Kijk hier eens
Beginnen??
Persoonlijk zou ik eerst voor een gebruikte circuitfiets gaan. Eerst een jaartje proberen en daarna verder kijken. Doe ik zelf ook.
alle extra's van snelgas, extra kuipen, closegearratio schakelbakken, vering en stuurdempers heb je in mijn beleving pas nodig als je fiets de belemmerende factor is, en als je net begint zou ik eerst lekker racen, en dan meer investeren in beter materiaal.
just my 2 cents :-)
Extra onderdelen zijn leuk, je kunt je afvragen wat je er mee moet. Normaal gesproken zouden de beste delen toch al op de fiets moeten zitten, nietwaar...?
Extra velgen zijn handig, zeker als ze voorzien zijn van schijven en regenbanden. In de ZAC mag je er niet mee rijden maar een circuitdag valt iig nooit meer in het water...
maar zijn er daarnaast nog echte racer aandachtspuntjes, of indicatoren waaraan je kan zien hoe er mee om is gegaan?
Niet echt racer, maar waar je op moet letten:
- Steenslag op achterbrug of frame, duidt op crash, net zoals een zwart gespoten frame (dat origineel blank is)
- Controleer altijd de binnenpoten op steenslag
- Controleer de nokjes op de onderste kroonplaat of deze onbeschadigd zijn, zo niet dan duidt dit op een crash (vork heeft dan een tik gehad)
- Controleer speling op het balhoofd
- Als je op motor mag rijden... met 70 km/u met losse handjes rijden en kijk of de motor netjes rechtdoor loopt (zo niet, kromme vork of frame)
- Goed letten op beschadigde motordeksels, als deze al geschaafd zijn, dan is de kans groot dat als jij ermee gaat liggen het deksel doorslijt en je blok in puin ligt. Demonteer hiervoor eventueel de kuip.
- Let op dat de vorkpoten of achterschokbreker niet lekken
- Kijk in de onderkuip of daar geen sporen (of een hele plas) van olie zitten
- Controleer het framenummer (een weggefreesd framenummer duidt evt. op een gejatte fiets een blank framenummer op een nieuw frame (motor heeft dus flinke klapper gemaakt)
- Stel altijd een koopcontract op met de verkoper, mocht je onverhoopt een gestolen fiets kopen, dan hoef je iig niet de bak in voor heling. Meestal ook wel fijn als er papieren (aankoopbewijs, contact, etc) bij is
maar in dit geval heeft het met wat anders te maken. Niet gejat oid....
Geheel mee eens... leer eens rijden met een standaardfiets, voel je dan dat er problemen optreden, probeer deze dan op te lossen door andere vering, meer pk's, grotere grondspeling, etc.
Waar heeft dat mee te maken dan?
Laat die pk's eerst maar 2 jaartjes op de plank liggen
Leer eerst zo hard mogelijk te gaan op een standaard fiets. En ook vooral die standaard fiets zo goed mogelijk op jou rijstijl aan te passen.
Inderdaad dat is precies wat ik bedoel: Wat is er zo slecht aan het onderdeel dat het in drievoud aanwezig moet zijn???
En daarnaast zal ik inderdaad zoveel mogelijk info over de fiets moeten proberen te verzamelen alvorens de aankoop. Alleen specifieke aandachtspunten voor een circuitfiets t.o.v. een straatfiets zijn mij onbekend (naast val/schuifschade). Uiteraard moet je, zoals je al zei, letten op de slijtage onderdelen als tandwielen, ketting etc., maar zijn er daarnaast nog echte racer aandachtspuntjes, of indicatoren waaraan je kan zien hoe er mee om is gegaan?