waarom filter R1100GS in de tank?

gonda

Die hard MF'er
Donateur
8 nov 2008
850
190
gent - België
Ik heb voor weinig een r1100gs overgenomen van een maat van me. Ding heeft heel lang stilgestaan en de vorige eigenaar kreeg de fiets niet deftig aan het lopen.
Roest in de tank - die uiteindelijk in de injectoren is terecht gekomen - bleek de oorzaak te zijn. Intussen alles netjes gereinigd en het blok loopt terug netjes.
Zowel filter als pomp zitten in de tank. Is er een reden waarom het filter in de tank zit? Filter zit op de perszijde en kan dus volgens mij ook buiten de tank.
Er zijn heden ten dage best goeie transparante filters op de markt, als je deze monteert buiten de tank kan je heel makkelijk visueel de staat/graad vervuiling filter beoordelen en vervangen is ook een fluitje van een cent. Of zie ik iets over het hoofd?
los daarvan: als er iemand een goeie startmotor en subframe achter voor een R1100gs te koop heeft hou ik me aanbevolen.
groeten, gonda
 
Injectie vraagt om een heel ander filter opbouw dan een carburateur filter door dat er onder druk gefilterd moet worden .
en om de injectoren lang mee te laten gaan is er ook een veel fijner filter nodig dan wat in die transparant dingen zit .
wij handelen intussen reeds meer dan 25 jaar in brandstoffilters (en andere filters) we weten er dus wel iets van af. Ook in de transparante series zijn heel veel verschillende fijnheden verkrijgbaar, dus in de fijnheid van het filter maak ik me weinig zorgen. de tank van de GS is iets roest vanbinnen. ga ik chemisch aanpakken, maar, ik hou er wel rekening mee dat iets roest wel zal blijven. Dan zou een transparant filter buiten de tank wel een mooie oplossing zijn. Vraag me gewoon af wel reden bmw had om dat filter in de tank te monteren.
 
De meeste injectie fietsen hebben het filter in de tank zitten denk dat dit voor een compacter inbouwen is .
Als er een doorzichtig filter is die meer dan 3 bar druk aankan en je die dan ook kwijt kan kan je het filter in de tank weglaten en dan dat doorzichtiger filter gebruiken als je dat handiger vind
 
Ik denk dat hij in de tank zit omdat het buitenop geen gezicht is
dat zou kunnen, maar, het wordt sowieso een ruig ding om echt te gebruiken. of er nu een filter aan de buitenkant zit of niet maakt mij weinig uit.
veel belangrijker is dat ik - indien nodig - ergens ten velde snel een filter kan wisselen. ik ga het gewoon proberen. we zien wel wat het ons brengt. allen dank voor het meedenken. altijd fijn. groeten, gonda
 
Die pomp heeft ook een voorfilter, voor de grotere brokken, een soort theezak, meer niet.

Hou ook even rekening met de pomp einddruk.
Die genoemde 3 bar is afgeregelde systeemdruk, als de regelaar de geest geeft, staat de volle pompdruk op het filter.
En die loopt al snel op naar 6 bar.
 
Naast de voorfilter (aanzuigfilter) op de pomp in mijn tank, heeft mijn tank ook nog een extra filter op de tankmond ;)
In Nederland niet echt nodig, maar als ik in het buitenland/Afrika ben op plaatsen waar de benzine uit PETflessen of eeuwen oude brandstofinstallaties komt
Dan is filteren, zodra het in de tank wordt gegoten geen overbodige luxe.
Vervang met regelmaat ook het theezakje voor de pomp, die is dan ondanks de extra filter, best wel zwart geworden.
 
Die pomp heeft ook een voorfilter, voor de grotere brokken, een soort theezak, meer niet.

Hou ook even rekening met de pomp einddruk.
Die genoemde 3 bar is afgeregelde systeemdruk, als de regelaar de geest geeft, staat de volle pompdruk op het filter.
En die loopt al snel op naar 6 bar.
goeie! ik ga even de barstdruk van zo'n ding opsnorren, ik zet het resultaat hier neer.
 
Ja en nee.
Als de filter een beetje vervuild is krijg je snel last van cavitatie en is je pomp snel defect.
Daarom dat de oliepomp van je motor ook een zeefje heeft en niet na de oliefilter zit.

Dan rijden er heeeeeeel veel bmw's met een spookpomp ofzo, want ze zitten in de regel tot 2004 voor de brandstofpomp.

Scheef gekeken, nevermind.
 
Laatst bewerkt:
Past er 1 van een r1150 r? 2001 dacht ik.
Deuk bovenop en pomp + de plaat (deksel) waar de pomp op zit is er niet meer bij.
Wel is hij roestvrij, als hij dat tenminste nog steeds is. Ligt alweer een half jaar leeg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan