Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

Vandaag gepoetst. Voortaan maar in de wasbox, dit kan eigenlijk niet. Hij lekt nergens druppels ofzo, maar is overal beetje
20230626_164745.jpg
vettig. Iemand een idee?

Natuurlijk wel netjes opgeruimd
 
Motor na 3 weken vakantie vanochtend gestart en liep binnen 2 seconde weer lekker regelmatig.
De winterstop heeft de USB-mini aansluiting voor de navigatie om zeep geholpen. Heeft binnen gestaan maar toch behoorlijk verroest en maakt geen contact meer. Morgen de USB-mini er af knippen en een ander er aan vast knopen. Dat heeft al eens eerder ergens anders goed gewerkt.
 
TDM kleppen stellen.

Helaas wat extra werk uitgekomen:
Bekijk bijlage 1894404

Pakking is weinig van over, dus daar moet een nieuwe komen… alleen te koop als set met de kleppendekselpakking :Y
Iemand nog een lumineus idee?

Koelsysteem is verder perfect schoon, op dit stuk na:
Bekijk bijlage 1894405

Verder valt het me niet tegen na 106.000km:
Bekijk bijlage 1894406

Slechts 2 kleppen “out of spec”, te strak.
Dus nu 2 shims zien te regelen.

Meteen ook gedaan:
- thermostaat gecontroleerd
- remklauwen + cupjes rondom schoongemaakt
- nieuwe remblokken gemonteerd



Regellijstje:
- pakking rond die koelvloeistofbuis door de kop heen
- 2 shims
- o ring thermostaat
- Stalen remleidingen uitzoeken. Volledige set van HEL besteld…. Maar daar zitten 6 leidingen in… de ABS versie van de TDM telt 10 rubberen leidingen… als we iets vervangen dan doen we het wel goed en gaan we niet 4 stukken laten zitten.
Kleine update:

- Shims zijn binnen en gemonteerd.
- Wachten op pakkingen

Ondertussen gedaan:
- Buisje voor KVS door het kleppendeksel heen ontroest en gespoten
- Radiator ontroest en gespoten
- Valbeugels ontroest en gespoten
- Remleidingen deels gedemonteerd. Er zitten 2 korte slangetjes van de ABS pomp naar stalenleidingen op het frame. Die zaten niet in de HEL set. Die heb ik naar Sparks opgestuurd en zij gaan ze namaken in nieuwe staalomvlochten versies. Dan is straks het hele remsysteem waar druk op staat vervangen.

Voor:
D8DCA191-11F6-4047-884A-B3AD9E4FB8DE.jpeg


Na:
F1D0C06A-0EF2-430A-996D-C4C7E8B4E6F5.jpeg


High tech spuitcabine:
56466EAB-6E39-43DE-A84E-A6C1A423952D.jpeg

:+
 
Laatst bewerkt:
Vandaag samen met zoonlief verder met zijn scoot, vario er weer uit om de drukveer in de koppeling te vervangen
Zoonlief begon vast,.....
Pap, kun je even komen, lukt niet....
Eitje, koppeling in de bankschroef, grote bahco erop en zo los, draaien tot de draad bijna op is, koppeling eruit en dwars erin (veer op druk houden) en laatste stukje los draaien. Bankschroef rustig lossen en koppeling met drukveer eruit
Nieuwe veer erin, koppeling samen knijpen en zoonlief draait de moer erop, hand vast
Koppeling in de bankschroef, vastdraaien en klaar

Paar Carter kap boutjes gingen wat zwaar, dus overal even met de tap er door, loopt ook weer soepel

Na demontage carterkap, deze eerst schoon gemaakt, ontvet, primer en een verse lak laag, kon mooi drogen, terwijl we met de rest bezig waren

Vario en koppeling weer gemonteerd, door zoonlief

Achterwiel eruit, want zit speling op, oude en nieuwe velg vergeleken, waarom de oude geen speling, en de nieuwe wel......
Na veel zoeken, ontdekt zoonlief, in de velg, een kleine speling op de spiebus, oude velg, zit hij vast
We denken dat hierdoor de speling op de velg ontstaat

Vraag: is zo’n spiebus te vervangen?

Speling voelde niet fijn met rijden, dus de oude velg er terug op
Moesten dus ook weer ff de band omleggen van nieuwe naar oude velg
Zit nu tijdelijk dus weer een grijze velg op i.p.v. zwart
Nu uitzoeken of die spiebus te vervangen is, anders plan B, opnieuw een grijze velg zwart maken

Carterkap droog, dus terug erop, laatste dingen gechecked en afgemonteerd

To do:
- startmotor is er mee uit gescheiden, tik erop helpt niet, start relais klikt
- sub frame vervangen, speling, nieuw inmiddels op de plank
- achterrem nalopen, remkabel en schoenen vervangen, remt slecht, zonder gevoel
-teller kabel nakijken, nieuw, maar teller doet het nog niet
- voorvork services, nieuwe olie erop
- valbeugels lassen afwerken, spuiten en terug monteren
- proberen een fender delete te maken

Gaan we in elk geval maandag aan beginnen, subframe sowieso, de rest, kijken wat lukt
 
Moet nog ff goed zoeken.... 1e indruk ff snel, geen losse spiebus
Zit los, dus kan eruit neem ik aan
Velg verwarmen en eruit tikken

Kan ik de huidige spiebus met een of andere loctite terug plaatsen? Maar dan vast?
Velg verwarmen, spiebus in de vriezer en terug slaan, met een lijm ertussen
 
wieltjes eruit...bandjes laten wissel voor nieuwe slofjes en wieltjes er weer in.
remklauwen gemonteerd(na revise) , morgen de slangen monteren en volgieten met olie.
theoretisch is hij dan weer klaar voor de alpen over 5 weken.
 
Nou hier rijd ik op een 1998 net te krappe vtr1000f, de vrouw rijd op een moderne 2015 tracer met voldoende bagage mogelijkheden.
Dan is de keuze snel gemaakt lijkt me. Ergens is er hier iets fout gegaan met motorfietsen aanschaffen. Ik had mijn geliefde zzr1400 kunnen kopen , maar de vrouw was eerst aan de beurt om op een fatsoenlijke motor te rijden.
Ik noem het maar liefde :'). Maar dan neemt zij uiteraard ook de lasten ;) (rondrijden met koffers)
 
Op zoek geweest naar de SAM races in Oost Zwaagdijk dit weekend.
En gevonden, industrie terrein, dus vanavond en morgen eens even gaan kijken daar.
:t
 
'rondrijden met koffers' is zo erg nog niet.
Nog een paar weken dan ben ik weg met 3 koffers en nog veel andere zooi naar verweggistan.
Je zit dan met een heel andere instelling op de motor.
Ja de preload mag dan zeker omhoog :+
 
Ventiel van voorband was rondom gescheurd, deze laten vervangen want het zat me niet lekker zo. Koste me niets bij moto id in Prinsenbeek.
Goede service zo
 
Verder met het vervangen van de oliekeerring achter het koppelingshuis (na 3 weken vakantie).
Om erbij te komen moet het linker carter er af.

Hele dag miezeren?
Dat lossen we zo op!
Bekijk bijlage 1897810

Bekijk bijlage 1897806

Beetje ruimte creëren..
Bekijk bijlage 1897807

Et voilá!
Bekijk bijlage 1897809


Bij het afhalen wel vinger op de as drukken, anders schuift ienaar buiten.
Bekijk bijlage 1897808
lekker bezig Leon !!!!

vandaag olie in de remleidingen en ontluchten maar...wat een crime, zelfs met de vaccumpomp (- 1bar) kreeg ik niet echte druk...zelfs de speedsbleeder werkte niet op zo weinig druk.
dan maar andersom...cups naar buiten persen (dat lukte wel)...daarna reservoir leeghalen...daarna alle 8 de cups helemaal naar binnen weer drukken....reservoir weer vullen....en pompen maar, nu ging het goed. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan