waarom filter R1100GS in de tank?

gonda

Die hard MF'er
Donateur
8 nov 2008
850
190
gent - België
Ik heb voor weinig een r1100gs overgenomen van een maat van me. Ding heeft heel lang stilgestaan en de vorige eigenaar kreeg de fiets niet deftig aan het lopen.
Roest in de tank - die uiteindelijk in de injectoren is terecht gekomen - bleek de oorzaak te zijn. Intussen alles netjes gereinigd en het blok loopt terug netjes.
Zowel filter als pomp zitten in de tank. Is er een reden waarom het filter in de tank zit? Filter zit op de perszijde en kan dus volgens mij ook buiten de tank.
Er zijn heden ten dage best goeie transparante filters op de markt, als je deze monteert buiten de tank kan je heel makkelijk visueel de staat/graad vervuiling filter beoordelen en vervangen is ook een fluitje van een cent. Of zie ik iets over het hoofd?
los daarvan: als er iemand een goeie startmotor en subframe achter voor een R1100gs te koop heeft hou ik me aanbevolen.
groeten, gonda
 
Dat weet ik echt niet, ik kan foto's maken als je wil

 
Dat weet ik echt niet, ik kan foto's maken als je wil

Ik ga morgenvroeg de foto's van je tank vergelijken met mijn tank. Even zien of het zou passen. Vroeger hadden we meer vrijheid in die dingen, sinds we die verdomde motorfietsen keuring hebben in belgie moeten we toch iets voorzichtiger zijn.
 
Waarom zou je als fabrikant geen filter in de tank stoppen? Zo zit het bij auto's ook. Je koopt bij je externe leverancier een hele pomp en filter unit en je kan hem zo in de tank monteren. Dat scheelt in de productiekosten. Bovendien is alles netjes weggewerkt. Dat het op een beroerde plek zit voor onderhoud zal de klant wel betalen.
 
Ik heb vroeger eens met een georganiseerde buitenlandse toer meegemaakt dat een deelnemer pech kreeg met zijn R1100S, die er plotseling mee ophield. De motor werd opgehaald door een lokale BMW dealer, die constateerde dat de benzinepomp/filter was losgeschoten in de tank. De motor had vlak voor de tocht een grote beurt gehad bij een erkende BMW dealer.:')
 
Ach ja zo zijn er nog wel wat ingrepen aan zo'n BMW denk aan remvloeistof in een abs / bekrachtigd systeem of een koppelingsplaat vervangen en koppelingsvloeistof waarbij je een nippel moet vervangen om te kunnen ontluchten.
 
Past er 1 van een r1150 r? 2001 dacht ik.
Deuk bovenop en pomp + de plaat (deksel) waar de pomp op zit is er niet meer bij.
Wel is hij roestvrij, als hij dat tenminste nog steeds is. Ligt alweer een half jaar leeg.
R1150R blijkt echt wel behoorlijk anders te zijn dan de R1100GS tank, dus dank voor het aanbod maar het gaat hem niet worden helaas
 
Ach ja zo zijn er nog wel wat ingrepen aan zo'n BMW denk aan remvloeistof in een abs / bekrachtigd systeem of een koppelingsplaat vervangen en koppelingsvloeistof waarbij je een nippel moet vervangen om te kunnen ontluchten.
Nou is zon filter niet echt een groot probleem. Tankdop eraf schroeven en je kunt er zo met je klauwen bij (bij de k100) . Bij mn auto zit hij buiten de tank - tussen de tank en de achterbank. Daar kun je al helemaal niet tussen met je handen.
 
Helaas, bij een R1100 R1150 moet de tank er van af en moet je een luik in de binnenwang open schroeven. De K-serie was inderdaad goed te doen. Maar daar heb ik ook dealer onderhouden fietsen voorbij zien komen met het originele filter van 14 jaar terug er nog in.
 
Waarom niet de oude tank opnieuw coaten?
omdat we - enfin ik - niet weet wat ons nog te wachten staat qua benzines. Ik heb vroeger vaak een tank behandeld met een 2 k coating, de techniek is me dus bekend alleen vertrouw ik het heden tendage niet meer. Als ik een betaalbare roestvrije tank vind dan graag, en anders ga ik de tank die ik heb met zuur roestvrij maken en zoveel mogelijk volgetankt wegzetten. En een filter buiten de tank.
 
Helaas, bij een R1100 R1150 moet de tank er van af en moet je een luik in de binnenwang open schroeven. De K-serie was inderdaad goed te doen. Maar daar heb ik ook dealer onderhouden fietsen voorbij zien komen met het originele filter van 14 jaar terug er nog in.

Die van mijn r1150 leek ook de originele bij 180.000 km en 22 jaar. Gebasseerd op de slangklemmen.
Maar als je in Nederland tankt en regelmatig rijd dan is er ook niet veel te filteren lijkt mij.
 
Die van mijn r1150 leek ook de originele bij 180.000 km en 22 jaar. Gebasseerd op de slangklemmen.
Maar als je in Nederland tankt en regelmatig rijd dan is er ook niet veel te filteren lijkt mij.
Ik dek dat het filter van mijn GS er al anderhalve ton in zit. Net als het dynamo snaartje. BMW zegt elke 40k, ik heb een reserve en kijk wel hoe lang het duurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan