Water in carbs

Status
Niet open voor verdere reacties.

5thFallenAngel

Die hard MF'er
20 okt 2010
448
0
mijn KLE sloeg eergister met wat gepruttel af toen ik op een rood licht af reed. omdat de tank ook zo ongeveer leeg had moeten zijn, heb ik haar naar een tankstation aan de overkant van de kruising gebracht en weer afgetopt. helaas kreeg ik haar niet meer aan de praat. ook verschillende standjes van het benzinekraantje hielpen niet, choke aan hielp niet, lichten uit, het hielp niet. enfin, accu was leeggestart, ik motor weggezet en van mf-er Ilse een lift naar huis gekregen.

de volgende dag motor opgehaald met een aanhanger, om dr in de garage te gaan ontleden.
ik heb de carbs schoongemaakt en de ontsteking gecontroleerd, ontsteking was goed, maar de bougies waren wat oud dus die zijn vervangen, de nieuwe geven een mooie vonk.

de carbs waren an sich goed, maar er zat wel wat kek in. ik gokte op vergelde benzine. eruit gewassen, en alles doorgespoten met remmenreiniger. voor de zekerheid een scheutje kerosine bijgemengd in mijn tank.

dus, alles was nu goed, terug in elkaar en starten. maar nee, ze wilde nog steeds niet.
door het luchtfilterhuis te injecteren met erg brandbaar gas pakte ze af en toe een slag mee, maar meer ook niet.

dit was gister om 12 uur snachts, dus ik hield het voor gezien.
vanochtend maar verder gekeken. aarding van de bobines voor de zekerheid maar wat opgefrist, je weet immers nooit. maar nog steeds wil ze niet.

dan maar de carbs nog een keer aftappen, kijken of er wel benzine in zit.

HEE! ik weet niet waarom, maar mijn gevoel zegt me dat dit geen benzine is. vinger eronder, ruiken, nee niets. vrijwel reukloos. een hint van iets wat me doet denken aan oude verf, maar die kan ook goed uit mijn opvangbak komen :P

zo heb ik beide carbs ongeveer 200 cc laten doorlopen(met tank op pri) en op een gegeven moment perst de rechtercarb nog even een wolkje roestrode kek uit, maar verder alleen de reukloze kek.

omdat ik nog steeds twijfelde over wat het precies is wat ik aan het aftappen ben(is het nu wel of geen benzine?) heb ik voor de gein van een andere moto een beetje peut afgetapt, die wel goed werkt. hier komt het: de twee stoffen stoten elkaar af.

ik ben radeloos. hoe kan dit, en wat is het wat ik aftap? bijna een halve liter, dat zal toch geen condens zijn :')
ik ga nu een kop koffie zetten, het tankstation bellen, en misschien verder aftappen tot ik benzine tegen kom. alle suggesties zijn welkom.
 
Hoeveel is een scheutje kerosine? (en waarom gooi je dit in je tank??)
Kerosine is zwaarder dan benzine en dat kan het dus heel goed zijn en je motor loopt daar niet op als deze koud is (is bijna het zelfde als petroleum en diesel niet in je tank gooien dus)
Ik zou nieuwe benzine halen en dat proberen dan sluut je dat in ieder geval uit
 
Ik gok op water.
Water is zwaarder dan benzine, dus dat zakt na lang stilstaan naar beneden.
Tegenwoordig zit er ethanol in de benzine.
Ethanol trekt water aan.
Misschien heeft het daarmee te maken.
 
Kerosine stoot volgens mij geen benzine af, 98% van Wynns, Forté en al die andere carb of injectiereinigers bestaat uit Kerosine.

Ik zeg water.. Kan best veel zijn als de motor lang heeft stilgestaan met een niet volle tank.. Dus voortaan helemaal aftanken en de carbs leeg laten lopen als hij in een stalling gaat.
 
Hoeveel is een scheutje kerosine? (en waarom gooi je dit in je tank??)
Kerosine is zwaarder dan benzine en dat kan het dus heel goed zijn en je motor loopt daar niet op als deze koud is (is bijna het zelfde als petroleum en diesel niet in je tank gooien dus)
Ik zou nieuwe benzine halen en dat proberen dan sluut je dat in ieder geval uit

kerosine gooi ik er in omdat het goed mengt met benzine, een hogere verbrandingswaarde heeft en dingen er beter in oplossen. het is de werkzame stof in de meeste benzine-additieven. en mijn scheutje was ongeveer 150cc.

de proeftest zojuist maar even uitgevoerd uit pure wanhoop, en het was zowiezo niet alleen water ;) het smaakte nog het meest naar turp of thinner of iets dergelijks, maar de smaak was niet heel duidelijk.

ik laat haar eventjes een uurtje stil staan, en dan zal ik de carbs nog eens flink lang laten doorlopen. als er nog steeds alleen kek uit komt, flikker ik de hele inhoud van mijn tank weg en ga ik het proberen met een jerrycan, een trechter, de benzineslang en gepruts.
mijn vermoeden gaat ook uit naar water, maar ik krijg het in mijn hjoofd niet rond gepraat waarom ik er nu ineens last van krijg.

overigens zei de meneer van het tankstation dat ik de eerste was die belde met een klacht, dus dat is vrijwel uitgesloten.
 
Kerosine stoot volgens mij geen benzine af, 98% van Wynns, Forté en al die andere carb of injectiereinigers bestaat uit Kerosine.

Ik zeg water.. Kan best veel zijn als de motor lang heeft stilgestaan met een niet volle tank.. Dus voortaan helemaal aftanken en de carbs leeg laten lopen als hij in een stalling gaat.

ik zal het zeggen tegen de vorige eigenaar.. '( ik heb er net 200 km mee gereden, het was mijn eerste tankbeurt.
 
Als de proeftest vaag is, dan is het dus geen benzine!
Tank even boven een sloot leeg laten lopen en even door spoelen, en verse peut er in.
Ook je carbs even leeg laten lopen.
Dat doen ze in tasmanie niet hier in nederland.

Een scheut kerosine toevoegen is op zich niets mis mee, het kan zijn dat er onderin de tank water bevond en bij het op reserve zetten naar de carburateurs is gelopen.
Tank en carburateurs opnieuw reinigen.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt testen of het water is door electrolyse toe te passen. Dan krijg je H2 aan de ene en O2 aan de andere pool. Maar ik weet niet wat er gebeurt als het geen water is.

ik heb het zekere maar voor het onzekere genomen, en de tank geleegd in een jerrycan :+ wat een bende is dat ding van binnen, dit heb ik nog nooit gezien. de hele onderkant zit onder de oppervlakteroest. die gaat dus maar eens schoongemaakt worden. de carburateurs heb ik nogmaals geleegd en gereinigd en het benzinekraantje/filtertje heb ik ook eventjes afgespoten. de laatste scheuten die uit de tank kwamen waren een en al smerigheid en roest. wat een bende.

ik neem aan dat het probleem over is na het schoonmaken van de tank, maar ik zal zeker nog eventjes posten.
 
Gooi een handvol zelftappers en een beetje diesel in de tank en ga daar maar eens flink mee aan het schudden daar krijg je de meeste rotzooi er mee uit.

het ziet er al weer een stuk beter uit daar binnen. alle vliegroest is er uit.

wat denkt men; zal ik haar moeten behandelen met een coating? en zo ja, moet dit met tank-cure of kan ik ook gewoon die hier al aanwezige polyesterhars gebruiken?
 
het ziet er al weer een stuk beter uit daar binnen. alle vliegroest is er uit.

wat denkt men; zal ik haar moeten behandelen met een coating? en zo ja, moet dit met tank-cure of kan ik ook gewoon die hier al aanwezige polyesterhars gebruiken?
Nee , niet behandelen als het niet echt noodzakelijk is en zeker niet met polyesterhars. Dat is daar niet geschikt voor.
 
Waarom heb je trouwens intussen niet even een slangetje en een trechtertje met echte benzine aangesloten om te kijken of dat wel leven in de brouwerij brengt?

mvg

db

omdat ik het net zo makkelijk vond achteraf om de tank schoon te maken(dit moest toch gebeuren), aan te sluiten en te vullen.

heb ik dus net gedaan, ik heb ook een klein kwartiertje lopen starten(met afkoelpauzes voor de motor) en met ondersteuning van mijn autoaccu.
het lijkt er op dat ze er meer zin in heeft, vooral als ik vol gas geef en de choke dicht doe hapt ze een beetje, maar lukt het haar nog echt niet. aan het einde van het kwartier heb ik de bougie ook nog even gecheckt, en deze had eindelijk gebruikersspoortjes op de elektrodes, maar ze was niet nat.

dus toch verstopte kanaaltjes denk ik. dit kan natuurlijk best met de oppervlaktespanning van water en de hydrofobie van benzine.

iemand een flauw benul hoe ik dit er uit krijg?
zoals hierboven al gezegd werkt doorstarten niet, en ook uitblazen met remmenreiniger is niet voldoende.

ik zie twee mogelijkheden: met perslucht, of laten opdrogen. maar in beide gevallen zou ik moeten zien te voorkomen dat er kalkaanslag achterblijft(lijkt me), en fatsoenlijk doorspoelen met demiwater klinkt als een hels karwei.
 
Toch tussendoor weer inlaat carb met remmenreiniger inspuiten en vlotterbakjes door laten lopen. :? Of ergens krijg ze toch geen benzine.
Zou allemaal soepel moeten gaan uiteraard.
Vlottertjes? ;)
 
Laatst bewerkt:
nop, de vlotterbakken zitten gewoon netjes vol. dat, samen met het feit dat het constantvacuumcarbs zijn en ze meer hapt op vol gas doet vermoeden dat de stationairsproeier verstopt zit.

kent iemand een stof die hydrofiel is, en in benzine oplost, en brandbaar is? (en het liefst een die in een spuitbus komt :+
 
nop, de vlotterbakken zitten gewoon netjes vol. dat, samen met het feit dat het constantvacuumcarbs zijn en ze meer hapt op vol gas doet vermoeden dat de stationairsproeier verstopt zit.

kent iemand een stof die hydrofiel is, en in benzine oplost, en brandbaar is? (en het liefst een die in een spuitbus komt :+
solventen ;)
je wilt eventueel water in je benzine oplossen?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan