Wat is de beste manier om te kickstarten?

Zeeuwmeeuw

MF veteraan
Ik had net een heel verhaal getypt maar bij het posten bleek de titel te lang te zijn en toen was alles weg :(

In het kort,
Mag je op een kickstarter blijven staan, starter onderin dus, na het kicken en dus op het moment dat die een paar reutels geeft zodat je de tijd hebt om veilig je rechterpoot weg te halen?
Of moet je hem iedere keer asap terug laten schieten (en als je pech hebt dat de starter tegen je poot aan klapt als die een tik terug geeft) ?

Punt is, ik heb hier een 500 4-T 1 cyl. die koud de compressie nodig heeft om genoeg peut aan te zuigen bij het starten.
Als ik de decompresseur gebruik slaat die eigenlijk niet aan.
Ik heb al eens een paar keer een schop terug gehad van de starter als ik hem zonder de decompresseur doordouwde maar het werkte wel 'goed' B|

Maar wat is nu eigenlijk de beste manier bij zulke blokken.

Vroeger toen ik wat crosste heb ik er eigenlijk nooit zozeer op gelet maar dat waren ook 250-ers en dat was ook altijd tikken en lopen.
 
ik heb goeie cross-laarzen gekocht
dat scheelt }) })
en voor de rest is het bij mij schoppen /bidden
gaat meestal wel goed :X
 
Je kunt er als alles goed zit gewoon op blijven staan, moet je natuurlijk niet blijven doen. Er zit in de kickstarter een vrijloop ingebouwd.
Wat ik doe: tegen t compressiepunt aanzetten. hendel in en een haartje doorduwen. Dan kicker bovenin zetten en trappen maar. En t belangrijkste: je rechterhand niet in de buurt van de gashendel houden :) . Mocht dat niet lukken na een paar trappen: even met decompressiehendel in een paar keer rondtrappen en opnieuw proberen. Als je m zo niet aan de gang krijgt moet je het waarschijnlijk in je afstelling zoeken.
Succes
 


Je kunt er als alles goed zit gewoon op blijven staan, moet je natuurlijk niet blijven doen. Er zit in de kickstarter een vrijloop ingebouwd.
Wat ik doe: tegen t compressiepunt aanzetten. hendel in en een haartje doorduwen. Dan kicker bovenin zetten en trappen maar. En t belangrijkste: je rechterhand niet in de buurt van de gashendel houden :) . Mocht dat niet lukken na een paar trappen: even met decompressiehendel in een paar keer rondtrappen en opnieuw proberen. Als je m zo niet aan de gang krijgt moet je het waarschijnlijk in je afstelling zoeken.
Succes

Bedankt voor de antwoorden!
Heb het zo inderdaad geprobeerd (was zelf ook goed bezig trouwens, schijnt een mens toch dingen uit het verre verleden gewoon te onthouden :) ).

Ik moet bij een koude motor de stationairregeling opschroeven wil die een paar roffels geven.
Is nog net niet genoeg om hem aan de praat te krijgen.

Ik zal toch de afstelling eens goed moeten doornemen want het is gewoon niet goed zo.
 
Ik durf het bijna niet te zeggen hoor, maar ik krijg mn husky 570 nog steeds niet aangekickt haha! Ik doe 't precies zoals op t filmpje en jullie uitleg; compresspunt zoeken, ietsje doorduwen met decompressie en dan stampen. Het resultaat; een rotklap van de kickstarter tegen m'n voet. (ouch)
diepe zucht :P
 
Blijven proberen en je afstelling nakijken, draai desnoods je stationaire toeren wat hoger om te beginnen.

Mij lukt het ook nog niet echt goed hoor, maar ik heb dan ook zo'n handig knopje :P
 
Ik durf het bijna niet te zeggen hoor, maar ik krijg mn husky 570 nog steeds niet aangekickt haha! Ik doe 't precies zoals op t filmpje en jullie uitleg; compresspunt zoeken, ietsje doorduwen met decompressie en dan stampen. Het resultaat; een rotklap van de kickstarter tegen m'n voet. (ouch)
diepe zucht :P
Me too :) Wat ik ook probeer: ik krijg 'm gewoon niet aan. Morgen komt de persoon langs van wie ik'm gekocht heb. Hopen dat hij me kan uitleggen hoe hij dat deed: ik krijg het niet voor elkaar.
 
De motor ook altijd in zun vrij zetten niet in de versnelling met ingeknepen koppeling dit geeft veel weerstand en maakt het nog moeilijker verder geen gas geven bij het starten.
 
Vandaag kwam er nog iemand langs die een Honda XR600 ( ? ) heeft. Die kreeg 'm ook niet aangetrapt. Z'n commentaar: wat een bitch :)
 
Kan uit pijnlijke ervaring zeggen dat je echt GEEN B| gas moet geven, ik deed het in het begin fout, automatisme van jaren 2T, en gaf wel gas als ie niet direct wilde lopen met als resultaat een enorme klap en terugslag die gewoon de as van de kickstarter deed afbreken :N :N met uiteraard alle nadelige financiele gevolgen van dien :? :?
 
Ik durf het bijna niet te zeggen hoor, maar ik krijg mn husky 570 nog steeds niet aangekickt haha! Ik doe 't precies zoals op t filmpje en jullie uitleg; compresspunt zoeken, ietsje doorduwen met decompressie en dan stampen. Het resultaat; een rotklap van de kickstarter tegen m'n voet. (ouch)
diepe zucht :P

Dan zou ik het toch eens in mijn afstelling gaan zoeken. Als je daar zelf geen kaas van gegeten hebt zou ik m effe naar een husky specialist brengen. Heb ik na aankoop ook gedaan. Kostte me ongeveer 30euro bij Bon in Den Bosch. Een motor moet in één keer aanslaan als je t goed doet.
 
Yessss! Ik krijg hem nu eindelijk aan! Nog met wat moeite, maar dat komt vanzelf wel. 't Probleem was dat ik gewoon niet genoeg kracht zette. Je moet echt trappen alsof je'm dood wilt hebben.

En een gouden tip die ik kreeg: zoek even een stoeprandje op. Als je zelf op die stoeprand gaat staan, dan hoef je je been niet zo hoog op te tillen als je'm aantrapt (ja, ik sta er naast als ik 'm aantrap). Erop zitten + aantrappen komt vanzelf wel.

Daarnaast merkte ik, dat als die kickstarter niet op z'n allerhoogste punt staat als je'm aantrapt, het gewoon niet werkt. Dus als 'ie halverwege ergens blijft steken: gewoon nog een keer tot de compressie en nog een keer proberen. En helemaal tot onderin doortrappen. Dan slaat 'ie niet zo snel terug.

Nog een filmpje over het starten van een Husqvarna :+
 
dit is exact de beste manier, alleen is niet heel duidelijk te zien wanneer hij wel en niet het decompressiehendeltje in heeft.
even kort samen gevat:
hendeltje in, 3 keer rustig rond trappen
hendeltje los, dode punt opzoeken
hendeltje in en een heel klein stukje (5cm ofzo) de kickstart verder naar beneden
hendeltje los en kickstart omhoog laten komen
1 goeie trap

bij een goeie afstelling, goed gebruik van de choke en geen gas moet hij in 1 keer aan kunnen. zoniet...oefenen of desnoods beter afstellen.
succes :)
 
Over dat geen gas geven: in het begin natuurlijk wel een paar keer gedaan :P En toen vloog meteen m'n carburateur eraf met een grote *POEF*. Is dat normaal? Is daar nog iets tegen te doen?

Wat ook erg vervelend is: als je je motor showt bij iemand, het eerste wat ze doen: naar het gas grijpen. Met als gevolgd dat ik weer als een idioot kan gaan staan trappen. Zou hier nog iets op te verzinnen zijn? Zeg maar dat je je gashendel op "slot" kunt zetten? Bestaat hier iets voor? Of heeft hier iemand een goed idee om daar iets voor te maken?
 
Ja, tegen je maten zeggen dat ze met hun poten van het gas afblijven...

Als je je nieuwe vriendin voorstelt pakken ze haar toch ook niet meteen bij haar tieten?
 
Over dat geen gas geven: in het begin natuurlijk wel een paar keer gedaan :P En toen vloog meteen m'n carburateur eraf met een grote *POEF*. Is dat normaal? Is daar nog iets tegen te doen?
nee dat is niet normaal ;) maar gebeurt niet alleen bij jou en het is wel vet })
vriend van me heeft het ook een enkele keer, maar daar gebeurt het zelfs tijdens het rijden heel soms. volgens mij is dit een zogenaamde 'echte' backfire. dan slaat de explosie terug door de inlaatklep(pen) de carburateur in (daarom vliegt hij er af). ik weet niet precies wat de oorzaak is. misschien door teveel benzine een te vroege verbranding of de timing staat niet goed ofzo...
correct me if i'm wrong...
 
Carb borgen aan de kop....zitten bij sommige motoren niet voor niets al bevestigingspunten voor lockwire...
 
Terug
Bovenaan Onderaan