Unruled
Joe Bar style
En nee, niet bejaarde mensen. Sorry, maar als je dat dacht moet ik je teleurstellen, want die lopen ook mij best vaak voor de voeten. Het is best een verhaal geworden, maar de laatste 2 alinea's volstaan in geval van haast.
Ik heb het over motoren uit jaartallen waarbij je toch al snel zou zeggen dat de interesse over al die seizoenen afgeschreven is naar euro-per-cc waarde, of minder. Echter, zijn er motoren die in die tijd dermate goed waren dat we ze blijven respecteren. Uit de jaren 50 tot 70 en misschien een stukje 80 zijn er modellen die we allemaal zo op kunnen noemen en waarvoor een soort inherent respect bestaat. Die zeik je gewoon niet af. Helaas, motoren uit de jaren 90 lijken niet oud genoeg. "De technologie was er al" en "alles is nu beter" zijn de algemene reacties. Afschrijving volgens schema. Althans, als je sommigen moet geloven.
Aanleiding voor mij was dit verkooptopic: Te koop: nette orginele gsxr 1100
Nee, niet mijn fiets en ik heb er totaal geen belang bij hem onder de aandacht te brengen. Echter vind ik wel dat deze motoren het toppunt waren van techniek voordat we eigenlijk gewoon een beetje begonnen door te slaan. Waar die grens ligt staat blijkbaar ter discussie; hier bestaat een storm in een glas water over hoe je het aandurft voor een GSX1100R, 1127 SACS versie uit 1992 zomaar 2000 euro te vragen. Iedereen die verstand van motoren heeft weet dat dit nergens over gaat, maar ondertussen durft willekeurig gepeupel met een A1 (misschien zelfs A2) bewijsje te roepen dat een SRAD of ZX6R voor minder op te halen is. Welke flapdrol heeft deze onbenullen hun motorkennis bijgebracht? Alsof dit te vergelijken is? Ik snap niet zo goed dat hier überhaupt op ingegaan wordt, maar ik heb respect voor het geduld dat daar al voor nodig moet zijn.
Hoe idioot bovenstaande desillusie ook mag zijn, dat is niet waar het me nu echt om gaat. Ik ben niet oud. Niet oubollig noch nostalgisch aangelegd. Foto's van mijn jeugd donder ik weg en als ik het nut van iets niet langer zie, staat het al even te koop. Als ik het zou willen, kon ik best een moderne fiets met injectie, ABS, automaat, TC en rijmodi kopen. Maar... ik wil niet. Gewoon NIET. Is dit nu allemaal echt nog vooruitgang te noemen, of maakt het het rijden eigenlijk hoofdzakelijk alleen maar "gemakkelijker en zorgelozer"? En dan nog... Wat is vooruitgang? Dat hij snaarstrak op de weg ligt en je onder de 180 km/u geen wiebel voelt? Begrijp ik dan goed dat je dus 180 moet rijden voor het interessant wordt? Waar wonen we ook alweer?
ABS is verplicht gesteld. Ik vind het niet nodig. Kan de meerwaarde prima zien maar hoewel ik best wel eens blokkerende wielen heb (achter én voor), kan ik niet zeggen dat ik nu regelmatig dood ga of bij elkaar geveegd dien te worden. Traction control is gewoon een kutconcept. Je knalt met je ballen op de tank (niet seksistisch bedoeld, met je perzik lijkt me ook vervelend) als je probeert te wheeliën en als je bocht uit zoveel gas durft te geven dat er een drift ontstaat heb je daar ook maar mee om te kunnen gaan lijkt mij zo. Automaat... is voor saai gemak. Rijmodi zijn er om een kutafstelling in te teugelen zodat je niet gelijk op je plaat ligt als het regent, niet in de laatste plaats veroorzaakt door aan-uitreacties van de injectie. Tegenwoordig rijdt iedere motor zichzelf, als 20 jaar geleden iemand heel hard reed wist je dat de rijder talent had. Ik ben blij dat ik hard heb leren rijden op het spaghettiframe van Bandit 1200's, dat ik gewoon handkracht heb moeten gebruiken om te remmen (of koppelen, nu ik erbij nadenk) en dat ik gewoon zelf heb leren doseren bij het uitkomen van de bocht. Weten dat de machine jouw verneukeriteiten niet voor je gaat oplossen maakt dat je meer respect hebt voor de kracht die het ding in deze tijd nog net zo goed heeft. En als ik ruilde met de eigenaar van een moderne fiets... verveelde ik me dood en scheet hij peuken.
Ik wíl gewoon geen moderne motor. Ik heb nu een 950S Adventure en dat is zo modern als het wordt zonder peuterspeelzaalgoedgekeurde veiligheidssystemen. Ik speel wel eens met de gedachte er een lange-baanmachine bij te halen, categorie 1400GTR/Pan-Euro/FJR zeg maar. Maar ik weet ook dat dit voor het gemak van laag verbruik, windbescherming en goedkoper onderhoud zou zijn, niet omdat ik het nou zo leuk vind. Een beetje dezelfde gedachtegang als dat ik wel eens met de gedachte speel een auto te gaan kopen, misschien is het dan beter te volgen voor de gemiddelde gearhead hier.
Mijn vraag is deze: waar komt het in vredesnaam vandaan dat de jongere generatie (volgens mij heb ik die woorden nog nooit gebruikt, 27 jaar oud zijnde) het niet aan hun verstand te peuteren is dat motoren vroeger gewoon leuk waren? Dat je zonder nanny-state geouwehoer ook levend aan de andere kant kon komen? Dat beweging in je frame niet betekent dat je gelijk al op je bek ligt en dat moeten knijpen niet betekent dat je remmen niet werken? Dat een keertje rijden zonder broek aan niet compleet onverantwoord is? Af en toe voel ik me een beetje "one of the last crusaders", de generatie motorrijders die nog gewoon een "fuck all" instelling hadden en reden omdat zij dan de baas waren over wat er om hen heen gebeurde. Dat is voor mij voor een groot deel de charme, als het allemaal maar veilig en gemakkelijk moest zijn kocht ik wel een auto.
Word ik nou gek? Ben ik uit de tijd? Zo ja, dan word ik graag overtuigd van wat er nu zoveel beter is aan moderne fietsen. Doe je best. En begin maar niet eens over het uiterlijk, met al die vorm-boven-functie ongein van tegenwoordig.
Ik heb het over motoren uit jaartallen waarbij je toch al snel zou zeggen dat de interesse over al die seizoenen afgeschreven is naar euro-per-cc waarde, of minder. Echter, zijn er motoren die in die tijd dermate goed waren dat we ze blijven respecteren. Uit de jaren 50 tot 70 en misschien een stukje 80 zijn er modellen die we allemaal zo op kunnen noemen en waarvoor een soort inherent respect bestaat. Die zeik je gewoon niet af. Helaas, motoren uit de jaren 90 lijken niet oud genoeg. "De technologie was er al" en "alles is nu beter" zijn de algemene reacties. Afschrijving volgens schema. Althans, als je sommigen moet geloven.
Aanleiding voor mij was dit verkooptopic: Te koop: nette orginele gsxr 1100
Nee, niet mijn fiets en ik heb er totaal geen belang bij hem onder de aandacht te brengen. Echter vind ik wel dat deze motoren het toppunt waren van techniek voordat we eigenlijk gewoon een beetje begonnen door te slaan. Waar die grens ligt staat blijkbaar ter discussie; hier bestaat een storm in een glas water over hoe je het aandurft voor een GSX1100R, 1127 SACS versie uit 1992 zomaar 2000 euro te vragen. Iedereen die verstand van motoren heeft weet dat dit nergens over gaat, maar ondertussen durft willekeurig gepeupel met een A1 (misschien zelfs A2) bewijsje te roepen dat een SRAD of ZX6R voor minder op te halen is. Welke flapdrol heeft deze onbenullen hun motorkennis bijgebracht? Alsof dit te vergelijken is? Ik snap niet zo goed dat hier überhaupt op ingegaan wordt, maar ik heb respect voor het geduld dat daar al voor nodig moet zijn.
Hoe idioot bovenstaande desillusie ook mag zijn, dat is niet waar het me nu echt om gaat. Ik ben niet oud. Niet oubollig noch nostalgisch aangelegd. Foto's van mijn jeugd donder ik weg en als ik het nut van iets niet langer zie, staat het al even te koop. Als ik het zou willen, kon ik best een moderne fiets met injectie, ABS, automaat, TC en rijmodi kopen. Maar... ik wil niet. Gewoon NIET. Is dit nu allemaal echt nog vooruitgang te noemen, of maakt het het rijden eigenlijk hoofdzakelijk alleen maar "gemakkelijker en zorgelozer"? En dan nog... Wat is vooruitgang? Dat hij snaarstrak op de weg ligt en je onder de 180 km/u geen wiebel voelt? Begrijp ik dan goed dat je dus 180 moet rijden voor het interessant wordt? Waar wonen we ook alweer?
ABS is verplicht gesteld. Ik vind het niet nodig. Kan de meerwaarde prima zien maar hoewel ik best wel eens blokkerende wielen heb (achter én voor), kan ik niet zeggen dat ik nu regelmatig dood ga of bij elkaar geveegd dien te worden. Traction control is gewoon een kutconcept. Je knalt met je ballen op de tank (niet seksistisch bedoeld, met je perzik lijkt me ook vervelend) als je probeert te wheeliën en als je bocht uit zoveel gas durft te geven dat er een drift ontstaat heb je daar ook maar mee om te kunnen gaan lijkt mij zo. Automaat... is voor saai gemak. Rijmodi zijn er om een kutafstelling in te teugelen zodat je niet gelijk op je plaat ligt als het regent, niet in de laatste plaats veroorzaakt door aan-uitreacties van de injectie. Tegenwoordig rijdt iedere motor zichzelf, als 20 jaar geleden iemand heel hard reed wist je dat de rijder talent had. Ik ben blij dat ik hard heb leren rijden op het spaghettiframe van Bandit 1200's, dat ik gewoon handkracht heb moeten gebruiken om te remmen (of koppelen, nu ik erbij nadenk) en dat ik gewoon zelf heb leren doseren bij het uitkomen van de bocht. Weten dat de machine jouw verneukeriteiten niet voor je gaat oplossen maakt dat je meer respect hebt voor de kracht die het ding in deze tijd nog net zo goed heeft. En als ik ruilde met de eigenaar van een moderne fiets... verveelde ik me dood en scheet hij peuken.
Ik wíl gewoon geen moderne motor. Ik heb nu een 950S Adventure en dat is zo modern als het wordt zonder peuterspeelzaalgoedgekeurde veiligheidssystemen. Ik speel wel eens met de gedachte er een lange-baanmachine bij te halen, categorie 1400GTR/Pan-Euro/FJR zeg maar. Maar ik weet ook dat dit voor het gemak van laag verbruik, windbescherming en goedkoper onderhoud zou zijn, niet omdat ik het nou zo leuk vind. Een beetje dezelfde gedachtegang als dat ik wel eens met de gedachte speel een auto te gaan kopen, misschien is het dan beter te volgen voor de gemiddelde gearhead hier.
Mijn vraag is deze: waar komt het in vredesnaam vandaan dat de jongere generatie (volgens mij heb ik die woorden nog nooit gebruikt, 27 jaar oud zijnde) het niet aan hun verstand te peuteren is dat motoren vroeger gewoon leuk waren? Dat je zonder nanny-state geouwehoer ook levend aan de andere kant kon komen? Dat beweging in je frame niet betekent dat je gelijk al op je bek ligt en dat moeten knijpen niet betekent dat je remmen niet werken? Dat een keertje rijden zonder broek aan niet compleet onverantwoord is? Af en toe voel ik me een beetje "one of the last crusaders", de generatie motorrijders die nog gewoon een "fuck all" instelling hadden en reden omdat zij dan de baas waren over wat er om hen heen gebeurde. Dat is voor mij voor een groot deel de charme, als het allemaal maar veilig en gemakkelijk moest zijn kocht ik wel een auto.
Word ik nou gek? Ben ik uit de tijd? Zo ja, dan word ik graag overtuigd van wat er nu zoveel beter is aan moderne fietsen. Doe je best. En begin maar niet eens over het uiterlijk, met al die vorm-boven-functie ongein van tegenwoordig.