Waar is het respect voor ouderen gebleven?

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep
En nee, niet bejaarde mensen. Sorry, maar als je dat dacht moet ik je teleurstellen, want die lopen ook mij best vaak voor de voeten. Het is best een verhaal geworden, maar de laatste 2 alinea's volstaan in geval van haast.

Ik heb het over motoren uit jaartallen waarbij je toch al snel zou zeggen dat de interesse over al die seizoenen afgeschreven is naar euro-per-cc waarde, of minder. Echter, zijn er motoren die in die tijd dermate goed waren dat we ze blijven respecteren. Uit de jaren 50 tot 70 en misschien een stukje 80 zijn er modellen die we allemaal zo op kunnen noemen en waarvoor een soort inherent respect bestaat. Die zeik je gewoon niet af. Helaas, motoren uit de jaren 90 lijken niet oud genoeg. "De technologie was er al" en "alles is nu beter" zijn de algemene reacties. Afschrijving volgens schema. Althans, als je sommigen moet geloven.

Aanleiding voor mij was dit verkooptopic: Te koop: nette orginele gsxr 1100

Nee, niet mijn fiets en ik heb er totaal geen belang bij hem onder de aandacht te brengen. Echter vind ik wel dat deze motoren het toppunt waren van techniek voordat we eigenlijk gewoon een beetje begonnen door te slaan. Waar die grens ligt staat blijkbaar ter discussie; hier bestaat een storm in een glas water over hoe je het aandurft voor een GSX1100R, 1127 SACS versie uit 1992 zomaar 2000 euro te vragen. Iedereen die verstand van motoren heeft weet dat dit nergens over gaat, maar ondertussen durft willekeurig gepeupel met een A1 (misschien zelfs A2) bewijsje te roepen dat een SRAD of ZX6R voor minder op te halen is. Welke flapdrol heeft deze onbenullen hun motorkennis bijgebracht? Alsof dit te vergelijken is? Ik snap niet zo goed dat hier überhaupt op ingegaan wordt, maar ik heb respect voor het geduld dat daar al voor nodig moet zijn.

Hoe idioot bovenstaande desillusie ook mag zijn, dat is niet waar het me nu echt om gaat. Ik ben niet oud. Niet oubollig noch nostalgisch aangelegd. Foto's van mijn jeugd donder ik weg en als ik het nut van iets niet langer zie, staat het al even te koop. Als ik het zou willen, kon ik best een moderne fiets met injectie, ABS, automaat, TC en rijmodi kopen. Maar... ik wil niet. Gewoon NIET. Is dit nu allemaal echt nog vooruitgang te noemen, of maakt het het rijden eigenlijk hoofdzakelijk alleen maar "gemakkelijker en zorgelozer"? En dan nog... Wat is vooruitgang? Dat hij snaarstrak op de weg ligt en je onder de 180 km/u geen wiebel voelt? Begrijp ik dan goed dat je dus 180 moet rijden voor het interessant wordt? Waar wonen we ook alweer?

ABS is verplicht gesteld. Ik vind het niet nodig. Kan de meerwaarde prima zien maar hoewel ik best wel eens blokkerende wielen heb (achter én voor), kan ik niet zeggen dat ik nu regelmatig dood ga of bij elkaar geveegd dien te worden. Traction control is gewoon een kutconcept. Je knalt met je ballen op de tank (niet seksistisch bedoeld, met je perzik lijkt me ook vervelend) als je probeert te wheeliën en als je bocht uit zoveel gas durft te geven dat er een drift ontstaat heb je daar ook maar mee om te kunnen gaan lijkt mij zo. Automaat... is voor saai gemak. Rijmodi zijn er om een kutafstelling in te teugelen zodat je niet gelijk op je plaat ligt als het regent, niet in de laatste plaats veroorzaakt door aan-uitreacties van de injectie. Tegenwoordig rijdt iedere motor zichzelf, als 20 jaar geleden iemand heel hard reed wist je dat de rijder talent had. Ik ben blij dat ik hard heb leren rijden op het spaghettiframe van Bandit 1200's, dat ik gewoon handkracht heb moeten gebruiken om te remmen (of koppelen, nu ik erbij nadenk) en dat ik gewoon zelf heb leren doseren bij het uitkomen van de bocht. Weten dat de machine jouw verneukeriteiten niet voor je gaat oplossen maakt dat je meer respect hebt voor de kracht die het ding in deze tijd nog net zo goed heeft. En als ik ruilde met de eigenaar van een moderne fiets... verveelde ik me dood en scheet hij peuken.

Ik wíl gewoon geen moderne motor. Ik heb nu een 950S Adventure en dat is zo modern als het wordt zonder peuterspeelzaalgoedgekeurde veiligheidssystemen. Ik speel wel eens met de gedachte er een lange-baanmachine bij te halen, categorie 1400GTR/Pan-Euro/FJR zeg maar. Maar ik weet ook dat dit voor het gemak van laag verbruik, windbescherming en goedkoper onderhoud zou zijn, niet omdat ik het nou zo leuk vind. Een beetje dezelfde gedachtegang als dat ik wel eens met de gedachte speel een auto te gaan kopen, misschien is het dan beter te volgen voor de gemiddelde gearhead hier.

Mijn vraag is deze: waar komt het in vredesnaam vandaan dat de jongere generatie (volgens mij heb ik die woorden nog nooit gebruikt, 27 jaar oud zijnde) het niet aan hun verstand te peuteren is dat motoren vroeger gewoon leuk waren? Dat je zonder nanny-state geouwehoer ook levend aan de andere kant kon komen? Dat beweging in je frame niet betekent dat je gelijk al op je bek ligt en dat moeten knijpen niet betekent dat je remmen niet werken? Dat een keertje rijden zonder broek aan niet compleet onverantwoord is? Af en toe voel ik me een beetje "one of the last crusaders", de generatie motorrijders die nog gewoon een "fuck all" instelling hadden en reden omdat zij dan de baas waren over wat er om hen heen gebeurde. Dat is voor mij voor een groot deel de charme, als het allemaal maar veilig en gemakkelijk moest zijn kocht ik wel een auto.

Word ik nou gek? Ben ik uit de tijd? Zo ja, dan word ik graag overtuigd van wat er nu zoveel beter is aan moderne fietsen. Doe je best. En begin maar niet eens over het uiterlijk, met al die vorm-boven-functie ongein van tegenwoordig.
 
Ik vind motoren ouder dan +-2007 gewoon bijzonder lelijk, echt MEGA LELIJK. (enke uitzonderingen natuurlijk)
En ja, je zult er vast wel van A naar B mee komen, maar ik heb ook gereden op een oude motor bij het lessen, en ooit eens op de grootvader van mijn motor, de R100GS, maar dat reed echt voor geen meter.

Dus, de motoren van nu rijden VEEL beter, zien er beter uit, en dus stik je er maar in met je lelijke jaren 90 plastic rommel brommer :P

En mijn traction control kan uit, maar heeft me toen het hoosde ook al eens gered in een onoplettend momentje.
ABS heeft me ook regelmatig goed geholpen als er weer een oude doos in een koekblik mijn 3 bouwlampen niet ziet.
 
Laatst bewerkt:
:^ TL'DR

heb het gelezen hoor, edit 1, je bent een ouwe gek.

edit 2, je bent 13 jaar jongert danals mijik :+ *O* :j

alinea 1, fuck de jeugd van tegenwoordig, lekker boeiend , kunnen alleen maar zeiken en janken op fleeschboek ;)

146-1207-03-z%2Btadao-baba%2B1992-fireblade.jpg


geen idee wat die japanse meneer met dat ducatie jack ertoe doet maar ok.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me wel aardig vinden in zijn verhaal, maar ik ben misschien ook wel een beetje een ouwe lul aan het worden. Voor mij was het moment dat de katalysator zijn intrede deed op de motor een beetje het punt dat ik de modellen minder interessant vond worden. I love old school! :]
 
Pffu, heb jij psychologische zorg in je verzekerings pakket?

Laat iedereen lekker rijden wat hij/zij wil. S1000rr, jawa, transalp, boeit toch allemaal niet.

En als jij je lekker een outlaw of die-hard voelt op een ouwe motor moet je dat lekker doen,
Maar laat ieder z'n eigen fiets uitzoeken.
 
Ik vind motoren ouder dan +-2007 gewoon bijzonder lelijk, echt MEGA LELIJK. (enke uitzonderingen natuurlijk)
En ja, je zult er vast wel van A naar B mee komen, maar ik heb ook gereden op een oude motor bij het lessen, en ooit eens op de grootvader van mijn motor, de R100GS, maar dat reed echt voor geen meter.

Dus, de motoren van nu rijden VEEL beter, zien er beter uit, en dus stik je er maar in met je lelijke jaren 90 plastic rommel brommer :P

En mijn traction control kan uit, maar heeft me toen het hoosde ook al eens gered in een onoplettend momentje.
ABS heeft me ook regelmatig goed geholpen als er weer een oude doos in een koekblik mijn 3 bouwlampen niet ziet.

ABS remt ook beter :Z
Je probeert te zeggen dat je eigenlijk niet zo goed hoeft te motorrijden op zo'n modern ding. :P
 
Mij boeit dat allemaal niet, moet gewoon werken en daarmee basta.
ABS, traction control en geandoniseerde wielen zijn eigenlijk altijd welkom. :)
 
Ach, die jongelui van tegenwoordig......

Voor de meeste is al die electronica nodig om hun tekort aan voertuigbeheersing te compenseren.
Bij een playstation kan je toch ook gewoon vol gas geven?
 
... Ik ben blij dat ik hard heb leren rijden op het spaghettiframe van Bandit 1200's, ...

...Ik wíl gewoon geen moderne motor. Ik heb nu een 950S Adventure ....


Whoehaha!! _O-


Toen MF begon in 2001 was je Bandit het laatste vh nieuwste vh beste.
En die KTM was nog toekomst muziek.

Als je bij die eerste zin een '75er invult en bij de tweede zin 'n '81er dan kom je terecht in mijn blikveld op het motorspul.
En dat blijft inderdaad opschuiven met de jaren. :Y

Wat je nu ziet gebeuren is dat jouw favoriete spul door is geschoven naar de categorie 'brikken'. Voordeel is dat je voor een habbekrats aan donor-spul kunt komen. En ook dat het steeds minder diefstal gevoel is. *O*
 
Ik zeg long live de oudere motoren!
Ben zelf 22 en rijd atm een CB500 uit 1999, staat nog een thundercat uit 2004 op me te wachten voor binnen een paar weken en op circuit zit ik met een Fireblade uit 1993.

Ik kan me grotendeels wel in je verhaal vinden dat motoren van pre 2000 (thundercat daargelaten aangezien dat model al onveranderd liep vanaf '96) gewoon leuker en mooier zijn dan nieuwere modellen.

Maar dat over dezelfde kam scheren... :o
 
Laatst bewerkt:
Wat een gezeur zeg, als het nou een discussie was over wanneer de modellen beter waren OK maar dit is weer typisch zeiken op een andere generatie. Heb zelf ook weinig met nieuw spul, het oude model motorfiets vind ik gewoon prachtig (vooral jaren 60 spul, zal wel door me brommer komen). ABS, injectie, sensoren, etc. verfijnd gewoon de techniek, maakt het minder grof en vooral toegankelijker. Dat mensen daarmee opgroeien en dat je dat vervolgens tegen ze gebruikt slaat nergens op.

Het is hetzelfde als muziek, de oude generatie kent simpelweg niet de tijd dat je muziek van de laatste eeuw als keuze hebt. Er is zoveel keuze tegenwoordig... ieder kan gewoon lekker zn ding kiezen, de één haalt een motor uit 1950 en de andere koopt een nieuwe bij de dealer. Zolang we maar lekker met zijn allen blijven rijden en respecteren, helaas zie ik daar niet zoveel van in de OP.

Mijn vraag is dan ook eigenlijk: vanwaar deze enorme frustratie? Als het echt om dat topic gaat: op internet worden zoveel dingen gezegd, zonder erbij na te denken. Deze post voor sommige wellicht ook, maar het is zeker niet de moeite waard om daar een discussie te beginnen. Welkom op het internet, nog zoiets nutteloos van de moderne tijd... ;) Wind je niet zo op over wat ze daar zeggen.
 
Ik vind motoren ouder dan +-2007 gewoon bijzonder lelijk, echt MEGA LELIJK. (enke uitzonderingen natuurlijk)
En ja, je zult er vast wel van A naar B mee komen, maar ik heb ook gereden op een oude motor bij het lessen, en ooit eens op de grootvader van mijn motor, de R100GS, maar dat reed echt voor geen meter.

Dus, de motoren van nu rijden VEEL beter, zien er beter uit, en dus stik je er maar in met je lelijke jaren 90 plastic rommel brommer :P

En mijn traction control kan uit, maar heeft me toen het hoosde ook al eens gered in een onoplettend momentje.
ABS heeft me ook regelmatig goed geholpen als er weer een oude doos in een koekblik mijn 3 bouwlampen niet ziet.
Plastic rommel? Heb je die 1200GS wel eens vergeleken met de oervader van dat ding? De R80g/s? De GSA is helemaal een berg plastic, die komt in het Goldwing segment.
Ja, een telelever rijdt veel beter als een telescoop, dat is waar. Maar als je alle overbodige rommel van een kale GS1200 afsloopt komt hij misschien wel onder de 200KG, dan kan het nog een leuk ding worden.

En je geeft hier ook toe dat je niet kunt rijden. Als je een achterwiel niet kunt opvangen dat een stapje opzij doet. En als je zo slecht anticipeert dat je ABS moet ingrijpen kan je beter afvragen of je niet beter met de trein kunt gaan. Is een VRO misschien wat?
 
Het is simpel. Het nieuwe spul is gewoon beter dan het oude. Beter, sneller, betrouwbaarder, betere remmen en vering/frames, noem maar op. Het punt is gewoon dat een hoop ouwe lullen (zoals ik) wat heimwee krijgen naar vroeger toen allesch beter was. Ook den motorrijwielen. En dus kopen wij die ouwe meuk, en nog voor veel te veel geld ook. En we willen hebben wat we vroeger hadden, of wat we vroeger wilden hebben maar niet konden betalen. Ironisch genoeg is dat nu vaak weer het geval. Vroeger had ik graag een kawasaki Z900 willen hebben, maar kon hem niet betalen. En nu zou ik er best nog wel eentje willen hebben, maar kan hem weer niet betalen. En om het nog ironischer te maken, in de tijd dat die dingen bijna tegen oud-ijzerwaarde weg gingen, liep ik kwijlend rond zo een GSXR1100. En die kon ik dus niet betalen......
 
Het valt me wel op dat op die nieuwste motoren altijd wat oudere mensen rijden terwijl de jeugd overwegend oudere motoren rijd...
 
De basis van het probleem zit hem in het feit dat TS zich überhaupt aangesproken voelt als een voormalig scooter mannetje zich kritisch uit laat over een oudere motor. Dit terwijl hij dat soort uitlatingen natuurlijk gewoon niet serieus zou moeten nemen ;)
 
In mijn andere hobby (high end audio) kennen we dit ook.

Sommige apparatuur is technisch zo perfect geworden dat er geen bitje, groefje meer verkeerd wordt afgespeeld. Alles wordt genadeloos weergegeven.

Maar weet je wat? Alle emotie is er uit. Het luistert niet lekker meer. Noten moeten verkeerd vallen, een kraakje moet er zijn. Emotie is wat telt!


Dat zal dan ook wel de essentie van jouw verhaal zijn.
Ik? Ik weet het niet. Ben beginnend rijder, heb geen ervaring met oudere machines. Zolang ik dat niet heb heb ik emotie omdat mijn huidige 2007 machine ook al zwaar verouderd is tov de huidige generatie en ik me het zelfde inbeeld als jij. Emotie van het rijden :)
 
Het valt me wel op dat op die nieuwste motoren altijd wat oudere mensen rijden terwijl de jeugd overwegend oudere motoren rijd...

Da's omdat het ouwe volk op een gegeven moment hun kids de deur uit hadden en hun huis afbetaald. Maar dat salaris bleef maar stijgen...


Dan koop je dus dit: http://www.speurders.nl/overzicht/h..._prijs=&max_prijs=&order_direction=&order_by=

Maar aangezien je daar voor reed op dit: Honda Motoren kopen? Honda Occasions Motorfietsen te koop

Wil dat rijden maar niet meer wennen op die ouwe, en de spaar rekening bleef maar groeien.

Dus dan maar dit: Honda Motoren kopen? Honda Occasions Motorfietsen te koop

:W
 
Laatst bewerkt:
Ik vind motoren ouder dan +-2007 gewoon bijzonder lelijk, echt MEGA LELIJK. (enke uitzonderingen natuurlijk)

Ik vind de supersport motoren van na 2006 juist steeds lelijker geworden, op een paar uitzonderingen na.
 
Laatst bewerkt:
Tis net als mode...komt vanzelf weer een oud model met abs/tc/cat etc op de markt....en dat noemen ze retro...
 
Terug
Bovenaan Onderaan