VT700C 1984 “schuurvondst” project

mynameisbob

Die hard MF'er
12 jan 2012
722
63
Goedenavond allen,

gezien er al een aantal vragen komen bovendrijven- en ik altijd kennis haal uit andermans topics- toch maar eentje geopend.

zelf qua rijden vooral ervaring met Kawasakis maar “erbij” inmiddels ook een CB750, VT600, Vulcan800 en XJR1300 (die laatste nog in bezit) gehad en veelal cosmetisch verbouwd naar smaak. Toen ik via via voor een appel en een ei aan deze Honda kon kopen dacht ik: leerzaam 😎- motorisch nl zelf nog vrij weinig gesleuteld- en dit exemplaar staat al ca 10 jaar stil😌 valt vast nog wat van te maken leek mij.
idee is om hem helemaal te strippen en opnieuw op te bouwen richting Bobber

dit is dus de eerste keer dat ik qua skills verder moet dan het beheersen van m’n slijptol. 😜😜

rijdend weg gezet, droog in de schuur gestaan.

na een eerste check, nieuwe bougies, accu enz. Sloeg hij met wat starthulp zowaar aan!😁
Vervolgens olie en filter vervangen en nieuwe benzine erin.

2 issues waar ik nu al tegen aan loop:
1. Motor start alleen met hulp (remreiniger) en loopt als een Harley met astma stationair. Draai aan het gas en hij slaat af. Carburateurs reinigen lijkt mij stap 1 ??
die gaan dus uit elkaar dit weekend
Ik lees veel over ultrasoon laten reinigen- iemand tips waar ik zoiets kan laten doen?

Punt 2 : er zit geen druk op de koppelingshendel , zat geen vloeistof op- en bij het open maken van het reservoir bleek 1 vd 2 schroefjes gebroken. Nieuwe vloeistof er net op gedaan, lijkt nog niet veel te helpen.

verder heb ik hem al kaal aan de achterzijde - uiteraard moeten er nog nieuwe banden op, ander zadeltje stuur, verlichting etc. Maar dat wil ik opstarten zodra hij motorisch naar wens is.

Zodra dat klaar is kan hij weer uit elkaar om helemaal eens zelf te gaan spuiten.

ik zie dit dus ook vooral als “leer projectje”

ben in ieder geval al blij dat hij überhaupt start. Ik zal hier n update bijhouden - en vragen stellen uiteraard 😁🙌🏼
 

Bijlagen

  • 0D09DD7B-D246-4DE2-B670-D7B3643B539E.jpeg
    0D09DD7B-D246-4DE2-B670-D7B3643B539E.jpeg
    692 KB · Weergaven: 23
  • 52B46F6E-D7EE-4229-8A4E-B9F5B2AADB26.jpeg
    52B46F6E-D7EE-4229-8A4E-B9F5B2AADB26.jpeg
    199 KB · Weergaven: 23
Ik weet niet waar je woont, maar er zijn best veel MF-ers met een eigen ultrasoon apparaat.
Ben je klaar voor een sixpackje.
(en eventueel wat nieuwe rubbers voor in de carburateur)
 
Ik weet niet waar je woont, maar er zijn best veel MF-ers met een eigen ultrasoon apparaat.
Ben je klaar voor een sixpackje.
(en eventueel wat nieuwe rubbers voor in de carburateur)
Aha- zoiets zou natuurlijk helemaal mooi zijn. ik kom zelf uit Drenthe- omgeving Emmen. -
 
Koppelingscylinder en slave (deel van bij het motorblok zit) schoonmaken en dan verse vloeistof kan al veel verschil maken. En als blijkt dat het deel dat bij het motorblok gaar is reviseren.

Staat nogal lang stil (en dit kan het gevolg zijn).

En meld je regio (heb ook een ultrasoon staan en drink graag bier 🤣)
 
Laatst bewerkt:
Bij de motorzaak bij mij om de hoek kost me dat €15 tenzij ik schoon gedestilleerd water wil, dan een paar tientjes...
Neem meteen nieuwe benzine slang mee en pakkingset voor de carbs.
Als je de tank eraf haalt zal de benzine slang waarschijnlijk wel scheuren met die leeftijd.
 
Bij de motorzaak bij mij om de hoek kost me dat €15 tenzij ik schoon gedestilleerd water wil, dan een paar tientjes...
Neem meteen nieuwe benzine slang mee en pakkingset voor de carbs.
Als je de tank eraf haalt zal de benzine slang waarschijnlijk wel scheuren met die leeftijd.
Ik zal hier in de buurt is informeren, dat is inderdaad n goeie tip- slangen zijn inderdaad stok oud en “af”
 
Kan ik de carburateur overigens in één geheel ultrasoon laten reinigen? Of moet hij letterlijk helemaal uit elkaar?😌
 
Uit elkaar, maar de klep kan wel blijven zitten. Let op bij sproeiers zeer goed passend gereedschap gebruiken. Sproeiers zijn namelijk van relatief zacht materiaal, waardoor slecht passend gereedschap het snel vernaggeld.
 
Punt 2 : zowel mijn voor rem als koppelings reservoir bevatten een kapotte/ dolle schroef . Wil beide voorzien van nieuwe vloeistof.
Is dit uit te boren- of beter even nieuw setje hendels / reservoir aanschaffen?
 
De schroeven (boutjes) die het dekseltje vasthouden zijn uit te boren. Heel rustig werken is wel aan te bevelen.
Klein boortje en dan zorgen dat het kopje eraf komt. Dan klepje lichten en als het goed is kan je dan met de hand of met een klein tangetje de resten er zo uitdraaien.

Dan kan je het reservoir hergebruiken, je dient dan enkel nieuwe boutjes/schroefjes aan te schaffen (en om te voorkomen dat het nogmaals voorkomt een heel klein beetje keramisch vet, of ouderwetser kopervet of antisqueez aan het boutje smeren ;))
 
De schroeven (boutjes) die het dekseltje vasthouden zijn uit te boren. Heel rustig werken is wel aan te bevelen.
Klein boortje en dan zorgen dat het kopje eraf komt. Dan klepje lichten en als het goed is kan je dan met de hand of met een klein tangetje de resten er zo uitdraaien.

Dan kan je het reservoir hergebruiken, je dient dan enkel nieuwe boutjes/schroefjes aan te schaffen (en om te voorkomen dat het nogmaals voorkomt een heel klein beetje keramisch vet, of ouderwetser kopervet of antisqueez aan het boutje smeren ;))
Ah top dan ga ik dat eerst maar is proberen dank!
 
En schaf jezelf een setje JIS schroevendraaiers aan. De schroefkoppen op een Japanse motorfiets zijn van dit type. PH (philips) lijkt erop, maar past eigenlijk niet goed. Daardoor worden met name de boutjes van de reservoirs vaak verrot gedraaid.
 
en op een of andere manier schroeft iedereen die dingen (droog) vast alsof ze Ted van der Parre zijn (kent u dien nog? :) )
 
Hopsa- carburateurs eraf. Nu begint het puzzelen en demonteren.

nog ultrasoon baden in de omgeving 🙊?
 

Bijlagen

  • 253F7182-0302-4BCF-A2F3-9CF7958AED7F.jpeg
    253F7182-0302-4BCF-A2F3-9CF7958AED7F.jpeg
    220,9 KB · Weergaven: 13
Ik moet een nieuwe koppelings set bestellen/ met keuze uit 14 of 16mm- hoe weet of meet ik welke ik moet hebben?
heeft te maken met de diameter van de pomp toch?
 
Hopsa- carburateurs eraf. Nu begint het puzzelen en demonteren.

nog ultrasoon baden in de omgeving 🙊?

Even anders geformuleerd dan Rob RD heeft gedaan. Er zullen best MF-ers zijn die je willen helpen, maar als je geheim houdt in welke omgeving je huis woont dan daalt de kans dat je een aanbod krijgt om van een andermans ultrasoon gebruik kan maken met 100%. Daarbij hoef je hier op MF niet exact je adres te geven een streeknaam of plaatsnaam (zeker als het een grotere plaats is) geeft voor anderen voldoende inzicht. Als iemand je wil helpen zal die hopelijk een PB-tje sturen.

Succes met het schonen van je carburateur ;)
 
carburateurs heb ik toevallig afgelopen zaterdag bij een Mede hobbiest in de omgeving kunnen brengen voor het reinigen :) dus dat is gelukkig opgelost- en inderdaad omgeving Emmen ;)
 
Ik zie je topic nu pas, maar woon zelf in omgeving Emmen (Stadskanaal) en beschik ook over een ultrasoon reiniger. Plus nog meer spul, dus ook de afgebroken boutjes kan ik je ook eventueel mee helpen.
 
Ik zie je topic nu pas, maar woon zelf in omgeving Emmen (Stadskanaal) en beschik ook over een ultrasoon reiniger. Plus nog meer spul, dus ook de afgebroken boutjes kan ik je ook eventueel mee helpen.
ah super dank voor het aanbod - ultrasoon wordt inmiddels gedaan, en heb inmiddels ook een slagschroevendraaier voor de niet open gaande schroefjes weten te regelen- meeste onderdelen zijn nu binnen - dus zodra de carbs retour zijn kan het opbouwen beginnen en kijken hoe hij loopt... :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan