Nog meer types? Misschien Trikes en Quads...
dat zijn toch geen motoren?... weg dermeeasteblief...
Niet voor het 1 of het ander, maar waarom maak je wel een onderscheid tussen supersport,sport en sporttour en niet tussen chopper/custom (is iets heel anders, een chopper is geheel eigenbouw en dus uniek terwijl een custom zo uit de winkel komt).
Hetzelfde verhaal voor off/allroads, er bestaat ook zoiets als enduro en een offroad is toch iets totaal anders dan een allroad (het gewicht alleen al: BMW GS in vgl met een crosser ...?) dan vind ik het onderscheid sport-supersport toch veel kleiner.
Heeft natuurlijk meer te maken met het feit dat je zelf sportiever rijdt en dus daar meer onderscheid in wil, terwijl de rest 1 pot nat is (bij wijze van spreken).
Een handige onderverdeling vind ik deze anders wel: http/www.student.kun.nl/wouter.timmer/Motoren/pagina_motorsoorten.htm .
dat zijn toch geen motoren?... weg dermee
Op dinsdag 11 december 2001 17:20 schreef B2 het volgende:
...tussen chopper/custom (is iets heel anders, een chopper is geheel eigenbouw en dus uniek terwijl een custom zo uit de winkel komt).
Volgens mij is het net andersom; custom is zelfbouw en chopper is recht uit de winkel...
En chopper komt van choppen (hakken) dit is dus een fiets waar men alle overbodige waar afsloopt, en een custum is een fiets die men uitrust met allemaal toeters en bellen. (sissybars, toolrollen en meer van die belachelijke dingen)Custom komt van customizen, dat betekend toch veranderen of aanpassen?
Dus je hebt gelijk.
Custom komt van customizen, dat betekend toch veranderen of aanpassen?
Dus je hebt gelijk (neem ik aan).
En chopper komt van choppen (hakken) dit is dus een fiets waar men alle overbodige waar afsloopt, en een custum is een fiets die men uitrust met allemaal toeters en bellen. (sissybars, toolrollen en meer van die belachelijke dingen)
Chopper komt van choppen, idd afhakken.
Maar een echte chopper is een motor met een verlende voorvork, dat is een echte chopper.
Een Chopper wordt zo genoemd omdat knutselaars in de VS het balhoofd van hun motorframe afsnijden en in een andere (schuinere) hoek weer oplassen. Moet ook wel anders gaat het echt fout met een veel langere voorvork. Toch apart dat dit allemaal mag in een land waar je je buurman al bankroet kan procederen vanwege een glad tuinpad.Chopper komt van choppen (=afhakken)
En een Choper heeft langere voorvork
Logica ontgaat mij hier maar die voorvork zal wel weinig met de naam te maken hebben.
Ah ja, een échte sjopper zal ook wel een (zo) hoog (mogenlijk) stuur hebben. ofnie?
Een Chopper wordt zo genoemd omdat knutselaars in de VS het balhoofd van hun motorframe afsnijden en in een andere (schuinere) hoek weer oplassen. Moet ook wel anders gaat het echt fout met een veel langere voorvork. Toch apart dat dit allemaal mag in een land waar je je buurman al bankroet kan procederen vanwege een glad tuinpad.Volgens mij is een custom oorspronkelijk gewoon een (zelf) verbouwde motorfiets.
En zo\'n hoog stuur noemen ze Ape Hanger
dat doe ik omdat met name over die eerste vier het één en ander niet duidelijk is op dit forum... snappie?
Yup,ben niet achterlijk,wou gewoon aanduiden dat onderverdelingen steeds subjectief zijn en dat je kan blijven onderscheid maken. Misschien beter ruimer blijven ?
- sport
- tour
- chopper of hoe je het wil (discussie van chopper/custom weet ik niet goed hoor, ik noem al die dingen met veel chroom die de bocht niet omgaan choppers)
- crossers (al dan niet allroad,enduro,SM) omdat ze er zo enigszins uitzien.
- naked bikes
dus eigenlijk is de onderverdeling hier op het forum best wel goed. En daemon, zzr600 en SV S horen bij supersport thuis (aangezien er geen algemene sport categorie is)