Vrijstelling MRB met eerste toelating kentekenbewijs 1989

DualDevil

MF veteraan
26 mrt 2008
7.754
27
Vlaardingen
Vanwege alle gemengde geluiden van MF, de onduidelijkheid in de beschreven methoden en de vele posts die claimden dat het onmogelijk is een motor met een eerste toelating op 1989 / 1990, en een productiedatum in 1986 als oldtimer erkend te krijgen hier een duidelijk verhaal van hoe het in mijn geval gegaan is.

Ik heb een GTR 1000 uit 1989 volgens kentekenbewijs en RDW:
RDW.png


Kentekenbew.png


Met deze gegevens heb ik zowel van RDW áls van het MF zoekwerk vooral gehoord dat het niet mogelijk is. Deze motor is nooit voor 1989 op de weg geweest, en zou daarom geen oldtimer kunnen zijn voor de 1989 vrijstellings - grens in 2017.

Aan de motor uiterlijke kenmerken kan je zien dat het een 86'er is, kleine details. Merktekens die veranderd zijn, koffers die er net anders uitzien, duitse restricties, kentekensuccessie die gelijk loopt met andere 1986 duitse import GTR's, enz.

Framenummer naast het Kawasaki boek leggen leert:
FrameNR.jpg


Vermoeden wordt bevestigd.

Met deze data een brief aan de RDW gestuurd waarop zeer duidelijk wordt geantwoord. Iedere motor met een eerste toelating gelijk aan de datum deel 1 kan niét als olditmer erkend worden voordat deze 1e toelatingsdatum lang genoeg in het verleden ligt.

Online lezen leerde mij echter dat dit alleen op gaat wanneer bouwjaar niet achterhaald kan worden. Hier niet het geval dus. Belastingdienst vervolgens opgezocht om een verzoek vrijstelling. Gewoon ingevuld met bovenstaande bewijzen. Wel contact gehad met kawasaki Nederland om eventueel mijn verhaal te ondersteunen wanneer nodig. Logischerwijs hebben zij genoeg te doen, dus vraag was het eerst zo te proberen.

Vrijstellings aanvraag

Ik had weinig hoop dat dit direct zou werken, gezien de ervaringen op MF en het verhaal van RDW maar vorige week kreeg ik alsnog post:

2013-04-06%2011.56.21.jpg


Moraal van het verhaal, met een aantoonbaar bouwjaar eerder dan eerste toelating is het aanvragen van vrijstelling mogelijk. Ik hoop dat iemand er iets aan heeft! :W
 
Laatst bewerkt:
Mooi zo.
Goed dat je de moeite hebt genomen het er niet bij te laten zitten, en het ook nog eens met ons te delen.
Mijn motor is van 1987, dus ik ga er vanuit dat ik dit jaar post krijg, maar voor anderen is dit misschien wel interessant.
 
leuk en aardig allemaal, maar ik denk dat zeer binnenkort 1986 niet meer belastingvrij zal zijn...en die "rollende" 25 jaar regeling is sowieso van de baan.

Deze week komt er meer duidelijk, woensdag of donderdag stuurt de staatssecretaris een nieuw wetsvoorstel naar de tweede kamer.
 
leuk en aardig allemaal, maar ik denk dat zeer binnenkort 1986 niet meer belastingvrij zal zijn...en die "rollende" 25 jaar regeling is sowieso van de baan.

Deze week komt er meer duidelijk, woensdag of donderdag stuurt de staatssecretaris een nieuw wetsvoorstel naar de tweede kamer.
Dan hoop ik dat veel mensen voor woensdag goed nieuws krijgen.

Nee tuurlijk, dit soort regelingen zijn altijd aan verandering onderhevig. Zelf denk ik dat de huidige regeling van 25 naar 30 jaar overgaand best nog een tijdje kan blijven gelden. Hoe dan ook, nu kan je er je voordeel mee doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan