Wat voor remvloeistof?

Huubke

Die hard MF'er
13 jul 2002
652
0
Udenhout
Weet iemand 't verschil tussen remvloeistoffen, merken, dot3-4-5 :?
En wat 't best is in combinatie met stalen leidingen?

Kan ik strakjes weer lekker remmen })
 
Voor de "normale" rijders die 1x per 3 jaar verversen, is 1x per jaar ineens wel vaak... :)

Dus minimaal 1x per jaar is toch wel noodzakelijk..


Een kameraad van me vervangt de olie na iedere race.. Dus meer dan 12x per jaar.
 
remolie is hygroscopisch. trekt dus water aan het verschil is hoe hoger dhet nummer hoe minder water de remvloeistof aanterkt 5.1 is synthetisch en word niet zoveel gebruikt volgens mij alleen door harley. Het beste is 5 gebruiken en nooit mixen. Wil je toch bijvullen neem dan altijd hetzelfde of een hoger dot nummer.
Greetz 400cc


beetje vaag verhaal hoor, 5.1 is zeker niet alleen voor harleys, , je kan beter 5.1 als 5 gebruiken, en het is ook niet waar dat hoe hoger het getal is hoe minder hygroscopisch het is, het heeft namelijk te maken met het kookpunt van de vloeistof. miscchien wortd het hier een beetje duidelijker van:

DOT betekent: Department Of Transport. Dit is een organisatie die bepaalt waaraan remvloeistoffen moeten voldoen. Remvloeistoffen zijn er in vele kwaliteiten. Bekend zijn de DOT 3, 4, 5 en 5. 1. De soorten 3, 4 en 5.1 zijn op glycolbasis en kleurloos tot een beetje ambergeel en zijn onderling te mengen. DOT 5 is op siliconenbasis en mag niet worden vermengd. Omdat remvloeistof sterk hygroscopisch is, moet je geen oude gebruiken, maar steeds nieuwe, goed afgesloten remvloeistof.

Verschil tussen DOT-3 en DOT-4 remvloeistof.
Het grootste verschil tussen DOT-3 en DOT-4 is het natte kookpunt van de beide produkten. DOT-3 heeft een nat kookpunt van 145°C. en DOT-4 168°C.
Door de toevoeging van een uitgebreid dope pakket is DOT-4 veel agressiever dan DOT-3. (DOT-3 pH - 50% ethanoloplossing 10, DOT-4 pH - 50% ethanoloplossing
Wanneer een Dot-3 voorgeschreven staat en men gebruikt DOT-4 kunnen er problemen ontstaan met de rubber seals.
Een remvloeistof is sterk hydroscopisch dus moet men een DOT-3 eerder vervangen dan een DOT-4 i.v.m. het natte kookpunt.

Toepassing DOT-3: in alle hydraulische bediende remsystemen voorzien van zowel trommelremmen als schijfremmen.
Toepassing DOT-4: in alle hydraulische bediende remsystemen voorzien van zowel trommelremmen als schijfremmen.
Deze remvloeistof is uitermate geschikt, daar waar rekening moet worden gehouden met hoge remsysteem temperaturen en daar waar lage temperaturen voor komen in combinatie met ABS-systemen.

Er zijn kleinere merken die een siliconen toevoeging in de Brake Fluid mengen om het zodoende te verkopen als DOT-5 maar blijf hier vanaf want met siliconen krijg je absoluut problemen.
Gebruik dus nooit siliconen remvloeistof in een systeem waar al normale vloeistof heeft gezeten, dit zal zeer agressief reageren op elkaar wat levensgevaarlijk kan zijn.

Gebruik altijd de hoogste kwaliteit remvloeistof die de fabrikanten toestaat.

De volgorde is: DOT3, Super DOT3, DOT4, Super DOT4, DOT5.1

Hoe hoger het DOT nummer hoe hoger het natte kookpunt is.

Daarnaast is er nog race remolie te krijgen met een heel hoog nat kookpunt, van AP Racing de AP600 en van Brembo de Brembo racing 600, deze hebben een nat kookpunt die ver boven de 300 graden ligt, dit wordt meestal toegepast op het moment dat er koolstof schijven zijn gemonteerd op je motorfiets......of als je snel last hebt van kokende remolie......de bekende weke handle.....

die AP600 is overigens zo hygroscopies is als de neten
 
beetje vaag verhaal hoor, 5.1 is zeker niet alleen voor harleys, , je kan beter 5.1 als 5 gebruiken, en het is ook niet waar dat hoe hoger het getal is hoe minder hygroscopisch het is, het heeft namelijk te maken met het kookpunt van de vloeistof. miscchien wortd het hier een beetje duidelijker van:

[knip]

die AP600 is overigens zo hygroscopies is als de neten

Samenvattend: als gewone plezierrijder op een supermoto die geen gekke dingen doet maar wél een retedure remkit heeft gekocht en daar optimaal plezier van wil hebben kan ik dus het best voor DOT 5.1 gaan? Nog tips voor welk merk enzo? Want dit heb ik nog nooit bij het tankstation zien staan. En wat moet ik met die DOT 4 doen die er nu inzit: leeglopen en opnieuw vullen of moet het systeem helemaal doorgespoeld worden? Is het raadzaam om de fabrikant van de remmen (achter: Honda en voor: Moto-Master) nog te vragen of er hoger dan DOT 4 in mag?

P.S. ik keek net ff op de verpakking van de DOT 4 die ik er nu in gedaan heb en daar staat op dat het gemixt mag worden met 3, 4 en 5.1 - dus deze verpakking gebruik ik om hem eens lekker door te spoelen en dan een nieuwe 5.1 om te vullen. Nu ff een goed merk zoeken? :?
 
Laatst bewerkt:
remolie is hygroscopisch. trekt dus water aan het verschil is hoe hoger dhet nummer hoe minder water de remvloeistof aanterkt 5.1 is synthetisch en word niet zoveel gebruikt volgens mij alleen door harley. Het beste is 5 gebruiken en nooit mixen. Wil je toch bijvullen neem dan altijd hetzelfde of een hoger dot nummer.
Greetz 400cc

Tis al geschreven maar toch nog maar eens een keer:

3,4 en 5.1 zijn synthetische remvloeistoffen, DOT 5 is een remvloeistof op siliconenbasis. Verschil in 3,4, en 5.1 is idd het kookpunt. Harley werkt met DOT 5 en niet 5.1. Ook US mail heeft alle voertuigen op DOT 5 lopen. Mijn Duc is ook omgebouwd naar DOT 5 (koppeling en remsysteem). DOT 3,4 en 5.1 kan niet gemixt worden met DOT 5. Je kunt echter wel degelijk een systeem dat eerst op een synthetische vloeistof heeft gelopen "ombouwen" naar DOT 5, alleen moet je terdege weten waar je mee bezig bent. Elk onderdeel van de rem of koppeling dient uit elkaar te worden gehaald tot op de laatste seal of o-ring en daarna worden gereinigd met spiritus. Leidingen flushen of vernieuwen.
Voordelen : geen aantasten van de lak bij knoeien, en een smerende werking (in combinatie met rubberen leiding blijft de remvloeistof brandschoon dit itt rubber en synthetische vloeistof ! Verder trekt synthetische vloeistof water aan en dat verlaagt het kookpunt. DOT 5 kent die eigenschap niet, MAAR... als er water in het systeem komt, kan het leiden tot druppelvorming wat weer corrosie kan veroorzaken. Ik ververs ieder jaar en dan is er gewoon niets aan het handje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan