BMW K100 als eerste motor?

Jamescamp

Rookie
17 jul 2023
6
4
Allereerst bedankt dat ik me mag aansluiten bij de MF community!
Ik ben recent geslaagd voor mijn motor rijbewijs en ik ben opzoek naar een eerste motor. Ik vind de uitstraling van een cafe racer / scrambler enorm vet! Ik weer dat de meningen hier enorm over verschillen maar persoonlijk vind ik ze super gaaf. Bijvoorbeeld een (tussenhaakjes) "custom" BMW k100 / K75. Omdat ik aardig wat negativiteit lees over deze motoren ben ik erg benieuwd waar ik op zou moeten letten bij het aankopen van een van deze modellen. Zelf 2 linker handen wat niet echt mee werkt in het technisch beoordelen van de motor..
 
BMW K100 cafe racer custom K 100
€ 3.990,00
Screenshot_20230717_214111_Marktplaats.jpg

≥ BMW K100 cafe racer custom K 100 — Motoren | BMW — Marktplaats
 
Omdat ik aardig wat negativiteit lees over deze motoren ben ik erg benieuwd waar ik op zou moeten letten bij het aankopen van een van deze modellen. Zelf 2 linker handen wat niet echt mee werkt in het technisch beoordelen van de motor..

Iemand meenemen die wel verstand heeft van deze specifieke motoren (+ het liefst er verder ook geen emotionele waarde aan hecht) en snappen dat als je alles moet uitbesteden aan een aangepaste motor het tijd en geld kost als er wat aan gedaan moet worden :Y
 
Had deze inderdaad al op het oog! :D
Hij is inderdaad wel geslaagd, maar - is een volledig omgesleutelde K100 nog wel automatisch zo betrouwbaar als een standaard / niet omgesleuteld model? Dan bedoel ik vooral het hele elektrische gebeuren. Je zegt zelf dat je twee linker handen hebt.

Maar, het is je eigen keuze. En hij is wel erg goed geslaagd, voor een cafe racert.
 
Iemand meenemen die wel verstand heeft van deze specifieke motoren (+ het liefst er verder ook geen emotionele waarde aan hecht) en snappen dat als je alles moet uitbesteden aan een aangepaste motor het tijd en geld kost als er wat aan gedaan moet worden :Y
Heb je zeker een goed punt. In mijn geval zal ik bij elke motor die ik aankoop altijd alles zou moeten uitbesteden gezien buiten tanken en een keer olie bijvullen mijn kennis stopt haha!
 
1689623888054.png


Is dit nu de vervanging van het originele luchtfilter? Geen idee hoe dit bij deze modellen is geregeld, maar ik kan mij voorstellen dat je blok het niet zo leuk vindt als hier rotzooi in komt zonder dat er een filter oid voor zit.
 
Hij is inderdaad wel geslaagd, maar - is een volledig omgesleutelde K100 nog wel automatisch zo betrouwbaar als een standaard / niet omgesleuteld model? Dan bedoel ik vooral het hele elektrische gebeuren. Je zegt zelf dat je twee linker handen hebt.

Maar, het is je eigen keuze. En hij is wel erg goed geslaagd, voor een cafe racert.
Goed punt! Bent u (of wellicht iemand anders) bekend met een 'betrouwbare' bouwer? Waarbij je zeker weet dat alle elektra juist en goed is aangesloten?
 
Het ziet er leuk uit maar toch zou ik aanbevelen om een orginele te kopen.
beetje afgezaagde reactie maar hoe leuk hij eruit ziet , hij is verbouwt en je kunt er geen boek op naslaan of geen garage die er graag onderhoudt aan pleegt.

gefeliciteerd!!!
Welkom.
 
Goed punt! Bent u (of wellicht iemand anders) bekend met een 'betrouwbare' bouwer? Waarbij je zeker weet dat alle elektra juist en goed is aangesloten?
Kan ik je helaas niet mee helpen.

Wat je zou kunnen doen is eerst een gewone standaard, oude, goed gebruikte K75 of zo kopen en daar even een jaartje of twee op rijden. Ervaring op doen, zeg maar. Een leuke omgesleutelde kopen kan altijd nog wel. Vooral omdat je een erg onervaren motorrijder ben, zou ik je dit aanraden.

Zelf ben ik eigenwijs geweest en heb m'n volledige budget uitgegeven aan een dikke Kawa cruiser toen ik m'n A net had. Daar heb ik maar zo'n 600km van kunnen genieten voor ik hem volledig total loss heb gereden. Nu rij ik lekker rustig op een vaag oud japannertje rond wat nooit m'n droom motor zal zijn, maar daar staan nu al ruim 2000 zorgeloze kilometers op, en die keer dat ik hem (bij stilstand) heb laten vallen (wat jou ook wel een keer gaat gebeuren, bielief joe mie) daar maak ik me ook geen zorgen om het mooie. Moest alleen even een nieuw koppelingshendeltje op, maar dat lukte mij ook nog wel.
 
Kan ik je helaas niet mee helpen.

Wat je zou kunnen doen is eerst een gewone standaard, oude, goed gebruikte K75 of zo kopen en daar even een jaartje of twee op rijden. Ervaring op doen, zeg maar. Een leuke omgesleutelde kopen kan altijd nog wel. Vooral omdat je en erg onervaren motorrijder ben, zou ik je dit aanraden.

Zelf ben ik eigenwijs geweest en heb m'n volledige budget uitgegeven aan een dikke Kawa cruiser toen ik m'n A net had. Daar heb ik maar zo'n 600km van kunnen genieten voor ik hem volledig total loss heb gereden. Nu rij ik lekker rustig op een vaag oud japannertje rond wat nooit m'n droom motor zal zijn, maar daar staan nu al ruim 2000 zorgeloze kilometers op, en die keer dat ik hem (bij stilstand) heb laten vallen (wat jou ook wel een keer gaat gebeuren, bielief joe mie) daar maak ik me ook geen zorgen om het mooie. Moest alleen even een nieuw koppelingshendeltje op, maar dat lukte mij ook nog wel.
Dank voor je advies! Hoe heb je je Kawa cruiser total loss gereden? Kwam dit door een ongeluk of door het 'verkeerd' rijden/ omgaan waardoor het blok kapot ging?
 
Dank voor je advies! Hoe heb je je Kawa cruiser total loss gereden? Kwam dit door een ongeluk of door het 'verkeerd' rijden/ omgaan waardoor het blok kapot ging?
Ongeluk. Eigen stommiteit. Op een dijkje waar je 60 mag, gaan rijden met veel wind, windvlagen en zo. Kwam ik net uit een bocht, ving ik een windvlaag waardoor ik de macht over het stuur even kwijt was, buiten de weg geraakt, paaltje geraakt met m'n voorvork met een gangetje van 40 schat ik. De motor lag 6 meter voorbij het paaltje, ik 3 meter voorbij de motor. Week bijna niet kunnen lopen, nog maanden last van m'n schouder gehad.

Stuur ontzet, balhoofd gescheurd, frame ontzet, en rondom schade natuurlijk. Daar ging m'n mooie Vulcan 900 van 5000 euro, waar ik zelf nog voor 1000 euro aan versleuteld had - kuipje, nieuw zadel, koffers ... Dat deed wel even zeer in m'n ziel, ja. Uiteindelijk nog 750 van een opkoper gekregen voor het wrak van Heretic.

En, ja, ik geef mezelf de schuld. Als ik niet zo stom was geweest in de wind te gaan rijden over een dijkje in het midden van open velden .... Als ik wat meer ervaring had gehad en geen doelfixatie op dat paaltje gehad had ...

Maar goed, al doende leert men. En dit was wel een les, ja.
 
Laatst bewerkt:
De tip is james, of die nou omvalt , een paaltje raakt, net even te hard, wind of geen wind. de ervaring komt eraan en dat gaat beter op een motor die niet een klap geld kost. Als je een motor koopt dan moet daar ook onderdelen op die je totaal niet nodig hebt.
Maar ja dat leren we allemaal niet want dat doet iedereen nog steeds,
een lichte motor , niet te duur , toch leuk om te zien en die verkoop je weer nadat je het zat bent.
 
Als je die caferacer leuk vindt gewoon gaan kijken, stukkie rijden klinkt en voelt het goed dan beslissen of het wat voor je is. Motorisch is het gewoon een BMW K100 die elke BMW dealer kan onderhouden..
 
Ee
Als je die caferacer leuk vindt gewoon gaan kijken, stukkie rijden klinkt en voelt het goed dan beslissen of het wat voor je is. Motorisch is het gewoon een BMW K100 die elke BMW dealer kan onderhouden..
Een heleboel BMW dealers of specialisten zullen een omgebouwde/gesloopte/verknoeide motor juist niet in onderhoud nemen....
 
Verder is er niets mis met een K100 als eerste motor, maar kies voor een originele. Die zijn trgenwoordig "specialer" dan al die 13 in een dozijn scramblers/cafe racers/hipster bikes.

Mijn eerste motor was een K1100RS, daar heb ik in 2,5 jaar tijd 110.000 km mee gereden.
 
Allereerst bedankt dat ik me mag aansluiten bij de MF community!
Ik ben recent geslaagd voor mijn motor rijbewijs en ik ben opzoek naar een eerste motor. Ik vind de uitstraling van een cafe racer / scrambler enorm vet! Ik weer dat de meningen hier enorm over verschillen maar persoonlijk vind ik ze super gaaf. Bijvoorbeeld een (tussenhaakjes) "custom" BMW k100 / K75. Omdat ik aardig wat negativiteit lees over deze motoren ben ik erg benieuwd waar ik op zou moeten letten bij het aankopen van een van deze modellen. Zelf 2 linker handen wat niet echt mee werkt in het technisch beoordelen van de motor..
ze zeggen vaak dat de k75 de beste bmw,s zijn,heb zelf ook een 100 gehad nooit geen problemen mee alleen abs was kapot,maar dat kon ik weer repareren
 
Laatst bewerkt:
Hi, Welkom en gefeliciteerd 🥳

Ik vind ze ook erg mooi, maar think of this.

Je hebt net je A en weet eigenlijk niet of je motor rijden wel echt leuk vind.
Tevens is mijn advies om een motor als deze als 2e motor te hebben staan.

Paar opties:
1: je vind er geen ruk aan en zit met een veel te dure motor welke je wellicht moeilijk verkocht krijgt.
2: Je bent aan het ontdekken en ondanks dat je ze zo vet vind om te zien blijk je toch meer te hebben met een cruiser/racer /adventure, zie optie 1.
3: je vind het helemaal geweldig en wil woon werk gaan doen of lange tours, door weer en wind de motor kunnen pakken, zie optie 1.
 
leuk ding zo'n cafe racer, maar als je er serieus mee wil rijden zou ik hem overslaan.
er is een goede reden dat de hele wereld achterspatborden op motoren monteerd, bij de eerste regenbui heb je de modder tot in je nek zitten.
en hoe het blok er dan uit ziet kan je je ook wel voorstellen.
verder weet ik niet waar het kontje van gemaakt is , maar met de uitlaat er in verwerkt verwacht ik een binnenbrandje bij de eerste snelle snelwegrit.

zo'n verbouwd ding ben je afhankelijk van de kunde van de bouwer, dat kan meevallen , maar ook heel erg tegenvallen.
 
Ik kan mij ook niet voorstellen dat zo'n ding heel lekker stuurt met van die clipons. Een standaard k75 waar ik is op gereden had stuurde al vrij lomp laat staan met zo'n smal laag stuur. Als eerste motor niet echt aan te raden is mijn idee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan