Yamaha FZR 600 project

28 jun 2023
63
26
Hier ook mijn project, omdat ik eventuele tips ook wel kan gebruiken.

In juni heb ik voor 400 euro een FZR 600 3HE gekocht waarvan de motor af en toe liep. Eenmaal thuis aangekomen bleek hij ook meteen benzine te lekken.
20230703_192612.jpg
20230704_100335.jpg

Cosmetisch zeker ook niet de mooiste. En de originele knipperlichten en spiegels ontbreken. De motor leek op 2 cilinders te lopen omdat er op 2 cilinders geen vonk was. Toch eerst maar de bougies vervangen, waarvan de nieuwe meteen afbrak in het blok.
20230711_195103.jpg

En daarna een andere bobine erop. Dit hielp niet maar na een andere CDI leek het probleem te zijn opgelost, koud draaide de motor prima dus begonnen aan de kappen.

20230710_160630.jpg
20230723_111044.jpg
20230712_153739.jpg
20230728_114755.jpg

Niet perfect maar beter dan het was. Mede dankzij forum-leden toch een redelijke kleur gevonden. Omdat er nog wel flinke rook uit de uitlaat kwam besloten om op advies een klein stukje te rijden zodat er wat troep uit de uitlaat weg blies. Dat hielp, bij thuiskomst was er 4 liter benzine doorheen gegaan op ongeveer 1km en tikte het blok flink.


Na flink speculeren en kijken op het forum het klepdeksel eraf gehaald en toen werd ik wat minder vrolijk.
IMG-20230728-WA0018.jpg
20230728_162546.jpg

De uitlaatklep kwam niet omhoog bij het ronddraaien van de motor en het einde van de nokkenas was gebroken. Ook in de carterpan lag nog wat.
Screenshot_20230728-161853_WhatsApp.jpg

Hoe dit kan gebeuren weet ik niet. Te lang geen onderhoud gehad? De vorige eigenaar was een jonge gozer die hem maar een half jaar op z'n naam heeft gehad waarvan hij nog 3 maanden kapot stilstond.
Ander blok gekocht van een 1995 4HJ.
20231104_141613.jpg
20231104_141620.jpg
20231104_162108.jpg

Dat motorblok zit er nu in. Nu eerst even leren voor tentamens voor school en dan nieuwe olie erin en kijken of het allemaal werkt. Op enkele dingetjes na die gemakkelijk aan te passen waren kon ik het blok zo overzetten en de onderdelen overbouwen. Het andere blok was een compleet blok dus ik heb ook nog aardig wat onderdelen over, als iemand daar interesse in heeft. Binnenkort maak ik wel een update.
 
Ik dacht dat @Rob RD wel eens een fzr600 carburateur op een fzr600r blok heeft gezet maar ik kan niet vinden hoe dat is gegaan.
 
Hoi, nee bespaar je de moeite. De carbs zouden het probleem niet moeten zijn. Het venijn zit 'm in het vliegwiel. Vergelijk de nokken op beide vliegwielen. Die komen niet overeen dus de CDI krijgt verkeerde signalen. Nou, denk je dan, zet ik het vliegwiel toch over? Dat van de 3HE past niet op de krukas van de 4JH. Je bent dus gedoemd om de draadboom om te bouwen of de boom van een 4JH er op te zetten. Vergelijk de noķken aan de buitenkant van het vliegwiel. Er bestaat een kans dat ze hetzelfde zijn... die is heel klein. Dan heb je een uitdaging
 
Hoi, nee bespaar je de moeite. De carbs zouden het probleem niet moeten zijn. Het venijn zit 'm in het vliegwiel. Vergelijk de nokken op beide vliegwielen. Die komen niet overeen dus de CDI krijgt verkeerde signalen. Nou, denk je dan, zet ik het vliegwiel toch over? Dat van de 3HE past niet op de krukas van de 4JH. Je bent dus gedoemd om de draadboom om te bouwen of de boom van een 4JH er op te zetten. Vergelijk de noķken aan de buitenkant van het vliegwiel. Er bestaat een kans dat ze hetzelfde zijn... die is heel klein. Dan heb je een uitdaging
Oei, dat is best een probleem ja. En een andere cdi, kan dat helpen?
 
Een 4JH CDI, je zal wel haast moeten, maar daar zijn de aansluitingen van de draadboom weer anders van... vergelijk eerst de nokken op het vliegwiel. Dan heb je zekerheid of je een uitdaging hebt
 
Een 4JH CDI, je zal wel haast moeten, maar daar zijn de aansluitingen van de draadboom weer anders van... vergelijk eerst de nokken op het vliegwiel. Dan heb je zekerheid of je een uitdaging hebt
Ik zit online naar wat onderdelen te kijken. Een gebruikte CDI en een kabelboom van de 4JH zijn wel te doen qua prijs, en als het niet nodig is stuur ik het terug. Ik vraag me alleen af of de kabelboom van de 4JH verder wel een beetje op een 3HE past of dat je de stekkers zomaar over kan zetten. Ik kan op foto's en tekeningen van de 4JH op internet niet goed zien wat de verschillen zijn.
 
Ik kan je vertellen dat er heel veel relais op andere plaatsen zitten als dat de aansluitingen voor die relais in de kabelboom zitten. Maarr voor je wat koopt: eerst die vliegwielen vergelijken. Een optie is om je draadboom intact te laten en dat stukje elecriciteit voor de ontsteking apart te verbomen. Stel dat de vliegwielen niet gelijk zijn heb je tich nog een kleine kans dat de kruktappen hetzelfde zijn. Nogmasls, voor de 86ste* keer: Eerst diagnose dan pas kopen

*In al die andere topics waar ik dat gezegd heb
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je vertellen dat er heel veel relais op andere plaatsen zitten als dat de aansluitingen voor die relais in de kabelboom zitten. Maarr voor je wat koopt: eerst die vliegwielen vergelijken. Een optie is om je draadboom intact te laten en dat stukje elecriciteit voor de ontsteking apart te verbomen. Stel dat de vliegwielen niet gelijk zijn heb je tich nog een kleine kans dat de kruktappen hetzelfde zijn. Nogmasls, voor de 86ste* keer: Eerst diagnose dan pas kopen

*In al die andere topics waar ik dat gezegd heb
@ Rob RD. Ik heb gekeken naar de vliegwielen. Van wat ik kan zien zijn ze wel anders. De 4JH is de glimmende, de matte is de 3HE. Je moet dan kijken naar die strips die eroverheen lopen onder de sensor?
 

Bijlagen

  • 20231110_161648.jpg
    20231110_161648.jpg
    188,1 KB · Weergaven: 1
  • 20231110_161641.jpg
    20231110_161641.jpg
    224 KB · Weergaven: 1
  • 20231110_161749.jpg
    20231110_161749.jpg
    181,3 KB · Weergaven: 1
  • 20231110_161801.jpg
    20231110_161801.jpg
    178,8 KB · Weergaven: 2
Ik zie dat de positie van die strips niet overeen komen. Dus dat wordt kijken naar de krukastappen of een andere cdi?
 
Hoe dit kan gebeuren weet ik niet. Te lang geen onderhoud gehad?
Dat schijfje dat afgebroken is dat komt doordat met kleppenstellen niet zorgvuldig de nokkenas in een rechte beweging uit het blok gehaald wordt. Het kan op zich niet kwaad maar in mijn blokken komt er geen een zonder heel schijfje
 
Bekijk bijlage 1943215

@Tarwetijger waarom zijt gij verdrietig??? We helpen die jongen toch goed?
Oh sorry niet naar jou hoor, ik bedoel gewoon balen dat het ondanks het nieuwe motorblok nog een hele puzzel is!
Achteraf was het misschien handiger geweest om van te voren te checken hoe uitwisselbaar alles is :X
Maar met o.a. jouw goede raad komt het vast goed met @PixelKillerGJ z’n FZR. :Y

Ik heb ook zo’n FZR 3HE gehad. Mijn TRX is in deze kleurstelling gespoten. :)

Edit: dat een spiksplinternieuwe bougie afbreekt verwacht je ook niet trouwens :o
 
Maar met o.a. jouw goede raad komt het vast goed met @PixelKillerGJ z’n FZR. :Y
Omdat niets zeker is, doordat in overgangsjaren wel eens voortgebouwd werd met onderdelen uit modellen daarvoor, is onderzoek noodzakelijk, er zijn 4JH's met 3HE nokkenassen of krukassen, vliegwielen en meer van dat, eveneens van 4JH naar 4TV,
 
Omdat niets zeker is, doordat in overgangsjaren wel eens voortgebouwd werd met onderdelen uit modellen daarvoor, is onderzoek noodzakelijk, er zijn 4JH's met 3HE nokkenassen of krukassen, vliegwielen en meer van dat, eveneens van 4JH naar 4TV,
Dit geeft me dan weer hoop
 
Terug
Bovenaan Onderaan