En ik denk dat als je "het ontwerp wilt verbeteren" je eerst moet kijken waar er daadwerkelijk een probleem zit. Volgens mij is dat niet in de keerring van de kickstarter. in ieder geval niet conceptueel.
Als keerringen (Westers of Russisch, en met- of zonder omringende rubber rand) snel stuk gaan, gaan ze zelden stuk "omdat ze in een Russische motor zitten". Techniek is doorgaans niet zo kieskeurig.
Doorgaans is er dan een onderliggende oorzaak zoals bijvoorbeeld een veertig jaar oud rot lager dat er achter zit, een slingerende as, een loopvlak dat niet glad is of het gebruik van de verkeerde soort olie in de bak. (Russische keerringen kunnen -net als die in veel andere "oldtimermotoren" - slecht tegen bepaalde additieven in "te moderne" olie. Alles moderner dan API GL-4 vermijden, net als Hypoid-olie lijkt te helpen). Onhandige montage/demontage door goed bedoelende hobbysleutelaars of Moldavische boeren is een andere erkende bron van nukken, net als verkleven bij langdurige stilstand.
In mijn beleving moet je als je repeterend vervangen wilt voorkomen dus de onderliggende oorzaken aanpakken. Niet de symptomen bestrijden.
Het ontwerp van die bakken is in principe helemaal niet zo beroerd. (De kwaliteitscontrole en materiaalgebruik was -zeker na de tweede helft 80-er jaren- helaas soms een ander verhaal). Hooguit is het ontwerp wat gedateerd, wat zich dan uit in termen van bedieningscomfort en/of geluidsproduktie onder het rijden (o.a. door haakse vertandingen).
In het geval van Freekz zou ik dus een andere monteren en kijken of hij het houdt. is dat zo dan was zijn huidige ring gewoon ooit wat onhandig gemonteerd (of heeft zijn motor ooit lang stil gestaan). Is het niet zo dan is er iets anders aan de hand.