Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Het gaat niet alleen om snelheid en al, maar om de lijnen te leren rijden!! Je zegt al zelf een paar keer per jaar te rijden, terwijl je geen motor ervaring hebt of iets... 125 cc crosser kun je niet vergelijken met 125cc racer...
Denk dat je met een 125 toch al wel een paar jaar vooruit kunt als je maar enkele keren rijdt!
TT Circuit Assen
De Haar 1
9405 TE Assen
0592-380380
Of: KNWV:
Klassen
Hieronder een overzicht van de verschillende klassen in de KNMV-Cup competitie
Juniorcup
De huidige 125 cc Juniorcup is enkele jaren geleden als de zogeheten opleidingsklasse opgestart door CRT, Yamaha Motor Nederland en de KNMV. Deze drie partijen hebben in 1998 de handen ineengeslagen in een poging een eind te maken aan het gebrek aan jong talent in de Nederlandse wegrace. Na enkele jaren werd de naam opleidingsklasse gewijzigd in Juniorcup.
In de beginjaren was de minimumleeftijd voor deelname aan de Juniorcup 14 jaar, met ingang van 2002 is deze leeftijd verlaagd naar 12 jaar (max leeftijd van 18 jaar).
Na drie seizoenen geracet te hebben op uitsluitend Yamaha TZR 125 motoren is in 2000 besloten de Juniorcup aan te vullen met de Aprilia RS 125 motor.
Nieuwe of gebruikte Yamaha’s TZR 125 of Aprilia’s RS 125 bestemd voor deelname aan de Juniorcup worden exclusief door CRT geleverd.
Deelname aan de Juniorcup is alleen toegelaten voor motoren die speciaal voor deze klassen door CRT geleverd zijn, dit geldt overigens ook voor deelnemers die met een gebruikt exemplaar gaan racen. Door deze constructie kan CRT branchegerichte partners interesseren en forse kortingen bedingen op bv. banden, olie en remblokken.
De cursus en de begeleiding zijn in handen van ervaren coureurs onder leiding van Jean-Paul Heindijk en Rein ten Napel.
Een meer uitgebreid pakket met informatie over de Juniorcup is aan te vragen bij CRT Lelystad.
Vobis SV Cup
Met ingang van het seizoen 2004 wordt in de KNMV Cup de Vobis SV Cup geïntroduceerd. Met de introductie van deze sportieve tweecilinder Suzuki denken KNMV Cup organisator CRT en importeur Suzuki B.V. Nimag het gat door het wegvallen van de Aprilia RS250 Challenge op een uitstekende manier gedicht te hebben.
De motor is wat minder krachtig dan de viercilinders in de 600cc Juniorstock zodat de overgang niet al te groot is, rijders die na verloop van tijd hun Suzuki SV 650 S volledig beheersen stappen vervolgens moeiteloos over, zo verwachten we.
De Suzuki motoren worden ook in deze klasse exclusief door CRT geleverd.
Een meer uitgebreid pakket met informatie over de Vobis SV Cup is aan te vragen bij CRT Lelystad.
Juniorstock (600cc)
What’s your weapon of choice?
Na een zeer succesvol eerste jaar Juniorstock zal deze klasse in 2004 wederom deel uit gaan maken van de KNMV-Cup races.
Het is een ideale klasse voor jongeren die zich aangetrokken voelen tot het racen met standaard viertaktmotoren en eventueel daarna willen overstappen naar het nóg snellere werk in de klassen supersport en superstock.
De Juniorstockklasse staat open voor sportieve motorrijders vanaf 16 jaar, waarbij het de bedoeling ligt is - net als bij het Europees kampioenschap Superstock - de maximale leeftijd in de toekomst terug te brengen naar maximaal 24 jaar. Het reglement is gebaseerd op het Superstock reglement van de Europese motorsportorganisatie UEM.
Zoals de naam Juniorstock (stock="standaard/uit" voorraad) al aangeeft, mogen aan de motoren alleen enkele kleine modificaties worden toegepast, dit met het oog op de veiligheid.
Deelname staat open voor door de FIM voor deze klasse gehomologeerde Supersportmotoren, ofwel viertaktviercilinders vanaf 401 tot 600cc of viertakttweecilinders vanaf 701 tot 750cc. Een lijst met toegestane motoren is op te vragen bij de KNMV.
Tot en Boven 600cc klasse
En dan zijn er nog twee klassen waarvoor geen speciale motoren hoeven te worden aangeschaft. Dat zijn de klasse 250 tot 600 cc en de klasse voor motoren boven de 600 cc. Daarin kan worden gereden met elke motor die voldoet aan de eisen van het reglement (op te vragen bij de KNMV).
In de klasse tot 600 cc mag gereden worden met motorfietsen met een cilinderinhoud van 250 cc tot 600 cc.
In de boven 600 cc klasse met motoren met meer dan 600 cc.
Welke licentie voor welke klasse?
Klasse
Licentie
Leeftijd
KNMV Cup
Juniorcup
A
12-18
KNMV Cup
Vobis SV Cup
A
15 >
KNMV Cup
Juniorstock A
16 >
KNMV Cup
tot 600 cc
A
16 >
KNMV Cup
boven 600 cc
A
17 >
Besef trouwens goed dat je A-licentie een nationale licentie is. Trainingen en/of wedstrijden in het binnen- of buitenland waarbij CRT en de KNMV niet zijn betrokken, zijn niet via deze licentie verzekerd!
Onderdelenvoorziening en prijzen motoren
Voor de Yamaha TZR 125 is de onderdelenvoorziening ondergebracht bij CRT. U kunt hier met een aantrekkelijke korting uw banden en onderdelen betrekken. Tevens levert CRT de Pirelli banden en Performance Friction remblokken voor de Aprilia RS 125, Suzuki SV650 S cup en Juniorstock. Een prijslijst is op aanvraag verkrijgbaar
CRT is uiteraard ook met de onderdelenvoorziening op de circuits present. Wij willen echter een ieder wel op het hart drukken om de motor technisch 100% in orde te hebben alvorens naar het circuit af te reizen. Ook een privé-voorraad(je) onderdelen kan beslist geen kwaad, je zal niet de eerste zijn die niet van start kan gaan omdat de laatste koppelingshandle net voor je neus verkocht wordt!
Voor technische vragen en onderdelen voor wat betreft de Aprilia de RS 125 kun je terecht bij de Motor 2000, Noordland 4-6, 4451 RM, Heinkenszand. Tel. 0113 567200, Fax. 0113 567 889. Motor 2000 is vaak ook met een onderdelenbus op de circuits aanwezig.
Voor wat betreft vragen over de Vobis SV Cup kun je terecht bij CRT Lelystad of Motorplanet in Dronten (tel: 0321-311366).
Veelgestelde vragen
Onderstaand overzicht maakt duidelijk welke vraag waar gesteld dient te worden, in principe vragen over KNMV Cup bij de CRT, overige vragen bij de KNMV.