wat is een geschikte sportieve toermotor

Rsvoelof

MF'er
12 okt 2009
217
10
zwolle
Zeer waarschijnlijk moet ik op termijn op een andere locatie werken. Nu kan ik op de fiets naar het werk maardat zal dan zeker niet lukken. Reisafstand zal vermoedelijk circa 50 km heen en 50 km terug worden. Omdat mijn vrouw de auto af en toe nodig heeft, laten we zeggen 2 x per week, ben ik op ander vervoer aangewezen. Trein/bus is geen optie maar motor wel. De laatste 4 motoren die ik gehad heb waren allemaal supersport. Nu rij ik een rsv mille waar ik af en toe het circuit mee op ga. Om met deze motor in weer en wind te rijden zie ik niet zitten, te duur en oncomfortabel. Mijn gedachten gaan uit naar een sportieve toermachine. Vroeg me af welke modellen jullie in gedachten hebben. De motor moet bij voorkeur sportief zijn (ivm evt circuitsessie), zuinig in verbruik en onderhoud, veel km's kunnen draaien, comfortabel, betrouwbaar. Liever geen ketting. Heb in het verleden een VFR gehad fantastische fiets maar wordt een beetje gek van dat gesmeer en die bende op het achterwiel. Tot nu toe zijn de BMW R 1100 s en de F 800 st me opgevallen.
 
De VFR1200 heeft toch cardan!
Sportieve fiets, zuinig blok en betrouwbaar.
Koffers erop voor w/w, eraf voor sportief rijden.

Maar de BMW K1200S/1300S is ook wel een optie.
 
Laatst bewerkt:
Zeer waarschijnlijk moet ik op termijn op een andere locatie werken. Nu kan ik op de fiets naar het werk maardat zal dan zeker niet lukken. Reisafstand zal vermoedelijk circa 50 km heen en 50 km terug worden. Omdat mijn vrouw de auto af en toe nodig heeft, laten we zeggen 2 x per week, ben ik op ander vervoer aangewezen. Trein/bus is geen optie maar motor wel. De laatste 4 motoren die ik gehad heb waren allemaal supersport. Nu rij ik een rsv mille waar ik af en toe het circuit mee op ga. Om met deze motor in weer en wind te rijden zie ik niet zitten, te duur en oncomfortabel. Mijn gedachten gaan uit naar een sportieve toermachine. Vroeg me af welke modellen jullie in gedachten hebben. De motor moet bij voorkeur sportief zijn (ivm evt circuitsessie), zuinig in verbruik en onderhoud, veel km's kunnen draaien, comfortabel, betrouwbaar. Liever geen ketting. Heb in het verleden een VFR gehad fantastische fiets maar wordt een beetje gek van dat gesmeer en die bende op het achterwiel. Tot nu toe zijn de BMW R 1100 s en de F 800 st me opgevallen.

Ik rij het gros met een burgman 650 eruit ,dus waarom niet? :)
 
Laatst bewerkt:
Ben ik de enige die zich af vraagt waarom er ineens een verandering in 't "Woon Werk" verkeer optreedt én of er vanuit de nieuwe werkgever misschien een optie tot "lease" (óf overname van, dan wel KM vergoeding) kan gaan komen?
 
Laatst bewerkt:
Ben ik de enige die zich af vraagt waarom er ineens een verandering in 't "Woon Werk" verkeer optreedt én of er vanuit de nieuwe werkgever misschien een optie tot "lease" (óf overname van, dan wel KM vergoeding) kan gaan komen?
Ja, volgens mij wel. :P
 
Een BMW 800 (S/G)T misschien een mooie optie heeft geen ketting (grote plus voor vele kilometers) betaalbaar en kan veel kilometers aan en is nog iets waard als je hem verkoopt met veel kilometers.

Zelf nu met weer en wind elke dag 170 kilometer op mijn F800GT gaat prima het ruitje mag misschien iets meer bescherming bieden maar daar zijn simpele oplossing voor. Verder rijd hij super. Nu net zijn eerst 5k op de teller gezet en hij bevalt super goed voor woon werk en hij heeft zeker zat pit om lekker door te trekken om even wat snelheid te pakken en als je snel wilt kan je gewoon lekker het gas open trekken en dan gaat hij mooi door naar 200+ zonder problemen. En hij is niet al te groot voor file rijden wat ook een grote plus is.
 
50 km enkele reis is toch prima te doen met een RSV Mille?

Vind de gedachte om een (zuinige) scooter erbij te nemen ook geen gekke.

Kun je die paar keer als het echt prachtig weer is op de Mille gaan en in de regen op je scootertje inc lage kosten....

Veel snelweg of stads? Of B weg?
 
De VFR1200 heeft toch cardan!
Sportieve fiets, zuinig blok en betrouwbaar.
Koffers erop voor w/w, eraf voor sportief rijden.

Maar de BMW K1200S/1300S is ook wel een optie.

Die VFR1200 schijnt nou juist niet zuinig te bennen.
 
50 km enkele reis is toch prima te doen met een RSV Mille?

Vind de gedachte om een (zuinige) scooter erbij te nemen ook geen gekke.

Kun je die paar keer als het echt prachtig weer is op de Mille gaan en in de regen op je scootertje inc lage kosten....

Veel snelweg of stads? Of B weg?


Daar wil je toch niet op gezien worden ! _O-
 
Ik ben van een RSV Mille overgestapt naar een BMW R1100S

Omdat ik een twee cilinder wilde behouden voor het koppel, deze trilt wel wat meer, maar met het "comfort pakket" is ie voorzien van handvat verwarming een iets groter ruitje en heeft ie clipons bovenop de kroonplaat ipv er onder.

Rijd super! En genoeg ruimte voor bagage :P

Ik heb bewust niet op een Tuono proef gereden, omdat ik anders daar aan verkocht zou zijn :') De BMW rijd net iets zuiniger dan een Tuono en was voor mij een super overstap voor meer woon werk verkeer en langzamere tour ritten.


Ga in ieder geval proefrijden voor je kiest, dan weet je het pas zeker.


Ik weet ook niet wat je budget is, maar er zijn genoeg "sportieve tour fietsen" :+

Mijn vader is overgestapt van een BMW R1100RT naar een Kawasaki 1400GTR :P Vond ie iets sportiever, maar hij wilde een rustige 4 cilinder.
 
Laatst bewerkt:
met een automatisch smeersysteem is het geklieder van een ketting toch verholpen?

Dat is wel zo maar heb in het verleden jaren alleen maar motor gereden met ketting en witte velgen. Je blijft poetsen en smeren. Ben sowieso geen fan van kettingaandrijving. Waarom geen riem op de sportmotoren, volgens mij goedkoper en schoner. Misschien klein beetje meer vermogensverlies t.o.v. kettingaandrijving.

Vergeten om budget te vermelden naar dit zal circa 5000 € bedragen.
 
zuinig in verbruik en onderhoud, veel km's kunnen draaien, comfortabel, betrouwbaar.

Ik moet bij het bovenstaande niet direct denken aan mijn R1100S. _O-

zuinig is hij niet, en met veel onderhoud kan het ding vast veel km's draaien.
Echt comfortabel kan ik 'm ook niet noemen in vergelijking met bijv. een CBR1100xx.

Ik zou eerder denken aan een K1200RS, met als enige nadeel het looiige karakter.
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel zo maar heb in het verleden jaren alleen maar motor gereden met ketting en witte velgen. Je blijft poetsen en smeren. Ben sowieso geen fan van kettingaandrijving. Waarom geen riem op de sportmotoren, volgens mij goedkoper en schoner. Misschien klein beetje meer vermogensverlies t.o.v. kettingaandrijving.

Vergeten om budget te vermelden naar dit zal circa 5000 € bedragen.


Gewoon 1 met zwarte velgen nemen :+ En persoonlijk heb ik liever een ketting dan een riem, omdat die ketting toch net even wat sterker is. Zelf geen er varing mee met riem aandrijving, maar lijkt me zwakker mocht er een steentje tussen schieten.

Mijn BMW rijd overigens tussen de 1:14 en de 1:16, de RSV reed bij mij tussen de 1:9 en de 1:12.

Maar het hangt er vanaf wat je lekker vind rijden, de rsv trilt net wat minder dan de bmw. Ze hebben beiden een lekker karakter, maar de bmw is lomper dan de rsv.

Ik koos er voor omdat ik van plan was minder "snelle" tourritjes te rijden en ik de koffers wel zag zitten.

Met een Tuono zou ik altijd nog de ketting slijtage hebben en zal ie altijd meer benzine verbruiken dan de BMW.

Neemt niet weg dat de Tuono een super ding is.

Ik overwoog zelfs een superbike stuur op de RSV, maar het geld wat daarvoor nodig was gezien de banden en de ketting set ook op het einde van hun leven zaten, heb ik hem ingeruild en dat geld daarvoor bijgelegd op de BMW, die dat allemaal kant en klaar had :P

En ik overwoog ook een topkoffer op de RSV :+ Gelukkig zit ie nu op een BMW O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan