Wat zijn de feiten over de onderhoudskosten van een Harley Davidson?

Grootste deel van "de HD reputatie" is slap consumenten gelul, net zoals "alle Italiaanse motoren" ook een bepaalde reputatie hebben die lang niet altijd (meer) klopt. Sommige aspecten aan HD zijn wat minder, maar dat ligt deels ook bij de wensen van de eigenaar. De prijs is aan de hoge kant, maar is dat een nadeel? Zo ja, dan koop je gewoon een Virago of zo.

Het enige waar ze in mijn ogen echt een beetje slordig mee geweest zijn is de eerste generatie Marelli injectie (ja, Italiaans, reputatie, etc). Dat injectie systeem is in de basis gewoon prima, maar de integratie in de draadboom is matig, de brandstofdrukregelaars/pompen hadden wat problemen en de diagnosemogelijkheden zijn vreselijk. Voordeel is wel dat je er op een paar plekken gewoon betaalbare Bosch (automobiel) sensoren er in kan zetten ;)

Of een carburateur
 
@Willem : wat zou een bougie veilig aan kunnen qua km totaal?
Hangt er helemaal vanaf....................... Vorig jaar een setje vervangen na ca 40.000km bij de FZ.
Ach je bent dan bezig, en dus dan de bougietjes ook maar een keer. Meestal doe ik dat niet graag omdat je er zo slecht bij kan.

Nieuwe set vorige winter erin gezet.
Tijdens de vakantie, ik schat na ca 4000 km begon de motor ineens op 3 1/2 poot te lopen.
Wat is dat dan? Nee, de bougies dat kan niet want die zijn 'nieuw'. Thuisgekomen van alles gecheckt, maar bleef slecht lopen.
Tsja dan toch maar de bougies eruit. Bougies over en weer op andere kabel en bobine.
Bleek dat er 1 bij was die nauwelijks iets deed. Nog terug gecheckt of type bougie oke was. Dat was prima!

Dus levensduur? De oude set had mss nog wel een keer 40k meegedaan??
De set voor vervanging moest er na 4k al weer uit. Natuurlijk alle 4 want ze kosten bijna nix.
Bij Mpartz kosten ze €4/ stuk. Hier bij de locale dealer nog geen €5/ stuk Dus nog geen 2 tientjes en weer klaar.

Sindsdien loopt ie weer als altijd. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan