Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

Kettingset schoonmaken en gelijk kijken hoe alles zit omdat ik de kettingset moet vervangen en voor het eerst zelf wil doen.
Die moer loskrijgen is meestal het moeilijkste deel.
Het gemakkelijkst is om een slagmoersleutel van minstens 300Nm te lenen.
Met een goede kettingtool en enige aandacht is het moeilijk om het verkeerd te doen. (Je hebt ook nog een schuifmaat nodig om de diameter van de klinkpen te meten)
 
De co waarden zijn via het dashboard in te stellen en geven meer of minder peut via de injectoren.
Waarom? Gewoon om eens te zien hoe eea afgesteld stond en of verandering merkbaar was en dat bleek het geval.
Van de opties -128 tot +128 staat eea nu op c1-18/c2-24.
c2 wat hoger omdat die cylinder kennelijk wat warmer wordt.
Motor lijkt nu makkelijker te berijden bij lage toeren.
 
c2 heeft een lager (-28) getal dan c1. Lager lijkt me minder inspuiting, minder koeling door brandstof, nog warmere cylinder dan toch?
Maar goed, als het lijkt alsof de verandering de gewenste uitwerking heeft gehad: lekker laten zo.
 
Die moer loskrijgen is meestal het moeilijkste deel.
Het gemakkelijkst is om een slagmoersleutel van minstens 300Nm te lenen.
Met een goede kettingtool en enige aandacht is het moeilijk om het verkeerd te doen. (Je hebt ook nog een schuifmaat nodig om de diameter van de klinkpen te meten)
Nu aan ook aan het googlen mbt de klinkset. Bizar dat er zo veel dezelfde soorten sets zijn maar met zulke prijsverschillen. Ik denk toch dat ik de ketting door slijp en ga klinken met een setje van afam.
Is er iemand hier met goede ervaringen met en bepaalde klinkset?
Verder alles wel in huis( incl. de aanhaalmomenten opgezocht)
 
Nu aan ook aan het googlen mbt de klinkset. Bizar dat er zo veel dezelfde soorten sets zijn maar met zulke prijsverschillen. Ik denk toch dat ik de ketting door slijp en ga klinken met een setje van afam.
Is er iemand hier met goede ervaringen met en bepaalde klinkset?
Verder alles wel in huis( incl. de aanhaalmomenten opgezocht)
Ik ben zeer tevreden van deze.
Al 3 sets gemonteerd.
Na ongeveer 1 kettingset heb je het al bijna terugverdiend .
Rothewald-kettingpons- en ROTHEWALD kopen | Louis motor – kleding en techniek
 
Ik ben zeer tevreden van deze.
Al 3 sets gemonteerd.
Na ongeveer 1 kettingset heb je het al bijna terugverdiend .
Rothewald-kettingpons- en ROTHEWALD kopen | Louis motor – kleding en techniek
Ik de onderstaande (ook van Louis). En (ook ik) ben er tevreden over.
 
c2 heeft een lager (-28) getal dan c1. Lager lijkt me minder inspuiting, minder koeling door brandstof, nog warmere cylinder dan toch?
Maar goed, als het lijkt alsof de verandering de gewenste uitwerking heeft gehad: lekker laten zo.
Nee, c2 is 6 punten hoger en krijgt daardoor meer brandstof en loopt daardoor koeler.
Dat - streepje betekende een afscheiding en is geen - teken als in +/-
Beetje onduidelijk van mijn kant dan.

Ketting; ook hier eea gewoon met losse afam sluitschakel.
 
Vandaag online maar niks met de motor gedaan. Gister niet online maar wel een leuk rondje gereden. Ongeveer 150 km afwisselend snelweg en hele kleine binnenwegen.
Motor poetsen is voor ergens anders deze week... En dat is niet echt noemenswaardig.
 
De “trekker” even van nieuwe banden voorzien. Heidenau scout.
7BCB471C-AB21-44E2-BB6E-7F52AA442397.jpeg
 
Doen! Voor de doe het zelver (zoals ik ook) de simpelste en goedkoopste oplossing.
De mijne had na 3 keer gebruiken geen draad meer. Het zijn ook wel erg dunne boutjes.

Maar zelfs met 3x gebruiken krijg je eigenlijk heel behoorlijk waar voor je geld. Want hoe vaak vervang je nou een ketting?
 
De mijne had na 3 keer gebruiken geen draad meer. Het zijn ook wel erg dunne boutjes.

Maar zelfs met 3x gebruiken krijg je eigenlijk heel behoorlijk waar voor je geld. Want hoe vaak vervang je nou een ketting?
Ik voorspelde dat ik hem twee keer zou kunnen gebruiken, maar dat ik hem voor de tweede keer kwijt zou zijn...

Pas had ik hem nodig om aan iemand te laten zien... Kwijt. _O-
 
Was vanochtend vroeg wakker....
Mijn vakantie is min of meer begonnen (dinsdag nog even een laatste cursus dagje)
En het plan was daarna met de motor weg te gaan, rijden en we zien wel waar we uit komen etc.

Gezien ik vroeg wakker was meteen maar eventjes wat nodig (en uitgesteld) onderhoud gedaan.

1) Nieuwe bandjes voor & achter, waren nog niet op maar als ik straks een paar 1.000 Km maak dan wil ik niet te kort komen....

2) Nieuwe remschijf voor, de oude zit nog net op de tolerantie (als ik goed gemeten heb) en anders er net onder...

3) Remblokjes voor en achter, daar had ik niet heel veel meer Km's mee moeten maken, er zat nog net voldoende remvoering op dat ik niet met de houders aan het remmen zou zijn O-)
Wellicht als m'n reminder zegt remblokjes vervangen moet ik dat ook maar doen en niet nog ~1.000Km langer door rijden

4) Nieuwe tandwielen en ketting.

In totaal ongeveer 4 uurtjes mee bezig geweest.
 
Laatst bewerkt:
Nu aan ook aan het googlen mbt de klinkset. Bizar dat er zo veel dezelfde soorten sets zijn maar met zulke prijsverschillen. Ik denk toch dat ik de ketting door slijp en ga klinken met een setje van afam.
Is er iemand hier met goede ervaringen met en bepaalde klinkset?
Verder alles wel in huis( incl. de aanhaalmomenten opgezocht)
Ja, mijn DID klinkset doet het perfect, de breekpin, hoe toepasselijk ook, breekt maar kan je nieuw kopen.
 
Laatst bewerkt:
Als je die moer niet vastdraait hoef je 'm ook niet los te klootzakken
 
Ik had Brembo M4 klauwen gemonteerd en daar zit de ontluchtingsnippel aan de buitenzijde klauw ipv binnenzijde. (Wel mogelijk overigens want er zitten 2 punten op.)
Maar hier door kwam de leiding in een krul te staan.

Dankzij een tip kwam ik erachter dat je (sommige) banjobouten op de leiding kan draaien! 🤯 Nooit geweten en dat bleek bij mijn leidingen ook te kunnen. Lopen nu weer mooi spanningsvrij en scheelt een nieuwe set kopen!
 
Eindelijk tijd gevonden voor de laatste 2 klusjes aan de motorscootert....
het feest dat kleppenstellen heet, het stellen is prima te doen, alleen hoe kom je
er fatsoenlijk bij?
Nou dat was een behoorlijke klus, wat zitten die kappen onlogisch gemonteerd,
achteraf moest ik bij de koplampen beginnen, nou dat heb ik dus niet gedaan,
met een beetje goede wil kan je een aantal kappen buigen zodat het net allemaal
lukt.
Was maar goed ook dat ik het gecontroleerd / afgesteld heb, want ze stonden alle 4
te strak, hij start ineens wat beter, ploft minder in de uitlaat en trekt nu wat soepeler
op, gelijk een nieuwe bougie erin en het groot onderhoud zit er eindelijk op!

IMG_7030a.jpg

IMG_7032a.jpg
 
Eindelijk tijd gevonden voor de laatste 2 klusjes aan de motorscootert....
het feest dat kleppenstellen heet, het stellen is prima te doen, alleen hoe kom je
er fatsoenlijk bij?
Nou dat was een behoorlijke klus, wat zitten die kappen onlogisch gemonteerd,
achteraf moest ik bij de koplampen beginnen, nou dat heb ik dus niet gedaan,
met een beetje goede wil kan je een aantal kappen buigen zodat het net allemaal
lukt.
Was maar goed ook dat ik het gecontroleerd / afgesteld heb, want ze stonden alle 4
te strak, hij start ineens wat beter, ploft minder in de uitlaat en trekt nu wat soepeler
op, gelijk een nieuwe bougie erin en het groot onderhoud zit er eindelijk op!

Bekijk bijlage 1784319
Bekijk bijlage 1784320
Probeer het in de winter nog eens… 😬
 
Terug
Bovenaan Onderaan