vraagje remmen reviseren

jump2limits

MF veteraan
15 jul 2008
3.815
7
Zaandam
hallo allemaal.

ik heb gister het zuigertje van mn achterremklauw schoon gemaakt omdat hij vastzat en de blokjes dus wel erg snel op waren :)
toen ik hem eruit haalde kreeg ik hem er wel weer meteen goed in (testje) maar helaas kreeg ik hem er naderhand niet meer goed in. en toen heb ik per ongeluk een van die keerringen gescheurd.

als ik nu mn remklauw ga reviseren (doe voor het gemak meteen voor en achter)
hoe krijg ik dan de zuigertjes weer makkelijk en goed terug in de remklauw?
is er een maniertje voor?

of is het het makkelijkst om de zuigertjes in de vriezer te doen en mn remklauw te verhitten?

edit: voorrem reviseer ik omdat ik hem niet 100% goed vind. ik heb op de hevel maar maar 1-1,5 cm om te doseren tussen 0% en 100% remkracht. iemand een idee hoe dit komt en hoe ik dat kan verhelpen?

edit: wel balngrijk, het gaat om een honda cb-1 uit 89 ;)
 
Laatst bewerkt:
Doe je de cilinders er wel recht in??
Koud fitten heeft geen zin, de klauw warmstoken evenmin.
Maak de seals eerst nat met remvloeistof, daarna de cilinders recht op de seals leggen, dan voorzichtig door drukken.
Zakt de cilinder beetje scheef, dan duw je wat meer aan de andere kant totdat deze voorbij de olieseal gaat.

suc6
 
inderdaad niet verhitten, dan gaan de keringen er gelijk weer aan ;)

Dus gewoon insmeren met remolie en rustig erin drukken... Met echt schone zuigers en nieuwe keringen moet dit geen enkel probleem zijn!
 
Daar kun vet voor kopen, speciaal voor remcilindertjes.

Ik smeer altijd lichtjes de nieuwe keerringen en de buitenkant van het zuigertje. Je duwt ze er dan heel gemakkelijk en lichtjes in.

Wel zonde trouwens dat je zo'n rubber hebt gesloopt, maar goed. Nu komen er nieuwe in, en kun je er weer een tijdje tegenaan.
 
Bij Brezan verkopen ze speciaal remmenvet voor zuiger en ringen (dunnetjs gebruiken!). Ik heb goede ervaring met die blauwe tubes (merk = ate?)
Je kunt ook met een boterhamzakje naar de plaatselijke motorzaak gaan. Daar kunnen ze vast wel een toefje missen.
 
Een remzuiger moet zonder dat er stof en keerringen gemonteerd zijn er altijd
soepel ingaan,stoken of vriezen mag nooit nodig zijn,maak ook de zittingen
waar de stof en keerringen in gemonteerd zitten absoluut goed schoon,doe je dat
niet dan hebben nieuwe stof en keerringen geen nut en heb je kans dat het nog steeds
vast blijft zitten,smeer de stof en keerringen in met remvet blauw of rood maakt niet uit
ook de zuiger zelf insmeren.tevens alle glijvlakken waarop de remblokken dragen
goed schoonmaken en een beetje kopervet erop doen,ook de geleider pennen van de
remklauw zelf (indien aanwezig) controleren dat ze goed soepel gaan ,zo niet schoonmaken en insmeren met vet.geld ook
voor de remblok pennen.
 
Laatst bewerkt:
Warmstoken, vriezen?????????

Je hebt vlgs mij geen idee waar je mee bezig bent.
Blijf er daarom vanaf en laat de klus over aan mensen die er verstand van hebben.
Remmen zijn te belangrijk om er mee te rommelen!

Better safe than sorry, of zoiets.

Ik schrijf dit niet om je af te zeiken, maar als welgemeend advies.
 
Een remzuiger moet zonder dat er stof en keerringen gemonteerd zijn er altijd
soepel ingaan,stoken of vriezen mag nooit nodig zijn,maak ook de zittingen
waar de stof en keerringen in gemonteerd zitten absoluut goed schoon,doe je dat
niet dan hebben nieuwe stof en keerringen geen nut en heb je kans dat het nog steeds
vast blijft zitten,smeer de stof en keerringen in met remvet blauw of rood maakt niet uit
ook de zuiger zelf insmeren.tevens alle glijvlakken waarop de remblokken dragen
goed schoonmaken en een beetje kopervet erop doen,ook de geleider pennen van de
remklauw zelf (indien aanwezig) controleren dat ze goed soepel gaan ,zo niet schoonmaken en insmeren met vet.geld ook
voor de remblok pennen.
:^

In plaats van vet zou je ook remvloeistof kunnen gebruiken. Vind persoonlijk het vet fijner werken. Gebruik zelf de blauwe tube van ATE.
 
als je een stukje rijd zonder met de voorrem te remmen, is de voorschijfrem dan heet?
zo nee, heeft het niet veel zin de klauw te reviseren, dat je remkracht zo plotseling komt ligt volgens mij niet daaraan..
 
Grote capaciteit pomp, klein volume remcilinders, net nieuwe en lekker dikke remblokken, of zuiger blijft plakken, tegen het remblok aan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan