Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

Over schuine kentekenplaten gesproken. Vanavond junior geholpen met de knipperlichten van z’n 125 cc.
Hij had zelf de taartschep al van de achterkant gehaald en vervangen door een verkorte versie. Kentekenplaat stond daarmee ook op 45 graden. Zag er stoer uit, maar toch teruggebogen naar ca. 30 (in ieder geval als je op de motor zit :+ ).

Van LED KTM origineel naar LED aftermarket leek appeltje-eitje, maar bleek een lastige… Knipperfrequentie ging erg omhoog. Schema erbij gezocht, geen knipperrelais aanwezig op dit type 8)7
Nog wat zitten prutsen met weerstanden maar dat werd hem ook niet. Uiteindelijk een constante spanning aan de knippers aangeboden (zoals het bij deze ook eigenlijk hoort) en dat ging prima. Gelukkig geven ze een berg licht, dat is nog wel eens anders bij de aftermarket spulletjes.


Bekijk bijlage 1804191
Ja, deze knipper lijken mij wel redelijk als ik zo snel kijk. Voldoende lang ook.
Vaak zie ik knippers die overdag amper te zien zijn en ook veel te klein zijn om echt op te vallen in het donker. Ik vraag mij dan altijd af waar die motorrijders mee bezig zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuh
Ja, deze knipper lijken mij wel redelijk als ik zo snel kijk. Voldoende lang ook.
Vaak zie ik knippers die overdag amper te zien zijn en ook veel te klein zijn om echt op te vallen in het donker. Ik vraag mij dan altijd af waar die motorrijders mee bezig zijn.
Ze zijn zelfs wat langer dan de originele en ze zijn ook feller. Beter dan die gloeiende speldenknopjes die je inderdaad ook ziet.
 
Ik heb vandaag mijn pasje langs het pinautomaat gehaald omdat iemand anders wat aan mijn motor heeft gedaan :+

Wel helemaal zelf door de pleurisregen naar huis gereden :t

kleppen stellen, luchtfilter, bougies, brandstoffilter, vv uitlijnen, spaakwielen nalopen, SAS removal
 
Inmiddels gisteren. :+

Vers rubber. 8-)
PSX_20220915_143222.jpg

En wat calibratie shizzle.
ODB stekker op Bluetooth en de goede software.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2022-09-15-14-17-22-81_742a06ddc175e606203e0f416346e002.jpg
    Screenshot_2022-09-15-14-17-22-81_742a06ddc175e606203e0f416346e002.jpg
    66,4 KB · Weergaven: 17
  • Screenshot_2022-09-15-14-14-47-00_742a06ddc175e606203e0f416346e002.jpg
    Screenshot_2022-09-15-14-14-47-00_742a06ddc175e606203e0f416346e002.jpg
    38,7 KB · Weergaven: 16
  • Screenshot_2022-09-15-14-13-20-34_742a06ddc175e606203e0f416346e002.jpg
    Screenshot_2022-09-15-14-13-20-34_742a06ddc175e606203e0f416346e002.jpg
    34,8 KB · Weergaven: 15
  • Screenshot_2022-09-15-14-13-07-59_742a06ddc175e606203e0f416346e002.jpg
    Screenshot_2022-09-15-14-13-07-59_742a06ddc175e606203e0f416346e002.jpg
    35,1 KB · Weergaven: 13
  • Screenshot_2022-09-15-14-10-36-45_742a06ddc175e606203e0f416346e002.jpg
    Screenshot_2022-09-15-14-10-36-45_742a06ddc175e606203e0f416346e002.jpg
    67,2 KB · Weergaven: 15
  • Screenshot_2022-09-15-14-10-02-23_742a06ddc175e606203e0f416346e002.jpg
    Screenshot_2022-09-15-14-10-02-23_742a06ddc175e606203e0f416346e002.jpg
    61,1 KB · Weergaven: 18
  • Screenshot_2022-09-15-14-09-43-44_742a06ddc175e606203e0f416346e002.jpg
    Screenshot_2022-09-15-14-09-43-44_742a06ddc175e606203e0f416346e002.jpg
    57,6 KB · Weergaven: 19
  • Screenshot_2022-09-15-14-08-49-68_742a06ddc175e606203e0f416346e002.jpg
    Screenshot_2022-09-15-14-08-49-68_742a06ddc175e606203e0f416346e002.jpg
    24 KB · Weergaven: 15
  • Screenshot_2022-09-15-14-07-36-79_742a06ddc175e606203e0f416346e002.jpg
    Screenshot_2022-09-15-14-07-36-79_742a06ddc175e606203e0f416346e002.jpg
    60 KB · Weergaven: 17
Een paar weken geleden heb ik een GiPro X-type G2 versnellingsindicator op mijn KTM gemonteerd.
Na een rijpauze van 4 maanden heb ik 'm vandaag eindelijk even ingeleerd - fluitje van een cent.
GiPro in leermodus zetten en op aangeven van het systeem door alle versnellingen heen schakelen. Kost minder dan een minuut en hij slaat de instellingen automatisch op.
De display is mooi helder en ik ben tevreden over de plaats op het dashboard.
Hij is trouwens bliksemsnel met weergeven van de juiste versnelling.
Ik ben er heel blij mee.


20220821_153240.jpg


20220821_153216.jpg
 
Voorvork van mijn 749 compleet gereviseerd, omdat ik merkte dat hij de laatste tijd steeds meer ging 'stempelen' over kleine glooiingen in het wegdek. Nieuwe glijbussen, SKF low-friction keerringen en de luchtkamer 5mm lager gezet t.o.v. de fabrieksinstelling. Hierdoor had ik nét iets meer dan één liter olie nodig grrrr....
Als slag-indicator een simpele EPDM O-ring gebruikt.8-)

Helaas niet kunnen testen i.v.m. het weer.'(
IMG20220910212411.jpg
IMG20220916175827.jpg
 
Zelf vindt ik sleutelen heel erg leuk en ben hierom ook een gediplomeerd ex-automonteur (altijd handig) dus ik dacht laat ik even mijn luchtfilter inspecteren en meteen ook de bougies controleren van mijn eerste Motor (Street Triple 2009, 27K op de teller). luchtfilter was gelukkig een k&n wasbare filter dus even onder de kraan en die is weer schoon, scheelt weer centen. Maar toen kwam ik uit bij de bougies en bleek toch wel een karweitje te zijn als je even niet oplet!

De bougie-gat is erg diep! 20+cm en de rubberen ring in mijn Dop-16 die normaal gesproken de bougie klemt en omhoog moet trekken was een beetje uitgedroogt en bleef niet goed in de dop zitten zegmaar en was in het gat gevallen en klem gaan zitten tussen de bougie en bougie-gat:( Probeer die dan maar eens eruit te wippen ;( Bijna de hoop opgegeven want ik kreeg dat ding er gewoon niet uit!! De ruimte heb je gewoon niet en iets van licht naar binnen schijnen terwijl ik die klote ding probeert te bereiken gaat gewoon niet. Maar uiteindelijk na enkele uren gelukkig toch gelukt !!!...vraag me niet hoe maar dat gaat me geen 2e keer lukken kan ik je vertellen!!!. Heel veel geluk hiermee gehad

De bougies zijn denk ik nog de originele Iridium bougies die normaal 90.000Km kunnen meegaan maar ik denk dat deze na 15jr wel aan vervanging toe zijn? Jammer geen foto kunnen maken van dat rubber in het gat...in paniek-modus denk je niet gauw aan fotos maken enzo maar meer aan oplossingen bedenken|(
 

Bijlagen

  • 1663611541428.jpg
    1663611541428.jpg
    181,9 KB · Weergaven: 48
  • 1663611541425.jpg
    1663611541425.jpg
    126,3 KB · Weergaven: 45
  • 1663611541413.jpg
    1663611541413.jpg
    176,9 KB · Weergaven: 48
  • 1663611541417.jpg
    1663611541417.jpg
    108 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:
Kwaad om te vervangen nu je zover bent zal het niet, maar om eerlijk te zijn zien die er gewoon goed uit in mijn ogen.
Klopt helemaal, op zich zien deze er nog redelijk uit, wel veel roest op de meest linker bougie, lijkt op modder maar is echt roest. Geen idee hoelang deze erin zitten. Bougies (Iridium of niet) moeten gewoon minstens elk 5/6jr vervangen worden en deze zien er wel wat ouder uit heb ik het idee, en met al het werk wat ik heb moeten doen om ze eruit te krijgen.. No Way stop ik deze er weer terug in.. Gaan 3 nieuwe verse in
 
Kwaad om te vervangen nu je zover bent zal het niet, maar om eerlijk te zijn zien die er gewoon goed uit in mijn ogen.
Mee eens. Alhoewel het heel af en toe losdraaien (en weer vast draaien) van bougies je redding kan zijn op het moment dat ze er na hele lange tijd WEL uitmoeten.... en ze knetterverroest vast (blijven) zitten.
 
ik kan me idd niet herinneren dat ik warmtegraden van bougies moest bijhouden op school, zo ver gevorderd was het toen denk ik niet...

Dat heb ik meer geleerd toen ik met brommers bezig was.... later op school kreeg ik er ook niet veel van mee.
Maar leerde je dat dmv ervaring.
Toen ik veel met mn 2takt motor bezig was heb ik m'n kennis erover vergroot.
Standaard leer je dit niet zo op school.
 
Terug
Bovenaan Onderaan