Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

Maar heb er aub ook begrip voor dat het voor heel veel mensen inmiddels een kwestie is van 'positief testen', en niet meer van ziek zijn.
Sow over een misplaatse verkapte "kijk mijn IK!eens als middelpunt van het universum ego hebben post gesproken.
Net alsof je tegen een kankerpatient zegt van er zijn ook mensen waarbij het maar een onschuldig wratje is....
 
@Sjefman Ik ga liever voor schoon & moddervet. Wat kettingen betreft dan :)
Maar ik weet dat een echte MF’er z’n ketting alleen smeert. Ik gooi er 10 minuten extra tegenaan en geniet dan van een blinkende ketting.
“De motor ketting “

Je herkent de motorrijder aan zijn ketting.

De droge ketting.
Deze rijder rijdt op zaterdagmiddag rond de kerk, en parkeert zijn motor na afloop in het schuurtje onder een kleedje.
Ieder jaar vòòr het “ seizoen “ gaat de motor naar de motor dealer die de ketting weer in het vet zet.

De roestige ketting.
Deze eigenaar rijd een oude motor omdat het zo lekker goedkoop is.
Een ketting smeren kost tijd en geld, als je maar rustig op de rechter baan tussen de vrachtwagens blijft is er niets aan de hand.

De fancy blingbling ketting.
Voornamelijk van toepassing bij de posers of zelf sleutelaars die per ongeluk de verkeerde kleur besteld hebben.
De ketting wordt tot in de puntjes verzorgd.
Iedere poetsbeurt wordt ieder hoekje, gaatje, en X-ringetje zorgvuldig gepoetst en in het boterzachte creamkleurig smeersel gezet.

De zwarte ketting.
Deze ketting en omgeving zit dik in een zwarte smurrie van ingedikte olie, vet, zand, slijpsel, en ander straatvuil.
Veelal zit er een smeer systeem op zodat de rijder niet iedere dag zijn ketting hoeft te smeren.
De ketting wordt zelden schoongemaakt, hooguit bij vervanging, of als de voorjaarsschoonmaak plaats vind.

“De geen ketting “
Dit is een aparte categorie.
Veelal BMW rijders, of bezitters van een touring slagschip.
Ondanks de vele en grote koffers is er blijkbaar geen plaats voor een busje vet.
Tenminste, ik denk dat dit de reden is.
 
Laatst bewerkt:
@Honda Aap Ik had m'n mond beter moeten houden. Kennelijk word mijn intentie niet begrepen.
Met een virus met zulke extremen aan ziektebeeld kun je nooit voor iedereen spreken. Ik vind de reactie van @Boevie heel begrijpelijk, gezien statistisch gezien er momenteel meer mensen géén last hebben van de besmetting dan dat mensen er wél ziek van worden. Ik vind er verder niks van en wens @Speedking2.0 een spoedig herstel. :t

“De motor ketting “

Je herkent de motorrijder aan zijn ketting.

De droge ketting.
Deze rijder rijdt op zaterdagmiddag rond de kerk, en parkeert zijn motor na afloop in het schuurtje onder een kleedje.
Ieder jaar vòòr het “ seizoen “ gaat de motor naar de motor dealer die de ketting weer in het vet zet.

De roestige ketting.
Deze eigenaar rijd een oude motor omdat het zo lekker goedkoop is.
Een ketting smeren kost tijd en geld, als je maar rustig op de rechter baan tussen de vrachtwagens blijft is er niets aan de hand.

De fancy blingbling ketting.
Voornamelijk van toepassing bij de posers of zelf sleutelaars die per ongeluk de verkeerde kleur besteld hebben.
De ketting wordt tot in de puntjes verzorgd.
Iedere poetsbeurt wordt ieder hoekje, gaatje, en X-ringetje wordt zorgvuldig gepoetst en in het boterzachte creamekleurig smeersel gezet.

De zwarte ketting.
Deze ketting en omgeving zit dik in een zwarte smurrie van ingedikte olie, vet, zand, slijpsel, en ander straatvuil.
Veelal zit er een smeer systeem op zodat de rijder niet iedere dag zijn ketting hoeft te smeren.
De ketting wordt zelden schoongemaakt, hooguit bij vervanging, of als de voorjaarsschoonmaak plaats vind.

“De geen ketting “
Dit is een aparte categorie.
Veelal BMW rijders, of bezitters van een touring slagschip.
Ondanks de vele en grote koffers is er blijkbaar geen plaats voor een busje vet.
Tenminste, ik denk dat dit de reden is.
_O- _O-
 
Wist je dat 80% van de Harleys nog steeds op de weg te vinden is?

De overige 20% heeft het wel gehaald naar huis.
:+
Harley, Ducati, take your pick:+

Ik ben iig goed ziek van mn 848, van de winter lekker een beurtje gedaan, begin van de maand nog verwend met een hele berg mooi carbon deeltjes, en nu, nu is de stator naar de klote:(
Rondje gebeld of er iemand in de buurt is die op korte termijn tijd heeft om die, samen met de spanningsregelaar, te vervangen voor me, ik ben tenslotte automonteur, geen motormonteur.
Helaas heeft iedereen die er een beetje verstand van heeft het nogal druk, 3 weken wachttijd was wel ongeveer het gemiddelde.
Dus, benodigde gereedschap maar besteld, onderdelen besteld, als alles binnen is maar eens "door leren" voor motor monteurO-)
In het kort, wat heb je vandaag aan je motor gedaan? Een hoop geld uitgegeven.
 
Harley, Ducati, take your pick:+

Ik ben iig goed ziek van mn 848, van de winter lekker een beurtje gedaan, begin van de maand nog verwend met een hele berg mooi carbon deeltjes, en nu, nu is de stator naar de klote:(
Rondje gebeld of er iemand in de buurt is die op korte termijn tijd heeft om die, samen met de spanningsregelaar, te vervangen voor me, ik ben tenslotte automonteur, geen motormonteur.
Helaas heeft iedereen die er een beetje verstand van heeft het nogal druk, 3 weken wachttijd was wel ongeveer het gemiddelde.
Dus, benodigde gereedschap maar besteld, onderdelen besteld, als alles binnen is maar eens "door leren" voor motor monteurO-)
In het kort, wat heb je vandaag aan je motor gedaan? Een hoop geld uitgegeven.
als automonteur heb je geen inbussleutel:?
:+
 
Ik heb de KTM voorzien van nieuwe stickers.
De originele waren een beetje uitgedroogd en vertoonden scheurtjes en afgebroken stukken.
Oud:
3F654C4D-E588-4FD9-B1B7-AA2428FF3F2F.jpeg

Stickerloos:
DD16447C-EA2C-446D-BDC1-3D0BF27AF236.jpeg


Nieuw:
6D9A34E1-91EC-42E2-BE9E-6E25DD8C2B1F.jpeg
 
Gisteren de z650 uit zijn winterslaap laten ontwaken. (De achterste op de foto, die met de 4-1 en sportzadel)
1648278476893.png

Accu had een tijdje aan de druppellader gehangen, en na even doorstarten ontwaakte ie! Vandaag hem maar eens wassen, en het chroom oppoetsen, hij is nogal stoffig na 9 maanden in de garage gestaan te hebben,
waar ik wel bezig ben geweest met de andere motoren van me. En dan een stuk ermee gaan rijden natuurlijk! :]:]
 
Mijn motoren (en classic auto) zijn probleemloos de winter doorgekomen, starten en rijden….dus geen accu of benzine geneuzel…_O-

Gewoon met verstaand weggezet.

Geloof of niet maar de DD heeft een paar weken een nieuwe hulp accuutje gekregen, die was 11 jaar oud dus dan mag het….;)
 
Crap, heb ik die nodig dan? Ik heb alleen de trekker voor het deksel besteld, ik dacht dat dat alles was wat ik nodig had :+
Dan zometeen maar even naar de gamma om in de 5 euro bak te speuren 8)7
die trekker heb je ook niet nodig, kan je doen met de koppelingspomp.
let wel op dat je alle boutjes los hebt voordat je de trekker gebruik, je zou niet de eerste zijn die het zijdeksel sloopt.
 
Succes met de reanimatie…
Maar waarom zo lang niet gereden?
Ik hou ervan om projecten te kopen.. 95% af te maken.. en aan een nieuwe te beginnen. Heb 2 jaar geleden een fmx650 gekocht, die het na een onderhoud beurtje het prima deed.. nooit meer naar de rest omgekeken. Maar haal volgend week me nieuwe project op, moet van me vriendin de rest eerst werkend/afkrijgen;(
 
Gisteren de z650 uit zijn winterslaap laten ontwaken. (De achterste op de foto, die met de 4-1 en sportzadel)
Bekijk bijlage 1742373
Accu had een tijdje aan de druppellader gehangen, en na even doorstarten ontwaakte ie! Vandaag hem maar eens wassen, en het chroom oppoetsen, hij is nogal stoffig na 9 maanden in de garage gestaan te hebben,
waar ik wel bezig ben geweest met de andere motoren van me. En dan een stuk ermee gaan rijden natuurlijk! :]:]
Zo, de wasbeurt zit erop. Nu alleen nog even oppoetsen.
z650b2.jpg
 
Nee, ik heb pas mijn ketting uitgelezen en hij vertelde mij dat hij er van houdt om lekker vies te zijn. Lekker vettig. :]
Als een ketting aan de buitenkant vet en ranzig is en op de rollen en ketting wielen in schoon vet of olie staat, is het technisch in orde.
Cosmetisch is natuurlijk een ander verhaal.

Een standaard kettingset gaat misschien wel 20000km mee, en een slecht onderhouden 10000km.
Een ketting slijt op de draaipunten van de schalmen, de busjes, en op de ketting wielen.
De eerste 2 zitten geseald, dus eigenlijk smeer je alleen het contact tussen ketting en wiel.
En als corosiebescherming natuurlijk.
Conclusie: poetsen doe je alleen voor de looks, of als je dagelijks in het zand speelt.
 
Een fj 600 naar de oudijzerboer gebracht. Samen met 4 wielen veel remschijven, schokbrekers, enz.
Zonde maar helaas, op=op en weg=weg.
Nu de rest nog zoals elektra, elektronica en aludelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan