Waarom ieder jaar olie verwisselen

Status
Niet open voor verdere reacties.
7 mei 2020
97
18
Hoi,

Ik zie regelmatig dat olie, oliefilter, luchtfilter of om de x aantal km's of ieder jaar verwisseld moeten worden.

Om de x aantal kn's snap ik, maar waarom ieder jaar?

Stel je dat je na een kleine beurt, 4 jaar doet om de volgende kmstand te halen ivm nieuwe beurt.

Wat is de reden waardoor je in zo'n situatie toch nog iedere jaar moet doen.
 
Omdat olie ook veroudert door oxidatie. Via de carterventilatie komt er lucht bij.
Bovendien kan er wat vocht in komen door condensvorming binnen je (koude)motorblok tijdens stilstand. normaliter verdwijnt dat vocht weer als je de motor rijdt (wel een flink eind, bij korte stukjes krijg je juist nog veel meer condensvorming), maar bij stilstand is dat nu juist datgene dat niet gebeurt.
 
Meer vanuit aan de ‘veilige kant’ verversen omdat je heel erg afhankelijk bent van gebruik van je motor. Bovendien olie verversen is relatief goedkoop tov de schade die eventueel ontstaat als je niet op tijd olie ververst.

Verder zal het te maken hebben met, veroudering vd olie incl. toevoegingen.....

Ps. Ik ververs het om de 2 jaar gezien mijn aantal gereden (weinig) kilometers.
 
Laatst bewerkt:
Eens met Nejra, de tijd en het aantal km's zijn niet alleen bepalend, maar ook of die km's gemaakt zijn met korte of lange ritten; bij korte ritten gaat de kwaliteit van de olie sneller achtuit
 
Ik rij ook niet zo heel erg veel, maar ververs wel ieder jaar olie. Filter ook, al is het alleen maar omdat dat daar nog wat oude olie achterblijft, als je niet vernieuwt.

Is het echt nodig? Nee vast niet. Maar voor 2 tientjes olie en 8 euro filter, tsja...
 
Jullie rijden klaarblijkelijk allemaal geen '95 FZR1000....
Daar zit iedere 6000 km nieuwe olie in, zonder ooit af te tappen
Residu, ik weet het.... B|

De FZR die lust blijkbaar wel een goeie slok olie. Zo houd je de olie wel altijd lekker VERS!
Vreemd, mijn '85 FZ heeft in de basis vrijwel hetzelfde blok, maar daar ververs ik maar eens per jaar.
Dat is 10-15k km en het oliepeil staat dan ongeveer in het midden. (en dan mss nog de meeste olie kwijt door zweten van pakking)
Na 1 jr is het qua tijd, maar ook qua km's wel tijd voor verversen. Dan toch bezig, dus ook maar nieuw filter erin.

Maar je kan je afvragen of olie verversen wel zo heel echt nodig is.
Er gaan verhalen van auto's die na 300.000km nog nooit zijn ververst. Of is dat indianen-verhaal?
 
Dus omdat de kosten van olie verwisselen laag zijn icm mogelijke veroudering en dat het beter is voor de motor doen de meeste ieder jaar of ieder 2 jaar.

Uitzonderingen buiten beschouwing gelaten.

Luchtfilter, Remolie, wat nog??? Deze om de 2 jaar?

Achtergrond van mijn vraag is 1. om zelf rekening mee te houden, 2.ben motoren aan het bezichtigen, gisteren eentje gereden.

Was 2016 voor laatst verwisseld en daarna max 1000 km gereden. Was motor van zijn vrouw.

Daarnaast zijn er bij motoren vaak geen onderhoudsboekjes.
 
Ligt toch aan diverse factoren;
voornamelijk korte (- 100km.) stukjes, betekent vaker olie verversen.
hoelang staat de motor stil en waarin is ie geparkeerd (droog, vochtig schuurtje, of buiten)
wat voor motor is het (staan ze bekend om olieverbruik)
een motor die veel verbruikt (mijn VN1500 verbruikt normaal al 1 ltr. olie op1000km.) ga ik ook niet 'in het kader van veroudering v/d olie' nog even extra verversen (moet ik er wel bij vermelden dat motoren bij mij meestal niet langer dan 6maanden stil staan)
hoe wordt de motor gebruikt ( rustig, sportief, als een mongool)
Bij een motor kopen vernieuw ik de olie vrijwel altijd, ongeacht wat de vorige eigenaar beweert, maar bij een laatste oliewissel in 2016, moet je er dus nieuwe olie+filter in gooien.
 
Luchtfilter hangt van het materiaal af. papierfilters gaan een tijd mee indien ongebruikt. Oudere motoren hebben nog wel eens filters van een soort schuimrubber: Dat verteert, dus dan is tijdig wisselen wel aan te raden.
Remvloeistof is hygroscopisch en trekt dus water aan. als dat er te lang in zit kun je door de warmte van het remmen bubbeltjes in je remvloeistof krijgen (stoom, van kokend water). die zijn samendrukbaar, maar je remdruk (en daarmee remwerking) is daarmee effectief om zeep. Uiteraard kom je daar precies achter op het moment dat je de remmen veel nodig hebt. bijvoorbeeld op vlot gereden slingerdijkjes of in de bergen. Gebruikelijk is dan ook eens per twee jaar remvloeistof te wisselen of eerder indien de fabrikant dat aangeeft.
 
Olie en oliefilter altijd samen vervangen.
Suzuki motor is het daar niet mee eens, om de 6.000km olie en om de 18.000km oliefilter bij de V-Strom.
Zelf overigens wel gewoon het filter mee vervangen (en ook al binnen een jaar gezien 6.000km...).

Maar je kan je afvragen of olie verversen wel zo heel echt nodig is.
Er gaan verhalen van auto's die na 300.000km nog nooit zijn ververst. Of is dat indianen-verhaal?
Voornamelijk Indianen-verhaal. Zullen vast wel een paar zijn (simpel, veel olie inhoud). Misschien halen ze met geen onderhoud 300k, en met onderhoud het dubbele. ;)
Zijn ook auto's (voornamelijk modern spul) waar het interval van 30k naar 15/20k is verkort omdat ze anders stuk lopen door aankoekte verbrande olie.
 
Luchtfilter kun je het onderhoudsschema van de desbetreffende motor voor aanhouden. Is vaak gelinkt aan een x aantal km's/jaren. Maar als hij er nog als nieuw uit ziet zou ik hem lekker laten zitten.

Remvloeistof om het jaar verversen.

Ivm de lage kosten zou ik gewoon elk jaar olie verversen, indien je erg weinig km's maakt zou je kunnen overwegen om het 1 x per 2 jaar te doen.

Maar als die paar tientjes het verschil maken kun je beter de motor verkopen is mijn mening.


Motoren hebben vaak geen onderhoudsboekjes inderdaad. Je zou kunnen informeren bij het bedrijf waar hij in onderhoud is geweest/gekocht is (reclame op kentekenplaat houder) of er wat van bekend is.

Anders gewoon er van uit gaan dat al het onderhoud nog moet gebeuren, dan kan het alleen maar meevallen.
 
Suzuki motor is het daar niet mee eens, om de 6.000km olie en om de 18.000km oliefilter bij de V-Strom.
Zelf overigens wel gewoon het filter mee vervangen (en ook al binnen een jaar gezien 6.000km...).


Voornamelijk Indianen-verhaal. Zullen vast wel een paar zijn (simpel, veel olie inhoud). Misschien halen ze met geen onderhoud 300k, en met onderhoud het dubbele. ;)
Zijn ook auto's (voornamelijk modern spul) waar het interval van 30k naar 15/20k is verkort omdat ze anders stuk lopen door aankoekte verbrande olie.


Ik zou echt niet weten waarom je bij een oliewissel een filter van 5 euro (?) Zou laten zitten. Er blijft op die manier onnodig veel oude olie achter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan