Wat zou jij nu kiezen als eerste motor?

Nu? Iets al een V-Strom waarschijnlijk. Of een Tenere. In ieder geval een middenklasse allroad.

Edit: ervan uitgaand dat ik niet aan het lichte rijbewijs vast zou zitten.
 
Laatst bewerkt:
Als ik nu zou moeten beginnen zou ik weer zwaar gaan rijden dus weer een bullebak van begin jaren 80 kopen. Een gsx1100, een gs1000, misschien een xj1100...
 
Honda%20Baja%20250.jpg
 
11kW is wel bizar weinig trouwens. Beetje offtopic, maar het komt een beetje (?) op me over als doorzetting van het ontmoedigingsbeleid. Zeker omdat de nederlandse roverheid ervoor gekozen heeft om niet alleen het braafste jongetje van de klas, maar meteen ook maar de strengste te zijn. De Europese wetgeving laat ruimte om het lichtste rijbewijs vanaf 16 jaar mogelijk te maken. Dan met 18 op max 35kW en vanaf 20 op onbeperkt. Ook de eis dat er tussendoor examen gedaan moet worden is strenger dan de wetgeving vanuit Europa.

En dat allemaal op het nooit goed onderbouwde idee dat vermogen invloed heeft op de ongevals statistieken. Zoals de europese wetgeving is, vind ik het allemaal niet eens zo rampzalig. Had me wel wat geleken, met 16 op een 125cc kunnen rijden ipv een 50cc rijwiel met hulpmotor. En 35kW biedt genoeg leuke motoren. Ik heb vanaf 85 tot 2001 alleen maar m'n GSX400E gehad en die heeft zelfs minder vermogen dan die 35kW. Op het feit na dat het een klein motortje is heb ik nooit het idee gehad dat het allemaal te langzaam gaat, behalve op de snelweg. Sterker nog, nu ik alweer 10 jaar rij op verschillende motoren met 75 pk of meer, kom ik steeds meer tot de conclusie dat rond de 50pk eigenlijk ideaal is om leuk te rijden, dus de modellen als BMW 650GS of de XT660Tenere komen steeds hoger op m'n wat-wordt-de-volgende-lijstje :)
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste zeker ook omdat mijn vrouw zelf rijdt én (mocht ze achterop willen) maar 1.60 hoog en 52kg zwaar is. Heel anders dan het mekkerende voluminueuze geval dat ik een jaar of 6 terug mee achterop de GS mee moest zeulen.
 
Reaperhome, ik ben dat met je eens. De Nederlandse overheid is dan ook vooral geïnteresseerd in het ontmoedigen van het motorrijden, omdat dat volgens de verkeers-"guru's" hier de beste manier is om het veiliger te maken.

In Nederland is alles tussen 40 en 80pk prima bruikbaar naar mijn mening.
 
Laatst bewerkt:
Goh, er is veel keuze dit jaar.

Cbr500r , cb500f, cb500x, ninja 300, duke 390, cbr250r draaien allemaal rond dezelfde prijs.

Ikzelf zou starten met een Aprilia Tuono 1000. *O*
 
Laatst bewerkt:
De Ninja 300 denk ik. Als het een viercilinder zou zijn, had ik hem er misschien wel bij willen hebben. Kun je een heerlijk racer'tje van maken. Zo'n hoogtoerig blok perst er net wat meer pk's uit dan een parallel-twin.
Als eerste motor is zo'n parallel-twin wel weer lekker. Ik ben een paar jaar geleden ook heerlijk begonnen op een GPZ500, zou ik zo weer doen.
 
Rij momenteel een BMW 650 welke precies 35kW heeft.
Nooit gedacht dat dat voor dagelijks gebruik genoeg zou kunnen zijn. Dus de regel voor het 35kW rijbewijs is misschien zo gek nog niet.
 
11kW is wel bizar weinig trouwens. Beetje offtopic, maar het komt een beetje (?) op me over als doorzetting van het ontmoedigingsbeleid. Zeker omdat de nederlandse roverheid ervoor gekozen heeft om niet alleen het braafste jongetje van de klas, maar meteen ook maar de strengste te zijn. De Europese wetgeving laat ruimte om het lichtste rijbewijs vanaf 16 jaar mogelijk te maken. Dan met 18 op max 35kW en vanaf 20 op onbeperkt. Ook de eis dat er tussendoor examen gedaan moet worden is strenger dan de wetgeving vanuit Europa.

En dat allemaal op het nooit goed onderbouwde idee dat vermogen invloed heeft op de ongevals statistieken. Zoals de europese wetgeving is, vind ik het allemaal niet eens zo rampzalig. Had me wel wat geleken, met 16 op een 125cc kunnen rijden ipv een 50cc rijwiel met hulpmotor. En 35kW biedt genoeg leuke motoren. Ik heb vanaf 85 tot 2001 alleen maar m'n GSX400E gehad en die heeft zelfs minder vermogen dan die 35kW. Op het feit na dat het een klein motortje is heb ik nooit het idee gehad dat het allemaal te langzaam gaat, behalve op de snelweg. Sterker nog, nu ik alweer 10 jaar rij op verschillende motoren met 75 pk of meer, kom ik steeds meer tot de conclusie dat rond de 50pk eigenlijk ideaal is om leuk te rijden, dus de modellen als BMW 650GS of de XT660Tenere komen steeds hoger op m'n wat-wordt-de-volgende-lijstje :)

Ik denk niet dat het iets met ontmoediging te maken heeft maar alles met het binnenharken van zoveel mogelijk knaken.
3x examenrijden levert immers ook 3x geld op.
Want het is zo krom als maar zijn kan, na het behalen van je B-rijbewijs mag je rijden wat je wilt of wat je je kan veroorloven.
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste zeker ook omdat mijn vrouw zelf rijdt én (mocht ze achterop willen) maar 1.60 hoog en 52kg zwaar is. Heel anders dan het mekkerende voluminueuze geval dat ik een jaar of 6 terug mee achterop de GS mee moest zeulen.


Zou leuk zijn als dat mekkerende volumineuze geval ook meeleest of vervoerde je weide dieren.

Groet
Gelato
 
Ik wacht na mijn crash gewoon lekker 2 jaar. Verdien inmiddels ook wat beter en heb nog geen uitgaven. Dus als het een beetje meezit: Honda CBR1000rr of een Husky Nuda 900. Hele foute motoren. Maar ik kan mijzelf wel inhouden. (ja klopt zegt iedereen ja)

Ohja om een eerste te kiezen:
De honda CBR500, pleur op met 11 kw :P
 
Laatst bewerkt:
Ik wacht na mijn crash gewoon lekker 2 jaar. Verdien inmiddels ook wat beter en heb nog geen uitgaven. Dus als het een beetje meezit: Honda CBR1000rr of een Husky Nuda 900. Hele foute motoren. Maar ik kan mijzelf wel inhouden. (ja klopt zegt iedereen ja)
Probleem is ook meer dat de meesten niet voluit durven te gaan met zo'n fiets, of veel te hard moeten rijden om nog iets van spanning te voelen, omdat zo'n fiets zo extreem goed is.

Ik ben een voorstander van beginnen op een motor waarvan de grenzen minder ver liggen, en het grensgedrag ook geleidelijker is. Dan leer je veel beter wat feedback is, en voel je het op een (2e of 3e) supergoede fiets ook beter aan.
 
suzuki gs500e

Ikzelf ben begonnen op een cb 750 omdat ik geen lichte motor hoefde.
Achteraf gezien was de GFS 500E toch een beter keus geweest. Het blijft in ieder geval mijn aanraden voor kameraden die net het roze pasje hebben ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan