Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Het is niet omdat er een akku met grotere capaciteit gebruikt wordt, dat dan de laadstroom hoger wordt. Een akku dient eigenlijk alleen maar om te starten, en als buffer om de spanning te stabiliseren. Tijdens het rijden levert normaal de alternator alle nodige stroom. De akku zal alleen maar wat piekstroompjes moeten opvangen.Tuurlijk heb je gelijk!!
En let vooral niet op de laadstroom, dan kan ik tenminste nog wat regelaars en dynamo's extra verkopen
Bij A zeg je dat 't niks uitmaaktA:
Het is niet omdat er een akku met grotere capaciteit gebruikt wordt, dat dan de laadstroom hoger wordt. Een akku dient eigenlijk alleen maar om te starten, en als buffer om de spanning te stabiliseren. Tijdens het rijden levert normaal de alternator alle nodige stroom. De akku zal alleen maar wat piekstroompjes moeten opvangen.
Een alternator of spanningsregelaar wordt niet zwaarder belast met een grotere akku. Teveel lampen tegelijk laten branden is veel slechter voor de regelaar(toch voor een regelaar die niet in de alternator zelf is ingebouwd).
B:
Maar in een GSX600F zit hetzelfde type alternator als in een auto (met de regelaar op de koolborsteltjes), en dan moet die regelaar niet het volledige vermogen verwerken(alleen maar de stroom door de rotor, en daardoor wordt de laadspanning geregeld).
C:
Wat dus wel het geval is bij een alternator met permanente magneten, want dan stookt die regelaar gewoon het teveel aan vermogen op in warmte. Zeker bij langdurig hoge toeren draaien heeft zo'n regelaar het erg zwaar te verduren (wordt dus heel erg heet).
Ik bedoel dus dat bij dat type regelaar wel de volledige stroom echt door de regelaar zelf moet, dus bij een grotere belasting (bijvoorbeeld extra verlichting + hoge toeren) moet dat type regelaar erg veel vermogen opstoken (ik bedoel hiermee dus een regelaar die ergens op het frame zit, en niet in de alternator zelf).
De stroom die daar doorgaat, is de werkelijke stroom die op dat moment verbruikt wordt, en daar heeft de akku niets mee te maken. De stroom gaat van de alternator/regelaar naar de verbruiker.
Maar met een grotere akku krijg je niet meer vermogen door die regelaar (ook niet minder) dus de capaciteit van de akku speelt helemaal geen enkele rol bij het eventueel doorbranden van de regelaar.
Dus, een grote akku kan nooit een regelaar of alternator kapot maken.
Het zijn juist DEZE mensen die de kas van de ondernemer blijven spekken.het klopt vast wel wat je zegt, alleen zegt heer Ritzen niet dat het de capaciteit van de accu is wat de regelaar ( eventueel ) kapot maakt, maar de interne weerstand van de accu. die is per type accu verschillend, en kan dus idd de dynamo of de regelaar kapot maken. helaas dan, ik denk dat heer Ritzen zelf ook heel vaak heeft moeten ondervinden dat je soms risico moet lopen om vooruit te komen.
ik neem dat risico blind. echter zegt mijn blv dat het risico bijzonder laag is. ik rijd al 5000 km met die accu, dus ga er een beetje vanuit dat het allemaal wel losloopt.
ik ga het voor de zx9 ook doen. die accu is enorm duur, en als de dynamo het begeeft, gaan we dat probleem oplossen, die 12Ah die erin zit is veel te klein voor zon bike. ( persoonlijk vind ik dat er zon 18 Ah in moet, maar dat werkt ook niet helemaal geloof ik )
Verder maakt het merk mij niet zoveel uit. een yuasa overlijdt in de winter net zo goed als elk ander merk ( heb ik gemerkt ). mijn eerste achterband die ik ooit kocht was een yokohama band, want dat was toen veruit de goedkoopste. vele mensen vertelden mij dat dat een onbekend rommelmerk was. jaren later bleek dat ze hartstikke goede banden maakten. helaas maken ze geen motorbanden meer.
het spijt me heer Ritzen, maar ik geloof niet dat sommige merken beter zijn dan andere. Ik geloof wel dat sommige merken duurder zijn dan andere. maar heb nog nooit de noodzaak ingezien daarvan. Uiteraard geloof ik wel dat er slechte merken op de markt zijn. Dus daar moet je wel voor opletten.
wat ik hier vertel, geld overigens NIET voor bedrijven, die hebben wel degelijk te maken met het verschil in merken.
Het zijn juist DEZE mensen die de kas van de ondernemer blijven spekken.
Gelukkig dat ze er zijn/blijven.
Er past waarschijnlijk gewoon een standaard maatje motoraccu in..
Kijk anders es op de motobase van motozoom.nl kun je gelijk kijken wat er nog meer voor leuke speelgoedjes zijn
OK, heb gevonden: http/www.motozoom.nl/motobase/producten.cfm?CFID=5412630&CFTOKEN=31055622&typecode=GN72B
DELO (35 euri)
SAITO (25 euri)
VARTA (54 euri)
en allemaal zonder de accuzuur a 6.95. Meningen?
Ik denk dat er zelfs op mijn Bandit 1200 dezelfde alternator zit. Er zijn niet meer stroomverbruikers op een 1200 dan op een 600, en het blok is hetzelfde van opbouw, dus zal het wel dezelfde zijn.Ik ben wel benieuwd of een 750 trouwens een andere dynamo en/of regelaar heeft als een 600 Suzuki is nogal van het "one size fits all" principe