Wat voor accu??

Gixru

MF'er
20 aug 2005
223
2
Zwolle
Ik heb een GSXR-600 SRAD uit '98. Het is een circuitmotor zonder dynamo. Tussen de sessies in gaat ie wel aan de acculader (Optimate3). Mn huidige accu is op en ik moet dus op zoek naar een nieuwe. Afgelopen zaterdag heb ik op Assen al een sessie gemist omdat de accu opgeladen moest worden. ;(

Ik wil dus graag een goede accu, die bij voorkeur lang stroom levert en snel oplaadt. Hij moet er ook tegen kunnen dat ie een aantal maal op een dag wordt opgeladen en dat er daarna misschien wel een paar weken niets gebeurt.

Ik zag al dat je "bijvul"accu's en onderhoudsvrije accu's hebt, maar ook gel- en zuuraccu's en zo zijn er vast nog wel wat verschillen.

Kan iemand mij aub vertellen waar ik in ieder geval op moet letten?

Rob
 
Ik heb een GSXR-600 SRAD uit '98. Het is een circuitmotor zonder dynamo. Tussen de sessies in gaat ie wel aan de acculader (Optimate3). Mn huidige accu is op en ik moet dus op zoek naar een nieuwe. Afgelopen zaterdag heb ik op Assen al een sessie gemist omdat de accu opgeladen moest worden. ;(

Ik wil dus graag een goede accu, die bij voorkeur lang stroom levert en snel oplaadt. Hij moet er ook tegen kunnen dat ie een aantal maal op een dag wordt opgeladen en dat er daarna misschien wel een paar weken niets gebeurt.

Ik zag al dat je "bijvul"accu's en onderhoudsvrije accu's hebt, maar ook gel- en zuuraccu's en zo zijn er vast nog wel wat verschillen.

Kan iemand mij aub vertellen waar ik in ieder geval op moet letten?

Rob

Rob, balen dat je een sessie gemist hebt -O-

Ging het verder wel lekker?

Ik zou zeker een onderhoudsvrije accu pakken, (zit er standaard ook in) eventueel als je ruimte hebt een slagje groter. Pak wel een Yuasa, dat is het beste merk.
 
Rob, balen dat je een sessie gemist hebt -O-

Ging het verder wel lekker?

Ik zou zeker een onderhoudsvrije accu pakken, (zit er standaard ook in) eventueel als je ruimte hebt een slagje groter. Pak wel een Yuasa, dat is het beste merk.

Wie heeft er ooit beweerd dat een Yuasa accu "het beste merk" is ?
Waar baseer je die stelling op ? :/
 
in dit topic zie ik wel heel veel positieve berichten over yuasa

ja,.....en meer merkjes passeren de revue .....
Wat zegt dat nou over de kwaliteit ? .....dat batterijtje wordt toevallig in alle japanse merken gemonteerd , ....da's commercie , markt-protectionisme en kartel-vorming
Zelfde doen de fransen m.b.t. hun auto-markt en Paris Rhone Elf en Michelin,....en GM met Bosch en Delco enz..

Wie kan hier nou objectief zeggen aan welke eigenschappen een goede accu dient te voldoen ?

Op dit motor-forum toeteren de meesten altijd de loftrompet met hun eigen spullen ,...en als de vraag wordt gesteld wat de beste opstapmotor of vervolgmotor is , dan noemt men vrijwel altijd z'n eigen merkkie wat "het beste" zou moeten wezen. :/
 
Ik heb een GSXR-600 SRAD uit '98. Het is een circuitmotor zonder dynamo. Tussen de sessies in gaat ie wel aan de acculader (Optimate3). Mn huidige accu is op en ik moet dus op zoek naar een nieuwe. Afgelopen zaterdag heb ik op Assen al een sessie gemist omdat de accu opgeladen moest worden. ;(

Ik wil dus graag een goede accu, die bij voorkeur lang stroom levert en snel oplaadt. Hij moet er ook tegen kunnen dat ie een aantal maal op een dag wordt opgeladen en dat er daarna misschien wel een paar weken niets gebeurt.

Ik zag al dat je "bijvul"accu's en onderhoudsvrije accu's hebt, maar ook gel- en zuuraccu's en zo zijn er vast nog wel wat verschillen.

Kan iemand mij aub vertellen waar ik in ieder geval op moet letten?

Rob

Ik denk dat je naar een accu-bedrijf moet wat gespecialiseerd is in alleen dit product.
Die zijn er , ....zo zat er een accu-fabriek in Haarlem .
Je dient eerst te weten hoeveel maximale stroom er loopt bij vollast-draaiende motor.
Dit zoek je uit door tijdelijk een eenvoudige paneel-ampère-meter tussen de plus-leiding van je accu te plaatsen .
Je accu dient in ieder geval constant energie te leveren genoeg voor verlichting, motormanagement en ontsteking gedurende de totale race-tijd op die dag.
Ik heb geen verstand van race-motoren , dus ik weet niet of er nog een startmotor op zit , anders moet ie minimaal de capaciteit hebben om een aantal keren te kunnen starten.
De kortste laadstroom bereik je niet met een druppellader die je gebruikt , maar met een "geregelde lader" die maximaal 1/4 van de accu-capaciteit laadt ( het aantal A/h ),.....en anders een eenvoudige lader die constant 1/10 van de maximale capaciteit levert.
Thuis kun je de accu op je gemakkie met een goedkoop druppel-ladertje doorladen ,
waardoor de accu "vereffent" , waarbij alle cellen door invloed van lage stroomsterkte op gelijk niveau komen ( dit komt door verschillen van de inwendige weerstanden van de afzonderlijke in serie staande cellen in de accu ). :)
 
Genoeg stof tot nadenken. Al moet ik toegeven dat ik ook goede berichten heb gehoord over Yuasa. Daarnaast zijn die erg betaalbaar op mototravel.nl. Denk dat t toch een yuasa wordt.

Een extra accu is zeker een goed idee. Zit ik ook aan te denken. Liever natuurlijk een accu die het een dagje vol houdt. Zeker als ik 'm tussen de sessie door een beetje bijlaadt.

Bedankt voor de reacties!

Remco: verder wel een super dag gehad! Droog gebleven en rubber op het asfalt gehouden! *O*

Tijd was ook prima, voor de eerste keer.
 
Wie heeft er ooit beweerd dat een Yuasa accu "het beste merk" is ?
Waar baseer je die stelling op ?

Yuasa is een fabrikant die uitermate betrouwbare accu's maakt. Ze zitten niet voor niets ook in noodstroomvoorzieningen voor computernetwerk systemen.
Ze hebben hun kwaliteit al lang bewezen en ze blijven het goed doen.
Topmerk
 


.....Kijk ,....dat bedoel ik nou ,.....3 jaar "ervaring" op een motortje ,....en dan op
de barricade om een merkje van een batterijtje te verdedigen . :/

Ik kraak ze op mijn beurt NIET af ,....alleen "lof" durf ik niet uit te prediken .
Neemt niet weg dat die alom aangeboden typen voor mijn brommert niet de 1e keuze is,
vanwege het te overwinnen koppel bij 't starten . :N
 
en dat die dingen in alle japanse motoren zitten zegt me NIKS ,...da's belangen-verstrengeling !
Alls er 1 land genoemd mag worden dat zich altijd al heeft bezig gehouden met markt-protectionisme , dan is dat dat wel Japan . :/
 
en dat die dingen in alle japanse motoren zitten zegt me NIKS ,...da's belangen-verstrengeling !
Alls er 1 land genoemd mag worden dat zich altijd al heeft bezig gehouden met markt-protectionisme , dan is dat dat wel Japan . :/
Dat zeg je nu wel, maar aan de andere kant heb ik eigenlijk nog nooit een slecht Yuasa verhaal gehoord. Heb zelf meerdere accu's gehad en je raadt al welke de beste is ;)

Er 'lopen' hier ook veel mensen die al zeer veel accu's hebben gezien en getest en ook zij zweren bij Yuasa.

Ik snap je twijfel niet zo. Ga er maar van uit dat Yuasa gewoon goed is. Er zullen vast wel meer goede merken zijn, maar dat doet niets af aan de Yuasa kwaliteit. Veel motorzaken verkopen alleen maar Yuasa. Weet je waarom? Nou....
 
.....Kijk ,....dat bedoel ik nou ,.....3 jaar "ervaring" op een motortje ,....en dan op
de barricade om een merkje van een batterijtje te verdedigen . :/

Ik kraak ze op mijn beurt NIET af ,....alleen "lof" durf ik niet uit te prediken .
Neemt niet weg dat die alom aangeboden typen voor mijn brommert niet de 1e keuze is,
vanwege het te overwinnen koppel bij 't starten . :N

3 jaar rijervaring wil niet zeggen dat hij maar 3 jaar ervaring heeft met 1 accu van zijn eigen motor. Misschien is deze jongeman wel motorfiets monteur, en ziet hij gewoon dat yuasa accu's het langs mee gaan.

Zal ik rambammel dan maar ondersteunen, want ik ook ik kan op ervaring zeggen (ja ook ik heb mijn rijbewijs maar 3 jaar) dat een yuasa accu toch wel 1 van de betere merken is.

Dat ik 3 jaar rij wil nog niet zeggen dat ik nog maar 3 jaar ervaring met die accu's heb...


Ik moet dus eerst mijn bericht aftypen en dan pas andere dingen gaan doen :+
 
Laatst bewerkt:
Misschien zeg ik nou iets raars:

een motor-accu is een start-accu.
die ontworpen om kortstondig veel power te leveren (bij het starten)

in de caravanbranche kent men ook de (semi) tractie accu.
deze is ontworpen om langdurig een constante stroom te leveren.

lijkt me geknipt voor een racemotor.

maar in de caravan kan je grotere accu's kwijt.

misschien in de rolstoel business, daar hebben ze accu's met kleiner afmetingen.
 
Laatst bewerkt:
persoonlijk zou ik er niet een motor accu maar een caravan accu in gegooit hebben. dat heeft te maken met het gebruik dat je van je accu vraagt. een normale motor accu is ontworpen om redelijk snel geladen te worden en eigenlijk alleen als accu te dienen tijdens het straten. als de motor een keer draait fungeert hij normaal meer als condensator om de rimpels van de laadspanning te verkleinen. want de energie die nodig is om de motor goet te laten functioneren wordt gelevert door de dynamo.
de accu zoals jij die gebruikt heeft hele andere eisen. je gebruikt over langere tijd een lagere stroom en je laad niet bij. dat komt veel meer overeen met het ontwerp van een caravan accu want die wordt maar eens in de zoveel tijd bijgeladen en moet de hele avond de sleurhut van licht en waterpomp voorzien.
en als je accu's gebruikt waarvoor ze gemaakt zijn of zo dicht mogelijk er bij in de buurt gaat de levenduur van de accu ook behoorlijk omhoog.
verder zou ik iedergeval een echte acculader meenemen en niet die druppellader die je nu meeneemt. als de accu van mijn motor leeg is doet de optimate er bijna 20 uur over om hem weer vol te krijgen. met een echte lader is dat in 3-4 uur gebeurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan