Waarom dat zwabbervoetje

Rob Roy

MF'er
2 sep 2009
126
20
St-Oedenrode
Kan iemand mij uitleggen waarom sommige rijders in de moto gp steeds voor de bocht hun been/voet langs de motor laten zwabberen. :?
 
Is een grapje van de monteurs. Beetje vaseline op de stepjes zodat de boel gaat wegglijden. Is net zoiets als vrijdagtopics op mf.
 
Afremmen met een been/voet terwijl je een goed werkend remsysteem hebt ?
Lijkt mij geen reclame voor de firma Brembo.
 
Afremmen met een been/voet terwijl je een goed werkend remsysteem hebt ?
Lijkt mij geen reclame voor de firma Brembo.


wel eens met 200 kmu vanachter je kuip rechtop gaan zitten?

een beentje uitsteken doet zeker wel wat hoor.. :)
 
Met 250 km per uur naar een bocht, vol in de remmen met je Brembo monoblocks en dan een voet uitsteken om extra remkracht te krijgen ? kan ik me niet voorstellen. Daarnaast drukken de rijders bij het remmen hun lichaamsgewicht af op de tank, niet op het stuur. Door het been uit te steken leun je automatisch minder op de tank en meer op het stuur. Ik heb geleerd dat dit juist niet moet.
 
Lorenzo is een van de weinige die het niet doet,rijdt niet achteraan ;)
Ik vind het er ook nogal debiel uitzien :')
 
Op dit forum is er al meer over gesproken en dan lees je dit:


gixxergall5246 schreef op 01 juli 2009 @ 20:08:
Ik heb het afgelopen donderdag aan James Toseland gevraagd, en hij zei dat het uitsteken van het voetje aan de binnenkant op het maximale aanremmen de balans van de motor verbetert. Ik moest het vergelijken als een aapie op een tak :? die zichzelf met zijn staart vasthoudt aan de tak als extra balans.
De luchtweerstand aan de binnenkant van de motor verandert dan.
Zelf doet ie het niet, maar volgens hem remmen zijn Rossi en Stoner echt hele late remmers.
 
Met 250 km per uur naar een bocht, vol in de remmen met je Brembo monoblocks en dan een voet uitsteken om extra remkracht te krijgen ? kan ik me niet voorstellen. Daarnaast drukken de rijders bij het remmen hun lichaamsgewicht af op de tank, niet op het stuur. Door het been uit te steken leun je automatisch minder op de tank en meer op het stuur. Ik heb geleerd dat dit juist niet moet.

Weleens naar de remmen van een Bugatti Veyron gekeken? Groot deel van de remkracht komt van de spoiler die recht overeind gaat staan.
 
Met 250 km per uur naar een bocht, vol in de remmen met je Brembo monoblocks en dan een voet uitsteken om extra remkracht te krijgen ? kan ik me niet voorstellen. Daarnaast drukken de rijders bij het remmen hun lichaamsgewicht af op de tank, niet op het stuur. Door het been uit te steken leun je automatisch minder op de tank en meer op het stuur. Ik heb geleerd dat dit juist niet moet.


met zulke snelheden is 90% van je motorvermogen nodig om de luchtweerstand te overwinnen... dus een kwart m2 meer aan frontaal oppervlak doet vrij veel. of het is om af te remmen of voor balans laat ik even in het midden, maar je remt liever op luchtweerstand dan op remvertraging op je wielen, veel efficienter en er wordt niets warm ;-)
 
Op dit forum is er al meer over gesproken en dan lees je dit:


gixxergall5246 schreef op 01 juli 2009 @ 20:08:
Ik heb het afgelopen donderdag aan James Toseland gevraagd, en hij zei dat het uitsteken van het voetje aan de binnenkant op het maximale aanremmen de balans van de motor verbetert. Ik moest het vergelijken als een aapie op een tak :? die zichzelf met zijn staart vasthoudt aan de tak als extra balans.
De luchtweerstand aan de binnenkant van de motor verandert dan.
Zelf doet ie het niet, maar volgens hem remmen zijn Rossi en Stoner echt hele late remmers.

:^

Puur ter balans. :)
 
Ik heb gehoord dat dat is om minimale druk op het binnenste stepje te hebben. Als je snel een bocht door wil, wil je de motor zo rechtop mogelijk houden mede door druk op het buitenste stepje met je voet en dus zo min mogelijk druk op je binnenste stepje. Ze zouden dat dus doen om hun binnenste voet zo los mogelijk te houden.

Maar goed, dat is wat ik heb gehoord. :+
 
Zo brengen ze ook iets meer druk op het achterwiel zodat daar ook een beetje meer remwerking vandaan kan komen... Dat vertelde de experts laatst op de BBC, klinkt wel logisch...
 
Ook vliegtuigen werken met remkleppen.

Maar in dit geval schijnd de toename van balas belangrijker te zijn dan de werkelijk remmende weerstand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan