Wat doen na 5 jaar stilstand?

FZRalph

MF'er
12 jun 2011
59
0
Groningen
Hallo MF-ers,

Over twee weken de ZX-6R Ninja (1997) van m'n zwager eens flink aanpakken.
Machine staat al zo'n 5 jaar stil en loopt, uiteraard, daardoor niet.

Dit is wat ik wil doen:
- carbs schoonmaken
- olie verversen
- nieuw oliefilter
- koelvloeistof verversen
- nieuwe bougies
- nieuw luchtfilter
- remvloeistof verversen
- ketting goed reinigen en invetten
- evt. banden vervangen

Vergeet ik iets?
Dank alvast.
 
Laatst bewerkt:
Ook olie vervangen. Die zit vol met vocht. De glijlagers van de nokkenassen zullen daardoor de eerste paar seconden tot minuten aanlopen. En dat betekent schade. In een paar seconden loop je zo slijtage op die minstens gelijk staat aan enkele honderden keren starten.

Als je de olie vervangt, vergeet dan niet ook het oliefilter te vervangen en de nieuwe eerst met olie te vullen voordat je hem monteert.

Ja, leek mij dus ook dat die oude drap niet goed kan zijn.
 
Na lange stilstand inderdaad de olie verversen, daarna kun je zonder bougies even doorstarten zodat de olie eerst wordt rondgepompt zonder dat de onderdelen zwaar worden belast. Ik weet dat dit bij oldtimers veel wordt gedaan nadat ze lang stil hebben gestaan.

Ben.
 
Hallo MF-ers,

Over twee weken de ZX-6R Ninja (1997) van m'n zwager eens flink aanpakken.
Machine staat al zo'n 5 jaar stil en loopt, uiteraard, daardoor niet.

Dit is wat ik wil doen:
- carbs schoonmaken
- olie verversen
- nieuw oliefilter
- koelvloeistof verversen
- nieuwe bougies
- nieuw luchtfilter
- remvloeistof verversen
- ketting goed reinigen en invetten
- evt. banden vervangen

Vergeet ik iets?
Dank alvast.

Yep,

ik zou er eerst eens een paar slokjes olie door de bougiegaten kiepen en de motor met de hand door de compressie duwen....zonder bougies uiteraard....
 
Ook olie vervangen. Die zit vol met vocht. De glijlagers van de nokkenassen zullen daardoor de eerste paar seconden tot minuten aanlopen. En dat betekent schade. In een paar seconden loop je zo slijtage op die minstens gelijk staat aan enkele honderden keren starten.

Als je de olie vervangt, vergeet dan niet ook het oliefilter te vervangen en de nieuwe eerst met olie te vullen voordat je hem monteert.

vol met vocht? dat lijkt me nogal overdreven. Als de olie niet wit ziet dan valt het met het vochtgehalte wel mee.
Sommige zijn nogal heel erg voorzichtig vind ik, maar dat moeten ze natuurlijk helemaal zelf weten.
 
vol met vocht? dat lijkt me nogal overdreven. Als de olie niet wit ziet dan valt het met het vochtgehalte wel mee.
Sommige zijn nogal heel erg voorzichtig vind ik, maar dat moeten ze natuurlijk helemaal zelf weten.

+1
we praten niet over een oldtimer..

Beetje olie op de zuigers, vlotters legen en gaan!

Als je er dan weer serieus op wil gaan rijden is nieuwe remolie en evt nieuwe banden handig.
 
Laatst bewerkt:
Zet voor de zekerheid ook een benzine filter tussen de tank en de carbs. (Als er geen zit)
Als je pech hebt is de benzinetank gaan roesten aan de binnenkant.
Benzine filter wisselen is makkelijker dan carb sproeiers schoonmaken.

Demonteer de benzinetank en laat de benzine door een zeef lopen. Dan kan je al vaak zien of er roest aan de binnenkant van je tank zit.

Ook eerst de remmen testen voordat je gaat rijden, aub.



Meerdere mogelijke horror scenario's:
Gasschuiven van carbs die vast zijn gaan zitten
Rubbers uitgedroogd (bijv. benzineslang, banden, remleidingen, vering, etc)
Droge lagers (Wiel, achterbrug, kroonplaat, etc)
Inlaattraject gevuld met dode muizen
Uitlaten waar complete spinnennesten inzitten
 
En als je toch heel zeker wil zijn; :+ :P

effe de wielen demonteren om de lagers te checken, balhoofd idem dito,
alle stekkers met contactspray inspuiten en daana conserveren met zuurvrije vaseline,
de oude lucht in de banden verversen (vocht!),
de gaskabel(s) smeren, de gas zal maar blijven hangen!
de motor in versnelling met ingetrokken koppeling een paar meter duwen, de platen zullen maar blijven kleven!
De rem/koppeling-vloeistof zeker verversen wegens 5 jaar vocht op zitten slorpen,
enz,...

Komaan zeg, laat je niet gek maken, gewoon startkabels op dat ding en aan de gang pleuren,... :Y
 
Hahah prachtige reactie. Het zal wel ergens tussen al deze tips in lomen te zitten wat ik ga doen. Vooral die zuurvrije vaseline is wel een goeie :p.

M'n beginlijstje werk ik af en ik druppel wat olie in bougiegaten. Accu maar ff goed testen en remmen even goed checken en zo nodig aanpakken.

Thx allen.
 
Mooi! Extra compressie door olie boven de zuigers, kromme drijfstangen (slokjes lees ik) natte bougies door opspattende olie, etc, etc. :+
 
Laatst bewerkt:
En als je toch heel zeker wil zijn; :+ :P

effe de wielen demonteren om de lagers te checken, balhoofd idem dito,
alle stekkers met contactspray inspuiten en daana conserveren met zuurvrije vaseline,
de oude lucht in de banden verversen (vocht!),
de gaskabel(s) smeren, de gas zal maar blijven hangen!
de motor in versnelling met ingetrokken koppeling een paar meter duwen, de platen zullen maar blijven kleven!
De rem/koppeling-vloeistof zeker verversen wegens 5 jaar vocht op zitten slorpen,
enz,...

Komaan zeg, laat je niet gek maken, gewoon startkabels op dat ding en aan de gang pleuren,... :Y

Dat doe je alleen als er geoxideerde contacten in de stekker zitten. Op goede stekkers spuit je geen contactspray, want dat is zuur en zorgt ervoor dat een goede stekker juist sneller gaat rotten. Als de stekker oke is smeer je er wat vaseline of anderssoortig siliconenpasta in.
 
Hahah prachtige reactie. Het zal wel ergens tussen al deze tips in lomen te zitten wat ik ga doen. Vooral die zuurvrije vaseline is wel een goeie :p.

M'n beginlijstje werk ik af en ik druppel wat olie in bougiegaten. Accu maar ff goed testen en remmen even goed checken en zo nodig aanpakken.

Thx allen.

Ik ben nog nooit zuurhoudende vaseline tegengekomen?

Of is dat iets van vroegah?
 
B|

Ik weet niet met hoeveel boutjes het deksel van TS vastzit, maar bij mij zijn dat er 6. De/monteren en controleren kost me 15 minuten als ik al bij de bougies ben en ze eruit heb.

Punt :)
klepspeling controleren wil nog niet zeggen dat ook alle shims vervangen worden. Kwartiertje is misschien krap, maar het zou kunnen.
 
Na lange stilstand inderdaad de olie verversen, daarna kun je zonder bougies even doorstarten zodat de olie eerst wordt rondgepompt zonder dat de onderdelen zwaar worden belast. Ik weet dat dit bij oldtimers veel wordt gedaan nadat ze lang stil hebben gestaan.

Ben.

Inderdaad, 100% mee eens.

En als je de bougies toch los hebt kun je ook gelijk een pufje kruipolie in de gaten spuiten. Dan weet je zeker dat de boel los is voordat je gaat proberen te starten.
 
vol met vocht? dat lijkt me nogal overdreven. Als de olie niet wit ziet dan valt het met het vochtgehalte wel mee.
Sommige zijn nogal heel erg voorzichtig vind ik, maar dat moeten ze natuurlijk helemaal zelf weten.

Schade loop je maar 1 keer op. Heb je het eenmaal, dan gaat het niet meer weg. Waarom risico nemen?

Je weet niet of het vol met vocht zit, ik geef dat toe. Maar de kans is er.

Je wil TOCH de olie wel gaan vervangen? Waarom eerst starten en dan later vervangen? Doe gewoon het handigste en vervang eerst de olie en ga daarna pas starten.
 
Schade loop je maar 1 keer op. Heb je het eenmaal, dan gaat het niet meer weg. Waarom risico nemen?

Je weet niet of het vol met vocht zit, ik geef dat toe. Maar de kans is er.

Je wil TOCH de olie wel gaan vervangen? Waarom eerst starten en dan later vervangen? Doe gewoon het handigste en vervang eerst de olie en ga daarna pas starten.

Olie blijft maar beperkte tijd goed, daarom staat er in het onderhoudsschema dat je de olie na zoveel duizend kilometer of een jaar moet verversen. Nu zal er best wel een veiligheidsmarge in zitten, maar vijf jaar in plaats van een ........
 
Olie blijft maar beperkte tijd goed, daarom staat er in het onderhoudsschema dat je de olie na zoveel duizend kilometer of een jaar moet verversen. Nu zal er best wel een veiligheidsmarge in zitten, maar vijf jaar in plaats van een ........

Klinkt inderdaad plausibel om gewoon eerst olie te vervangen en dan pas te starten.
Maar is het dan niet zo dat de oude drap er moeilijk uit komt? Neem aan dat olie van 5 jaar oud niet zo soepel meer is. Of zal dat meevallen?
 
Dat kwartiertje zal wel per klep zijn ;)

Maar de tip vind ik niet gek. als ik naar het wensen-lijstje kijk, zou ik het meteen afmaken; kleppen+carbs synchroniseren, alle smeerpunten checken en smeren, alle lagers nalopen.

Een grote beurt dus.
Vooral de smering lijkt me belangrijk. Na jaren stilstand staan alle bewegende delen kurkdroog en het duurt een aantal toeren vd krukas eer de smering overal komt. Da's metaal op metaal op het moment dat je start. Dus ja, een grote smeerbeurt is wel aangewezen.
 
Klinkt inderdaad plausibel om gewoon eerst olie te vervangen en dan pas te starten.
Maar is het dan niet zo dat de oude drap er moeilijk uit komt? Neem aan dat olie van 5 jaar oud niet zo soepel meer is. Of zal dat meevallen?

Ik weet niet of oudere olie extreem dik is, maar bij oliewissel blijft er altijd wel wat oude oliedrab achter. Misschien is wat eerder verversen een optie.
Overigens zou ik ook eerst met de bougies uit het blok op de startmotor oliedruk opbouwen voordat ik hem zou starten. Er zal echt niet meer zo veel olie tussen de lagers zitten na vijf jaar stilstaan.

Wat dat betreft vind ik het raar dat oliepompen nog steeds mechanisch door de krukas aangedreven worden (ook bij auto's). Als je een elektrische pomp zou toepassen in combinatie met een startmotor / ontsteking die pas functioneert als je voldoende oliedruk hebt, draait de motor nooit zonder goede smering.

Het zal wel iets met een prijskaartje te maken hebben.
 
Ik weet niet of oudere olie extreem dik is, maar bij oliewissel blijft er altijd wel wat oude oliedrab achter. Misschien is wat eerder verversen een optie.
Overigens zou ik ook eerst met de bougies uit het blok op de startmotor oliedruk opbouwen voordat ik hem zou starten. Er zal echt niet meer zo veel olie tussen de lagers zitten na vijf jaar stilstaan.

Wat dat betreft vind ik het raar dat oliepompen nog steeds mechanisch door de krukas aangedreven worden (ook bij auto's). Als je een elektrische pomp zou toepassen in combinatie met een startmotor / ontsteking die pas functioneert als je voldoende oliedruk hebt, draait de motor nooit zonder goede smering.

Het zal wel iets met een prijskaartje te maken hebben.

voor mij is een mechanische pomp betrouwbaarder dan een elektrische. Hoe minder delen erin zitten hoe beter dat het is, voor mijn gevoel dan.

En over de olie vervangen:
Olie die niks doet die slijt toch ook niet. Staat er een houdbaarheidsdatum op een (nieuwe) kan olie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan