden heb je gelijk...dus daarmee is gelijk mijn punt gemaakt..
2. niet het vermogen, maar de koppel van de motor..daar heb ik het over...daarom remt hij minder af op de motor...
 
1. Een breder stuur is juist onhandig bij bochten met hoge snelheid...je stuurt dan meer door je motor plat in de bocht te leggen en minder met je stuur zelf...Op lage snelheden heb je gelijk...dus daarmee is gelijk mijn punt gemaakt..
2. niet het vermogen, maar de koppel van de motor..daar heb ik het over...daarom remt hij minder af op de motor...
Hoe doe je dat?
 
1. Een breder stuur is juist onhandig bij bochten met hoge snelheid...je stuurt dan meer door je motor plat in de bocht te leggen en minder met je stuur zelf...Op lage snelheden heb je gelijk...dus daarmee is gelijk mijn punt gemaakt..

Iets met bel en klepel ;)
Door de winddruk zal je het stuur steviger vasthouden bij een naked, hierdoor geeft je onbedoelt meer input aan he stuur, het stuurkarakter bij hogere snelheden is dus wat nerveuzer bij een naked. Probeer echter op hoge snelheid maar eens van je lijn af of uit te wijken, dit gaat echt vele malen makkelijker met een breder stuur, simpelweg omdat je meer druk op het stuur kan uitoefenen.

In tegenstelling tot wat veel beweerd word op het internet, is sturen (of eigenlijk tegensturen) de enige manier om een motor van zijn lijn af te brengen, sturen met het lichaam, houding of gewichtsverplaatsing bestaat niet.

Overigens is met een naked op snelheid rijden gewoon een kwestie van wennen.

2. niet het vermogen, maar de koppel van de motor..daar heb ik het over...daarom remt hij minder af op de motor...

Nee, echt niet. Waarom heeft een 600 2 cilinder, of nog erger, een 1 cilinder veel meer motorrem dan een 4 cilinder, terwijl ze allen evenveel koppel leveren?
Cilinderinhoud, slagvolume en compressie, dat zijn bepalende factoren voor de hoeveelheid motorrem.
 
Iets met bel en klepel ;)
Door de winddruk zal je het stuur steviger vasthouden bij een naked, hierdoor geeft je onbedoelt meer input aan he stuur, het stuurkarakter bij hogere snelheden is dus wat nerveuzer bij een naked. Probeer echter op hoge snelheid maar eens van je lijn af of uit te wijken, dit gaat echt vele malen makkelijker met een breder stuur, simpelweg omdat je meer druk op het stuur kan uitoefenen.

In tegenstelling tot wat veel beweerd word op het internet, is sturen (of eigenlijk tegensturen) de enige manier om een motor van zijn lijn af te brengen, sturen met het lichaam, houding of gewichtsverplaatsing bestaat niet.

Overigens is met een naked op snelheid rijden gewoon een kwestie van wennen.
Ik wou met dat filmpje gaan smijten B|
Nee, echt niet. Waarom heeft een 600 2 cilinder, of nog erger, een 1 cilinder veel meer motorrem dan een 4 cilinder, terwijl ze allen evenveel koppel leveren?
Cilinderinhoud, slagvolume en compressie, dat zijn bepalende factoren voor de hoeveelheid motorrem.
Niet helemaal waar. Kleptiming heeft wel degelijk invloed op de motorrem. Dus het zelfde blok met andere nokkenstokken (zoals het cbr blok in een hornet) kan best een ander motorrem-gedrag hebben.
Deze verschillen zijn natuurlijk wel kleiner dan die tussen een 4-pitter en een mono.
 
Terug
Bovenaan Onderaan