Je moet niet gaan knallen meteen, maar de rijksweg op kan makkelijk.
Het gaat om het aantal toeren, gewoon op tijd schakelen en er is niks aan de hand.
En de hedendaagse blokken....probeer hem maar kapot te krijgen
Ik hou meestal een kilometer danwel een minuut of 20 aan, binnen die tijd lekker op tijd schakelen, zo'n 5-6 duizend toeren en niet vol gas optrekken
Ik heb al eerder geplaatst op het forum: dat is echt onmogelijk.
Mijn motor draait met 100 per uur (dorp uit na 3 km) zo'n 5000 toeren. Hoe wil ik dan op mijn werk komen als ik 3000 toeren moet aanhouden? Dan rij ik in de 6 net 60 ofzo als ik het al haal!
En met 40 km ben ik op mijn werk wat ik al een heel afstandje vind ik dit verkeer, ben een uur bezig met de auto en ff korter met de motor!
En ja, als motor wil je vlotter zijn dan de auto's dus het gas er een beetje op. Je moet wel, anders krijg je allemaal inhalende idioten en je komt nooit op je werk.
Nee hoor, onder meer fabrikanten hebben er al "een paar jaar" testwerk opzitten als bewijs dat gassen met een koud blok niet goed is. De gemiddelde extra slijtage die dat geeft moet je vergelijken met een afstand rijden van hier tot aan Parijs. De extra slijtage gaat dus niet heel hard, maar treedt wel elke keer op als je koud wegscheurt. Het verschil met een netjes bereden blok merk je dan meestal ook pas na ettelijke tienduizenden kilometers. Bij héél erg mishandelen van het blok wel eerder.
Heel simpel: met name als het blok koud is, gebeurt er heel wat in zo'n blok. Het warmt op, waarbij de verschillende materialen (en materiaaldiktes) allemaal andere opwarmtijden hebben. Dat betekent nogal wat verschillen in de toleranties tijdens het opwarmen totdat het blok op bedrijfstemperatuur is.
Wat doet olie nou? Olie smeert uiteraard. Dat doet olie op z'n best vanaf zo'n 70 graden. Ik hoef, hoop ik, niet uit te leggen dat smering wel handig is..... al helemaal voor metalen onderdelen die aan sterke temperatuurwisselingen onderhevig zijn doordat je flink gast bij een koud blok.... Als je start zit er altijd een "filmpje" olie op de metalen onderdelen van de vorige dag/dagen. Door de warmte/koudeverschillen ontstaat er condensatie in het blok. Dat vocht (hoe harder op het gas, hoe meer....) verdrijft al snel dat filmpje en de koude olie kan nog niet zo goed een nieuwe film vormen.
Door flink op het gas gaan treedt er altijd meer interne spanning/wrijving op, je "drukt" als het ware de onderdelen nog wat steviger op/tegen elkaar. Dat is ook weer extra slijtage, met name als de oliefilm er ff niet is.....
Wat doet olie nog meer? Olie zorgt ook voor een betere verdeling van de warmte/koeling. Met name bij een koud blok en flink gassen treden er plaatselijk grote temperatuurverschillen op. Helaas doet de olie z'n werk ook daarbij minder goed als die nog niet op temperatuur is, gevolg is nog meer slijtage.
Ik lees hier veel reactie's van mensen die het snappen en veel die er geen kaas van gegeten hebben.
Ik heb zelf een olietemp meter en die is bij dit weer na zo'n 10 a 15 min stadsverkeer (veel stoppen, stoplichten etc) al ver richting de 80 graden.
Water daarintegen is al 80 als ik net de straat uit ben, dus daar kijk ik nooit naar.
Als de buitentemp tegen 5 a 10 graden aanhikt duurt het minimaal 20 min voordat de olie 80 graden is.
Ik doe het altijd zo, tot 50 graden olietemp max 3500-4000 rpm.
van 50 tot +/- 80 graden oleitemp max 5000-5500
Daarna bouw ik het sneller op en word er zeker niet als een watje mee gereden.
Dat ding is ervoor gemaakt dus niet te lullig ermee.
Maar nogmaals dit alles als die echt goed warm staat.
Dat is mede een reden dat ik een nieuwe motor heb gekocht, ik zie teveel mooie SS's met weinig km's afgeragd worden omdat ze na 2 jaar toch zelf iets nieuws gaan halen
Hier mijn olietemp meter, zit trouwens niet in de aftapplug zodat die steeds losmoet.
Maar op de plek waar je volgens het werkplaatshandboek de oliedruk van de oliepomp kunt meten.
Dit zit i de pers van de pomp, op een loos stuk van zo'n 2 cm.
Dit geeft dus nooit geen restricties in de olietoevoer naar het blok.
Mocht ik nog eens een motor kopen, word dit aankoop nummer 1.
Werkt opmeen batterij, en zit er nu een jaar in.
Ow ja km stand is ondertussen 21000, in 14 maanden tijd
[afbeelding]
Dat is nou een waardevolle gadget! Goeie zetIk lees hier veel reactie's van mensen die het snappen en veel die er geen kaas van gegeten hebben.
Ik heb zelf een olietemp meter en die is bij dit weer na zo'n 10 a 15 min stadsverkeer (veel stoppen, stoplichten etc) al ver richting de 80 graden.
Water daarintegen is al 80 als ik net de straat uit ben, dus daar kijk ik nooit naar.
Als de buitentemp tegen 5 a 10 graden aanhikt duurt het minimaal 20 min voordat de olie 80 graden is.
Ik doe het altijd zo, tot 50 graden olietemp max 3500-4000 rpm.
van 50 tot +/- 80 graden oleitemp max 5000-5500
Daarna bouw ik het sneller op en word er zeker niet als een watje mee gereden.
Dat ding is ervoor gemaakt dus niet te lullig ermee.
Maar nogmaals dit alles als die echt goed warm staat.
Dat is mede een reden dat ik een nieuwe motor heb gekocht, ik zie teveel mooie SS's met weinig km's afgeragd worden omdat ze na 2 jaar toch zelf iets nieuws gaan halen
Hier mijn olietemp meter, zit trouwens niet in de aftapplug zodat die steeds losmoet.
Maar op de plek waar je volgens het werkplaatshandboek de oliedruk van de oliepomp kunt meten.
Dit zit i de pers van de pomp, op een loos stuk van zo'n 2 cm.
Dit geeft dus nooit geen restricties in de olietoevoer naar het blok.
Mocht ik nog eens een motor kopen, word dit aankoop nummer 1.
Werkt opmeen batterij, en zit er nu een jaar in.
Ow ja km stand is ondertussen 21000, in 14 maanden tijd
[afbeelding]
Als je start zit er altijd een "filmpje" olie op de metalen onderdelen van de vorige dag/dagen. Door de warmte/koudeverschillen ontstaat er condensatie in het blok. Dat vocht (hoe harder op het gas, hoe meer....) verdrijft al snel dat filmpje en de koude olie kan nog niet zo goed een nieuwe film vormen.
Ik zou het niet weten, maar water temperatuur mag er van mij af ipv olietemperatuur.Goed metertje ook. Jammer dat er niet standaard een olie temp meterop de motoren zit.
Waarom zou dat zijn?
Ik ben het helemaal met je eens, alleen moet ik het op gevoel doen. Denk dat dat wel mogelijk is, maar zoals jij het hebt is natuurlijk beter.Ik zou het niet weten, maar water temperatuur mag er van mij af ipv olietemperatuur.
De Fan slaat toch wel aan als die te warm word, en mocht het echt te zot worden kookt die wel over.
Vooral het verhaal van het uitzetten van het metaal heeft me er toe gedreven om die meter aan te schaffen.
Vercshillende delen zetten gewoon verschillend kwa snelheid uit dus als je het de tijd geeft om fatsoenlijk op temperatuur te komen krijg je veel minder materiaal spanning onderling.
En als ik mensen vraag waarom ze koud gelijk wheely's trekken en de begrenzer induiken is dat omdat ze hem toch willen verkopen of omdat ze zeggen dan had het maar geen motor moeten worden
Ik rij erg graag motor, maar een beetje liefde voor de techniek zal hem veel langer mee doen laten gaan hoop ik
ZO LANG?
Jeetje, dat zijn de getallen. Ja, ok de motor echt op zijn flikker geven na zo'n periode is akkoord.
Maar in mijn geval (11.000 toeren max) zou ik op 3000 toeren uitkomen de eerste 10 km. Nou, ik weet niet waar jij vandaan komt maar als ik het dorp uitrij dan moet ik al 100 rijden, en in de 6 betekent dat toch al gauw 4500 toeren. Daarnaast een beetje optrekken zit je ook zo aan de 5500 toeren.
Dus dat lukt mij echt niet hoor!
Een Triumph Rocket V3 met een blok van 100 kilo staal duurt dan ook langer dan mijn paralleltwinnetje om geheel verwarmd te zijn.
Ik heb er wel eens over negedacht om een soort van gloeiplug in het carter te maken om hiermee de olie voor eht starten op te warmen tot 60-80c. Denk dat er dan namelijk minder start slijtage op zal treden en de motor sneller op temperatuur zal zijn.
Wat denken jullie?
Daarvoor heb je idd een stopcontact nodig. Een batterij redt het nietIk heb er wel eens over negedacht om een soort van gloeiplug in het carter te maken om hiermee de olie voor eht starten op te warmen tot 60-80c. Denk dat er dan namelijk minder start slijtage op zal treden en de motor sneller op temperatuur zal zijn.
Wat denken jullie?
Ik heb er wel eens over negedacht om een soort van gloeiplug in het carter te maken om hiermee de olie voor eht starten op te warmen tot 60-80c. Denk dat er dan namelijk minder start slijtage op zal treden en de motor sneller op temperatuur zal zijn.
Wat denken jullie?
begin met rustig rijden voor in ieder geval zo'n 20 km.
Houd het toerental dan max. rond 3000-4000.
Daarna kun je wel opbouwen, de motor is na 30 km wel goed warm.
Als je je hieraan houd dan blaas je ook niet de pakking kapot met alle gevolgen van dien.
Eum..als je niet volledig warmdraait en alleen korte afstanden rijdt, dan komt er condensvocht in je blok en bij je olie (je ziet dan soort van wit.lichtgrijze "slagroom" op de olie die kan je zien in het kijkglaasje van je oliepeil).
Allerlei zuren en vocht hechten aan je cylinderwanden en binnenkant van de uitlaat en die blijven zitten waardoor je corrosie/oxidatie kunt krijgen. Dit is wel heel extreem gezegd, duurt lange tijd, maar op den duur gebeurt dit wel !
Een aantal korte ritten kan wel, Maar op z'n tijd echt een lang stuk goed warmrijden is een must,
Alle oliekanalen in het blok moeten goed gangbaar blijven, en je uitlaat elke 4 jaar vervangen wil je ook niet.
Ik heb er wel eens over negedacht om een soort van gloeiplug in het carter te maken om hiermee de olie voor eht starten op te warmen tot 60-80c. Denk dat er dan namelijk minder start slijtage op zal treden en de motor sneller op temperatuur zal zijn.
Wat denken jullie?
Ik heb er wel eens over negedacht om een soort van gloeiplug in het carter te maken om hiermee de olie voor eht starten op te warmen tot 60-80c. Denk dat er dan namelijk minder start slijtage op zal treden en de motor sneller op temperatuur zal zijn.
Wat denken jullie?
Even iets (heel) anders.
Stel je rijdt korte afstanden met je auto. Zeg pakweg 2 kilometer op de heenweg. En smiddags als je naar huis gaat, weer eens 2 kilometer terug.
Wat is dan hierop de kritiek om dit NIET te doen met een auto? Dat een motorblok nog niet op temp. is gekomen snap ik. Maar waarom zou je hem perse helemaal warm moet rijden? Het is toch niet zo dat als hij warm is, de slijtage die theoretisch al ontstaat bij het koud starten van de motor, opeens teruggedrongen wordt?
Dus koud starten > rijden > koud uitzetten.
Of koud starten > rijden > warm uitzetten.
Dus eigenlijk de stelling; Een motor die niet op bedrijfstemperatuur is gekomen weer uitzetten is slecht.
Zo ja, beargumenteer. Zo nee, beargumenteer ook.