De tips stromen binnen!
Even iets meer over mezelf: ik ben een man, 49, 180cm, en begon met motor rijden in 1985. Ik slaagde na een aantal maanden zelf met een L-plaatje te hebben gereden (in de goede oude tijd mocht dat nog). Mijn eerste CB500 koste 750 gulden maar had geen goed blok. Ik was nieuwsgierig, en heb toen mijn blok zelf opengemaakt, om te kijken waarom hij zo rauw liep. Later moest het een 2e keer: de geleideplaat van de nokkenas ketting was doorgesleten en had de nokkenas ketting gebroken. Ik heb de motor opgeknapt verkocht. Toen kost ik de CB750KZ. Daarmee ben ik nog naar Portugal gereden. Deze had een verbrande klep later, ook vervangen. Een 3e CB750KZ heb ik niets aan gedaan.
Ik had op een gegeven moment mijn eigen kwik-kolom carburateur synchronisatie meter en ook en moment sleutel (heel grappig, met een wijzerplaat), maar adviseer een ieder een geijkte te kopen die je mag laten calibreren, ooit brak er een bout af wegens onnauwkeurigheid van de goedkope moment sleutel.
Ik ben een elektrotechnicus van beroep. Ik heb dat 25 jaar gedaan, alles met een snoer aan krijg ik aan de praat. Helaas kreeg ik chronische pijnklachten (niet motor rijden gerelateerd, hoewel ik vroeger ook wel eens flink de gas hendel opentrok). Mijn opgedane kennis in elektronica deel ik nu met mensen via vrijwilligerswerk.
Een elektrische klacht aan een motorfiets ben ik niet zo heel bang voor, mechanisch ook niet maar je moet je beperkingen kennen. Een buddyseat opnieuw bekleden kan ik als geen ander, maar een krom wiel, een kromme voorvork of een scheur in je carterpan zijn hele dure reparaties, als het al niet op simpel vervangen aankomt. Mijn budget is wel wat beperkter, zeg tot 4000 euro.
Nog een vraag: Hoe lang gaat een blok mee? Ik zag een FJR voor 3250 euro, maar die had plm. 112.000 km op de teller. Kan je nog een tijd plezier van zo'n motor hebben? En als het blok ten einde is, waar vind je iets nieuws? "Op de sloop" zou je zeggen, maar ik ben bang dat de blokken daar net zo slecht zijn. En even het blok laten lopen buiten de motor is er niet bij.
Nog iets wat me te binnen schiet: kent de motor wereld inmiddels ook zoiets als een OBD stekker?