Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

Vandaag me bemoeid met de stroomvoorziening van mijn motor.
En na onderzoek besloten dat de dynamo de oorzaak is van het matige opladen. Binnenkort daar dan meer tijd voor maken om de dynamo te vervangen.

Als ik er nu tijd voor maak, hoef ik niet te denken als het straks weer lekker weer is: O ja..... dat had ik nog op mijn lijstje staan om te doen...
Vandaag de nieuwe dynamo, en voor de zekerheid ook maar een een nieuwe spanningsregelaar, gemonteerd. Testresultaten waren....... helemaal prima, 14.3 a 14.4 Volt vanaf ongeveer 1500 rpm, daaronder ca 14.1 Volt.
Gelukkig maar, zo kan ik weer zorgeloos gaan rijden
 
De mijlenteller digitaal omgezet naar kilometers.
Dat hadden ze niet gedaan bij de aflevering vandaag. :P
PSX_20230103_163629.jpg

En de eerste 138 kilometer op de teller. :t
 
De klepspeling gecontroleerd: nog dik in orde
De synchronisatie gecontroleerd: nog dik in orde
De koelvloeistof vervangen
Het voortandwiel vervangen na 26.000 km, dat was een grote verbetering.
Als ik nu het achterwiel met de hand draai hoor ik niet meer dat vervelende knak-knak-geluid wat synchroon liep met het opnieuw aangrijpen van een tand van het voortandwiel. Gelukkig had ik een reserve voortandwiel op voorraad (bij de nieuwe keting destijds 2 voortandwielen besteld). De borgmoer ging en met de elektrische slagmoersleutel heel makkelijk af (achterrem ingedrukt houden om wiel te blokkeren). Ik heb zelfs het borgplaatje van het voortandwiel nog een keer kunnen gebruiken. Ook al had ik (ook) daar een reserve nieuw exemplaar van op voorraad liggen (beter 1 teveel dan 1 te weining...).
 
Gestript, klaar voor het controleren van de klepspeling.
 

Bijlagen

  • 2E19C43E-1E7C-4313-BC39-100B4CE081AC.jpeg
    2E19C43E-1E7C-4313-BC39-100B4CE081AC.jpeg
    233,5 KB · Weergaven: 82
Achterband opgepompt…..stond op 0,85Bar….|(.

Toen ik hem achteruit naar de oprit reed merkte ik al een behoorlijke weerstand. Maarja, te graag rijden hè…..onderweg zwaar sturen en pas thuis controleren….8)7Tis goedgegaan….:X

November ook al opgepompt dus daar is wat mee aan de hand. Kortom, vh voorjaar een nieuwe want deze was bijna op…..
 
Niets aan de motor maar wel over de motor; nieuwe afdekzeilen gehaald om eea droog ende vitaal te houden.
 
Vandaag de vtr van stal gehaald en het eerste rondje van 2023 gedaan. Meer krijgt ze niet voor nu.
 
De linker carburateur van de KMZ stationair iets rijker gezet, de synchronisatie gecheckt (want: was oke). Daarna de hele motor nog even nagelopen qua te smeren draaipunten (want het blijft een oldtimer met een hoge gebruiksfrequentie).

Daarna de BMW nagelopen en voorzien van verse olie + een filter en een likje vet hier en daar om de winter mee door te komen:

20230107_123258.jpg


20230107_123248.jpg
 
U maakt er wel n bende van 😃
De aftapplug gleed uit mijn vingers die bak in en blokkeerde vrij effectief de doorgang ... dan kun je hem er wel weer uitvissen, maar dat moet wel heel snel, want er komt nog 3,75 liter olie achteraan.... En dan willen er wel eens een paar druppels van je hand/de aftapplug afvallen voor je er een doek onder hebt. De keuze tussen die druppels op mijn vloer(die daar overigens natuurlijk wel voor is) of een liter of drie over de rand van de bak was niet zo heel moeilijk. 🙄
"Een bende" is betrekkelijk 🤔
 
Ik vis die plug liever later er uit met een lepel.
Maar dan blokkeert het ook niet hier.
Een beurt met oliedruppels buiten waar het bedoeld is geeft mij geen voldoening.
Clean and slow is the way. :Y

Ik heb natuurlijk ook wel eens wat meer gemorst.
Motor op de achterbok met wieltjes en met iets naar voren duwen ketste die tegen de bak.
Het was een moment van verstandsverbijstering. :')
 
niet zoals mij dus de aftap plug los halen , en dan erachter komen dat je lekbak NET niet onder de motor past .... ja amerika komt binnenkort binnenvallen in mijn achtertuin denk ik O-)
 
Begonnen aan de olie- en filterwissel van de KTM. Heeft iets meer om het lijf dan een Transalp oid. De olie komt er op 4 plekken uit en je moet 3 filters vervangen.
Oh en daarvoor moeten de kuip, de linkervalbeugel, de linkertank en de bashplate er eerst af 8-)

20230107_171401.jpg
 
-Vandaag de nieuwe schijven gemonteerd, en de nieuwe remklauwen.
-De oude remleidingen verwijderd en gelijk gemeten wat ik nieuw nodig heb aan leidingen, en gelijk besteld.
-dragbar stuur gemonteerd, en de nieuwe rem- en koppelingspomp
Je maakt er wat moois van!

Ik heb vandaag de klepspeling gecontroleerd, alles ruim binnen de marges dus dat is mooi.

Daarnaast een boodschappenlijstje gemaakt voor nieuwe boutjes, ringetjes, klemmetjes en rubbertjes die ik wil vervangen.

Volgende stap is nieuwe riemen monteren, olie vervangen en dan verder met het rijwielgedeelte.
 
Je maakt er wat moois van!

Ik heb vandaag de klepspeling gecontroleerd, alles ruim binnen de marges dus dat is mooi.

Daarnaast een boodschappenlijstje gemaakt voor nieuwe boutjes, ringetjes, klemmetjes en rubbertjes die ik wil vervangen.

Volgende stap is nieuwe riemen monteren, olie vervangen en dan verder met het rijwielgedeelte.
Ja, wordt mooi (al zeg ik het zelf) ,maar toch wel wat duurder dan gedacht. Kon een mooie Ohlins voorvork kopen, en dacht met enkel een paar nieuwe (tweedehands) remklauwen er wel te zijn, maar ik heb toch veel meer nieuws nodig dan aanvankelijk gehoopt. Ma
Je maakt er wat moois van!

Ik heb vandaag de klepspeling gecontroleerd, alles ruim binnen de marges dus dat is mooi.

Daarnaast een boodschappenlijstje gemaakt voor nieuwe boutjes, ringetjes, klemmetjes en rubbertjes die ik wil vervangen.

Volgende stap is nieuwe riemen monteren, olie vervangen en dan verder met het rijwielgedeelte.
Ja, wordt mooi, maar al met al lopen de kosten toch wel op. Maar maakt ook niet uit, de motorfiets wordt steeds meer en meer de mijne precies zoals ik hem hebben wil dus, en ben er dan ook erg blij mee.
 
Eerste poging OBD2 aansluiten op mijn motor via een Linux laptopje. Het werkte niet. De kabel was ok. Maar geen data kwam binnen.
Toen ik terug in huisje ging: ow? Verkeerde programma. Ik starte niet Guzzidiag, maar IAWdiag. vandaar...... |(
Morgen poging 2 als het weer ok is....
 
Gisteren een slimme actie..althans dat vond ik zelf.
Even een kleine lasapparaat wegbrengen 40km verderop, en dan denken, ach het is mooi weer
pak de motorscooter wel, past precies tussen de benen, dat gedeelte klopte precies, maar dat
slimme dan weer niet _O-
Okee, het is gelukt, maar vraag niet hoe, vierkant door de bochten, sloom over de drempels,
dan nog denken dat je jas zonder wintervoering kan, dunne handschoenen, en motor spijkerbroek,
heenweg was wind mee, dus ik dacht goede zet....terug weg was 🥶 en dan nog proberen over de
snelweg terug, te veel wind dus gauw de volgende afslag er weer af en binnendoor.

Maar hee, de eerste 80km van dit jaar zijn een feit
 
Terug
Bovenaan Onderaan