Waarom dynamo kapot?

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep
:W

(scroll even naar de kern als de aanleiding je niet boeit)

Ik zat gistermiddag lekker m'n werk af te ronden, en plotseling ging de telefoon. Een noodoproepje van de vrouw, de motor wilde niet starten. Na enig heen en weer gebakkelei (zij was niet thuis, ergo ik totaal niet in de buurt) en een geleende multimeter zijn we gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat vermoedelijk de dynamo de geest heeft gegeven. Immers;
  1. ze heeft wel 45 minuten heen naar d'r vriendin kunnen rijden
  2. ze probeerde te starten, maar kwam niet verder dan een enkele "wop" van de startmotor
  3. ze heeft de zekeringen bekeken en gezien dat het goed was
  4. ze heeft zelf 10,3V gemeten direct op de accu (ik was zo trots)
  5. ze heeft de motor aan de startkabels gehangen en gewoon gestart (nou ja oké, dat was de buurman van d'r vriendin)
  6. ze heeft de kabels er na 5 minuten weer afgehaald en... de motor viel bijna direct weer uit (was met het gas een beetje in leven te houden)
  7. ze heeft hierna nogmaals 10,3V gemeten.
Nu weet ik dat het wat voorbarig is om direct de dynamo tot chef-probleem te promoveren, en ik ga thuis wat uitgebreider testen zodra ik de accu opgeladen heb (we halen de motor zometeen op). Ik vind het echter wel redelijk typerend voor een accu die gewoon niet meer opgeladen wordt. Als het wat anders is, komen we daar vanzelf wel achter, maar volgens mij is het alternatief de spanningsregelaar en uit zich dat in andere problemen.

Kern van de zaak:
Tegelijkertijd vraag ik mij af wat er nu echt kapot kan aan een dynamo, en waarom gebeurt dat? Is dat een kwestie van te zwaar belasten? Ik vraag het omdat de vrouw wat... uhm... traumatische herinneringen heeft aan de betrouwbaarheid van d'r laatste motor (een Pegaso uit 1996), en ze nu bang is dat een Kawasaki Versys 650 ook niet zo betrouwbaar is. Ik probeer haar nu met alle macht ervan te overtuigen dat het een prima motor is, en dit gewoon pech is. Echter, kán het zijn dat de dynamo het gewoon niet meer trok?

Zoals ik zei gaat het om een Versys 650 (2007), met ABS. Motor heeft xenon ipv halogeen (-20W), maar wel navigatie en handvatverwarming (+70W oid?). Iemand hier ideeën over? :)

Thanks!
 
vervang dynamo door laadsysteem (meerdere componenten)


en stel dan je vraag nog eens over het component dat stuk is.
 
Ik weet het, accu opladen en dan nogmaals testen, ik vind vanzelf het daadwerkelijke probleem wel.

Maar het probleem is meer een aanleiding voor mijn vraag; waarom gaan dynamo's stuk? :)
 
Dat klinkt me wel logisch in de oren, alleen waarom gebeurt dat? Voor zover ik weet is de dynamo op een motor niet lastafhankelijk maar levert die gewoon wat ie bij een bepaald toerental doet, en de rest is aan de spanningsregelaar. Wat zorgt dat voor die oververhitting? Vervuiling of iets dergelijks? Kun je dat schoonmaken of voorkomen?
 
dat komt omdat een dynamo zoals op een versys altijd 100% vermogen levert.
en daarbij word hij nu eenmaal erg heet waardoor de laklaag op de draden doorbrand en er kortsluiting ontstaat.
wat teveel is word afgevoerd door de spanningsregelaar.
een autotype dynamo heeft dat niet, die levert wat er gevraagd word.
voorkomen kun je het niet.
 
Er is een how-to laadsysteem controleren, want zoals gehint is er nog een ding wat stuk kan gaan en meer dingen aan de hand kunnen gaan.
Volg de how-to eens stap voor stap?
 
dat komt omdat een dynamo zoals op een versys altijd 100% vermogen levert.
en daarbij word hij nu eenmaal erg heet waardoor de laklaag op de draden doorbrand en er kortsluiting ontstaat.
wat teveel is word afgevoerd door de spanningsregelaar.
een autotype dynamo heeft dat niet, die levert wat er gevraagd word.
voorkomen kun je het niet.
Daarom probeer ik altijd zoveel mogelijk stroomverbruikers aan te hebben, dan kan in elk geval de opgewekte electriciteit weg/gebruikt worden. Want als je het niet gebruikt, dan wordt het omgezet in warmte, die je lastig kwijt kunt. Daarom zitten, als het goed is , spanningsregelaars in een gebied dat koelbaar is. Ik had een Diversion, daar zat de regelaar helemaal ingepakt en toen ik ,na twee regelaars, de derde op een stuk aluminium en warmetegeleidende paste een plaatsje gaf met wat meer rijwind was het probleem over. Ik denk dat dat met een dynamo ook zo is.
 
Daarom probeer ik altijd zoveel mogelijk stroomverbruikers aan te hebben, dan kan in elk geval de opgewekte electriciteit weg/gebruikt worden. Want als je het niet gebruikt, dan wordt het omgezet in warmte, die je lastig kwijt kunt. Daarom zitten, als het goed is , spanningsregelaars in een gebied dat koelbaar is. Ik had een Diversion, daar zat de regelaar helemaal ingepakt en toen ik ,na twee regelaars, de derde op een stuk aluminium en warmetegeleidende paste een plaatsje gaf met wat meer rijwind was het probleem over. Ik denk dat dat met een dynamo ook zo is.
Dat gaat op voor de spanningsregelaar maar niet voor de stator.
 
Jaren terug had ik een soortgelijk probleem met mijn Transalp. Ik merkte dat de accu vaak half ontladen was, met regelmatig de acculader erop was er prima mee te rijden, tot ik ook een keer na stoppen zat met een motor die niet meer wilde starten. Uiteindelijk na een half uurtje wachten toch nog aan de praat gekregen en ik was gelukkig dichtbij huis, dus met flink gas erop toch thuis gekomen.

Bij mij bleek het de spanningsregelaar te zijn, bij koude start deed die het prima (laadspanning ca. 13,5 V) na een half uurtje rijden was de laadspanning gelijk aan de accuspanning. Nieuwe spanningsregelaar erop en ik heb nog 5 jaar doorgereden zonder problemen voor ik de motor wegdeed. Meet dus niet alleen de laadspanning na het starten, maar ook na een poosje rijden.
 
Klopt. Ik zou er wel eens een diagram van willen zien met stromen enzo erbij, mij lijkt het ook nog met timing te maken hebben welke spoel op welk moment op zijn donder krijgt, op het moment dat zo'n spoel Utop leveren heeft het weinig nut om daarnatoe af te fakkelen
 
Je zou zeggen dat als zo'n spoel het op maandag goed doet dat die het 2000 maandagen later ook nog goed moet doen, ik weet maar 1 oorzaak dat zo'n spoel door gaat branden en dat is dat de wikkelingen iets ruimte hebben, al dan niet door in de loop der tijden uitzetten en inkrimpen of trillingen, daardoor bewegingsvrijheid krijgen waardoor de laklaag doorslijt en dientengevolge tussen twee wikkelingen kortsluiting gaat maken, ja dan is het verder gauw gebeurd
 
Om maar even dit specifieke geval af te ronden, de motor staat hier nu in de garage en we hebben even wat lopen testen. Er is helemaal niks mis met het laadsysteem, de accu is gewoon zo dood als een pier en wil geen lading meer accepteren. Met een andere accu eraan loopt de motor prima, geeft alleen maar logische spanningswaardes.

Wel gek dat ze dan "normaal" heen heeft kunnen rijden... het zal wel :)
 
  • Leuk
Waarderingen: ronk
Als je je dynamo van je fiets kortsluit, waar blijft dan die energie?
Geen idee. Maar als ik een stopcontact kortsluit, dus de draadjes tegen elkaar, dan spat de smeltzekering door een hoge stroomstoot, dus een energie die omgezet wordt in temperatuur. Bij de fiets zal de temperatuur wel door het frame worden opgenomen, alleen dat merk je niet bij die lage spanning
 
Een spoel met ijzerkernen gaat vermogen omzetten in magnetisme. Stukje terug vroeg ik me al af wat voor waarden er spelen in dat affakelen. Als de boel al gelijkgericht is is de weerstan van zo'n spoel nihil, als die niet gelijkgericht is zal er nauwelijks stroom lopen, mede door de hoge frequentie van de wisselspanning.
Een fietsdynamo die je kortsluit gaat een EMK vormen door zijn eigen stroom om te zetten in magnetisme. Net als je de schakelaar van je Makita loslaat. Die sluit ook het motortje kort dat op dat moment meteen stilstaat
 
Geen idee. Maar als ik een stopcontact kortsluit, dus de draadjes tegen elkaar, dan spat de smeltzekering door een hoge stroomstoot, dus een energie die omgezet wordt in temperatuur. Bij de fiets zal de temperatuur wel door het frame worden opgenomen, alleen dat merk je niet bij die lage spanning
Als je de spoel kortsluit zal de spanning bijna nul zijn en de stroom vrij hoog. het vermogen dat nog opgewekt wordt (spanning maal stroom) wordt omgezet in warmte in de spoel.
 
Nee, teruggevoerde energie wordt omgezet in magnetisme die een tegen emk levert en op dat moment is er sprake van inductie. Zo'n spoel gaat ook stuk als alle teruggevoerde energie omgezet wordt in warmte, met al die plastc draadjes en fragiele isolatielak, er gebeurt dus wel wat meer. Ik heb er geen studie van kunnen maken, daarom vroeg ik al om diagrammen tabellen en tekeningen met meetrapporten en resultaten om er wast zinnigs over te kunnen zeggen, want er gebeurt echt wel wat meer behalve kortsluiten bij affakelen
 
Terug
Bovenaan Onderaan