Project VFR750 RC36

JC-GSX-R

MF veteraan
12 apr 2019
1.014
1.067
Grijpskerk
Omdat ik van @Worldbeater een topic moest maken, doe ik dat maar netjes 🤣👍🏻

Ik heb een tijd geleden een VFR750 RC36 van 1994 opgehaald voor weinig. Het idee is om er een nakedbike van te maken om met het mooie weer wat kilometers te kunnen maken samen met de vrouw.

Vorige winter heb ik haar motor (Suzuki Intruder VS700) volledig van aangepakt.
311F0C04-18E4-4DE6-B785-03C2CC69C52C.jpeg



Ik heb de VFR gekocht in een behoorlijk matige staat. De motor liep niet omdat de kabelboom er af was gehaald, er zaten geen kuipen bij/op. De vorige eigenaar was begonnen met het “project” maar kon dit door persoonlijke omstandigheden niet afmaken. Voor mij een prima begin, omdat ik eigenlijk niet veel meer nodig heb dan een frame/blok/achterbrug/wielen.

Bij aankoop:
IMG_5737.jpeg


Als eerste de gehele motor grondig gewassen en alle rommel eraf gesloopt.
IMG_5883.jpeg


Uiteraard moet er natuurlijk een USD vork in. Ik kon van een maat een complete vork van een K6 GSX-R600 overnemen. Deze vork past er in met een paar andere lagers. Ook het VFR wiel past met een paar andere lagers en spacers icm de suzuki vooras in de vork.
IMG_6126.jpeg


Ik had van mn circuitfiets nog een set Honda CBR1000RR SC59 klauwen liggen, deze gaan erop icm een brembo RCS19 rempomp.
IMG_6380.jpeg


Voor de achterkant heb ik een tijdje zitten denken wat er op moest komen. Ik wil niet zoals iedereen een Ducati monster of CBR achterkantje erop maken. Uiteindelijk besloten om voor een achterkant van een 2020 BMW S1000rr te gaan. Dit icm een zelfbouw aluminium subframe. Hier ben ik vandaag mee begonnen.
IMG_6814.jpeg

IMG_6809.jpeg

IMG_6825.jpeg

IMG_6820.jpeg


Het geheel moet nog afgelast worden, maar het begin is er in ieder geval.
 
Het is inmiddels een tijdje stil hier, omdat ik toch direct maar even extra heb doorgepakt met de verbouwing in huis.

Nu de komende weken eerst weer wat tijd gepland voor de VFR, het voorjaar komt eraan natuurlijk.

laatst had ik nog een RVS uitlaatspruitstuk op de kop getikt en afgelopen zaterdag ben ik ook begonnen met het maken van een bak voor in het subframe, voor o.a. de accu, ecu, brandstofpomp etc etc.
 

Bijlagen

  • IMG_7804.jpeg
    IMG_7804.jpeg
    83,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_7803.jpeg
    IMG_7803.jpeg
    69,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG_7802.jpeg
    IMG_7802.jpeg
    58,9 KB · Weergaven: 0
Weer even een update:

de accu bak is inmiddels afgelast en de accu, bobines en brandstofpomp hebben een plek gekregen.

IMG_8124.jpeg.c2061647d70c1fb2c9dee3381324742e.jpeg


daarna ben ik begonnen met het opnieuw routen van de kabelboom. Gehele boom open gesneden en een nieuwe kabelloop bepaald.

IMG_8127.jpeg.43523fbda43d9a0d6f751baf2f4283ad.jpeg


de zekeringkast en grootlicht relais heb ik voor het filterhuis geplaatst.

IMG_8126.jpeg.855b02444c1b7d7acd4daca87dba69bb.jpeg


Vanaf de voorkant ben ik nu begonnen met het inbinden van de kabelboom. Ook heb ik de brembo RCS19 rempomp eraf gehaald en heb ik een setje Brembo pompen van een 2021 Ducati Monster 937 op de kop kunnen tikken.

IMG_8125.jpeg.1360a421b14c30ed71af83d9fb8e6a4f.jpeg


nu verder met het inbinden van de verdere kabelboom en daarna Gas, Rem en koppelingsleiding inmeten en bestellen. Daarna met de verlichting aan de gang.
 
Dat geluid he! Goed bezig hoor! Hoe gaat dat werken met de kabelboom? Ik wil zelf ook eea aanpassen aan mijn virago maar zie er wat tegenop om erin te snijden
 
Dat geluid he! Goed bezig hoor! Hoe gaat dat werken met de kabelboom? Ik wil zelf ook eea aanpassen aan mijn virago maar zie er wat tegenop om erin te snijden
Ja heerlijk geluid 😇

Ik heb hem gewoon helemaal open gemaakt qua hulzen en tape, dus alle mantel eraf. Sommige connectoren moest ik even los pennen om de kabels uit de boom terug te kunnen trekken, aangezien het wel door elkaar heen draait. Sommige kabels heb ik moeten verlengen en anderen juist inkorten.

Gewoon aan beginnen, het stelt uiteindelijk niks voor, gewoon draad voor draad werken, jij kunt dat 😉
 
Cool project dit, professionele werkplaats.
Dankje, heb er op het moment ook wel een hoop lol aan. Vind het bouwen eigenlijk altijd leuker dan het rijden wanneer het klaar is.

Ik heb door de jaren heen al flink wat spullen verzameld in mijn “werkplaats” ben er wel erg blij mee!
 
Ik ben echt benieuwd wat je er van gaat maken. Ik heb zelf een RC36 2 als project staan. Ik heb hem volledig opgeknapt deze winter gewoon omdat ik dit leuk vind en ik een echte V4 liefhebber ben. Het doel van mijn project is verkoop, met de kosten dekkend. Mocht dit niet lukken dan word het zoiets als jij aan het maken bent, vandaar mijn belangstelling.
 
Ik ben echt benieuwd wat je er van gaat maken. Ik heb zelf een RC36 2 als project staan. Ik heb hem volledig opgeknapt deze winter gewoon omdat ik dit leuk vind en ik een echte V4 liefhebber ben. Het doel van mijn project is verkoop, met de kosten dekkend. Mocht dit niet lukken dan word het zoiets als jij aan het maken bent, vandaar mijn belangstelling.
blijft altijd weer spannend of het plaatje in je hoofd klopt met wat er uiteindelijk uit komt.

Als jde kosten dekend wilt houden, moet het je niet teveel geld kosten, aangezien ze niet gek duur zijn tegenwoordig. Ik heb ook al met de gedachte rond gelopen om er nog 1 bij te halen en die volledig origineel te maken, maar even kijken of dat ook gaat gebeuren.
 
Hobby mag geld kosten toch.

Denk als je geld wilt verdienen dat je beter een motor kan kopen met een groot probleem (in uren werk) en die fixen. Koppakking bijvoorbeeld. Of tandwiel in de versnellingsbak.
 
Het gaat mij niet om geld te verdienen hoor, ik schrijf toch duidelijk kosten dekkend? Ik vind het leuk om in de winter een leuk project te doen, zo heb ik al een honda black bomber gedaan, een guzzi lodola en een honda dream c77. Alleen de honda dream heb ik nog, de andere heb ik verkocht voor min of meer de kosten die ik er aan gemaakt had. Het rijden op die oude beestjes valt vind ik best wel tegen, ik heb een Crossrunner uit 2019 voor de lange tripjes en weekenden weg, als je dan ineens op een fiets zit die zomaar 40 jaar of meer ouder is dan is dat echt een andere beleving. Ik ben benieuwd hoe straks de VFR rijd, ik heb in de jaren 80 en 90 3 verschillende typen VFR nieuw gereden, ik vond het toen geweldige fietsen, net zoals ik nu zeer tevreden ben over mijn Crossrunner.
 
Weer een tijdje stil geweest, maar niet helemaal stil gezeten. Bekabeling is helemaal klaar, heb een fatsoenlijke demper op de kop kunnen tikken, met die andere demper had die nogal wat kabaal. Link pijpje aangepast en die lelijke donut flens er tussenuit gehaald. Alle vloeistoffen en filters zijn vervangen.

Ik heb de koplamp er even tijdelijk op “gebeund” zodat ik even kon rijden. Je wilt toch weten of het geheel allemaal een beetje klopt. Op de oude banden en de plat gereden achterband na rijdt het goed. Bij warme motor maakt de koppeling of druk lager wel wat lawaai, bij het bedienen van de koppeling is dit weg, hier moet ik dus ook even naar kijken.

Nu dus de laatste dingen in orde maken.

- koplamp montage netjes maken
- teller netjes monteren
- nieuwe bandjes monteren
- nog ff een fris ketting setje erop.
- ketting randje maken denk ik.
- kapjes onder de tank en bij de radiateur maken.

Daarna eerst maar eens kilometers maken om vervolgens de gehele motor te strippen en alles te gaan coaten en spuiten.

IMG_8515.jpeg.7aa7f99e92c6b759427f0167d419672c.jpeg

IMG_8516.jpeg.6c4294b02c299e9338051f08662899a7.jpeg

IMG_8517.jpeg.52f4f47ba3127bcecb596a803b6e3051.jpeg
 
goed bezig! Koplampje vind ik alleen niet zo mooi🙊. En zie dat als compliment, hij doet een beetje afbreuk aan de mooie samenstelling van de rest van de motor. Is een ronde lamp niet mooier?
 
Ik snap je punt, ben er ook nog niet helemaal uit, maar een ronde koplamp wordt het sowieso niet. Die heb ik er al bij gehad en dat ziet er helemaal niet uit als je het mij vraagt. Ik heb de koplamp kapjes al even mee gekleurd op m’n telefoon en dan begint het er al beter uit te zien. Icm met kappen om de radiateur ook in de kleur, gaat het wel goed komen denk ik.
IMG_8399.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan