Weekje Denenmarken/Zweden

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Ha luitjes,

De meeste van jullie zal het weer van volgende week wel zijn opgevallen, en in Denemarken / Zweden is het ook mooi, dus zat te denken een weekje die richting in te gaan.

Het idee is op dag 1 de snelweg te pakken naar de Deense grens, daarna de rest van de week rondtouren, ik had een beetje dit gebied in gedachte:

1681211379319.png


Nu de vraag: wat is een absolute 'must-do' en 'must-see' in dat gebied? Ik ben niet van plan grote steden te bezoeken, wil het puur natuur houden.
 
Kasteel Egeskov, waanzinnig groot automobiel/motor/voertuig museum op het middelste eiland Funen.

Als je nog verder Denemarken in gaat, de krijtrotsen zijn mooi om te zien.

Verder is het een relaxed land, lekker rustig toeren geen stress geen drukte.
 
Je weet dat het gemiddelde commentaar gaat over hoe saai het daar is?

Waar liggen jouw interesses?

Dat was me al eens opgevallen, maar ik dacht wellicht kan iemand me alsnog enthousiast maken.

Het zal voornamelijk natuur zijn, wil grote steden overslaan. Maar als het gros hier zegt dat daar weinig te doen is heb ik er ook geen moeite mee om richting het schwarzwald te rijden oid.
 
Het zal voornamelijk natuur zijn
Dan maak je de juiste keuze, zeker met Zweden.
In Zweden is het gewoon overal mooi, er is overal wel een meertje waar je een kano kan huren en van de natuur kan genieten. Weet niet of je een tent meeneemt, anders zijn er ook overal van die hutten op de campings.
Even de rust opzoeken, heerlijk. Ik heb er nu alweer zin in als ik eraan denk. :)
 
Dan maak je de juiste keuze, zeker met Zweden.
In Zweden is het gewoon overal mooi, er is overal wel een meertje waar je een kano kan huren en van de natuur kan genieten. Weet niet of je een tent meeneemt, anders zijn er ook overal van die hutten op de campings.
Even de rust opzoeken, heerlijk. Ik heb er nu alweer zin in als ik eraan denk. :)

Dat was een beetje het idee.... rustige B wegen, veel natuur en een cabine zo hier en daar, alleen geen idee waar het leuk is in het zuiden, het midden en noorden is immers fraaier.
 
Ik vermoed TET paden pakken, alhoewel zo'n GSA daar best wel lomp voor is.
Mwa TET Zweden niet hoor. Die kan met een afgeladen GSA op straatbanden met 2 vingers in de neus.
Oke, er zit dan even 5km in dat je met matige off-road skills wel even uitgedaagd wordt, maar je kunt altijd even een stukje terug rijden en de rest skippen.

Of de interesse van de TS daar ligt weet ik natuurlijk niet. Maar het is zonder meer goed te doen en een mooie route voor mooie uitzichten.

Edit:
Als je Denemarken minder interessant vind zou ik de nachtboot Lubeck - Trelleborg pakken. De eerste middag/avond even over de snelweg knallen naar de boot. Overnachten aan boord en de volgende ochtend fris en fruitig beginnen aan je eerste Zweden dag.
De grote bruggen over is opzich ook wel spectaculair voor een keer, maar als je dat vaker hebt gedaan is de boot vooral niet duurder en veel relaxter.
 
Voor bochtige wegen moet je gewoon niet in DK wezen, tenzij in de buurt van Jelling, dat is best leuk rijden daar.
Drink je whisky, dan rondleiding bij stauning aandoen.
Verder is het rustig daar, daarom ga ik er graag met de vouwwagen naar toe met het gezin. In augustus is er een strandrace (Rømø motorfestivall).
 
Ik zou de boot pakken van puttgarden en dan over de eilanden rijden naar Kopenhagen en met de brug naar Malmö

Kalmar en het eiland öland is erg mooi. Ik zou in het midden en oosten blijven van zuid Zweden. Het zuiden en westen zijn erg druk van vakantie vierende Zweden. Rond de 2 grote meren is het mooi waaronder Zuurstokkendorpje gränna.
 
Wij gaan ook een klein weekje die kant op! tet Zweden sectie 1 en 6 en een stukje 2 rijden. Op de terugweg tet Denemarken westelijk gedeelte. Zag er op bepaalde stukken zeker niet verkeerd uit, ik ben benieuwd :]

Via netferry overtocht geboekt van Halmstad naar Rodbee, betaald via ideal, geld afgeschreven en krijg je bericht ongeldige transactie-O-
Blijkt dat dat bedrijf in Italie zit, nu proberen of ze de boeking gaan accepteren met het afgeschreven bedrag

stomstomstom ik had de creditkaart gewoon moeten gebruiken

Dus let op als je via netferry iets boekt
 
Dat was me al eens opgevallen, maar ik dacht wellicht kan iemand me alsnog enthousiast maken.

Het zal voornamelijk natuur zijn, wil grote steden overslaan. Maar als het gros hier zegt dat daar weinig te doen is heb ik er ook geen moeite mee om richting het schwarzwald te rijden oid.
Zolang je van de genummerde wegen blijft us het wat rijden betreft echt niet saai. En dan bedoel ik de 30 tot 70 km wegen. Je gaat dan ook geen grote afstanden afleggen. Zuid Zweden staat bekend om zijn glasblazerijen, natuur in overvloed. Husqvarna museum in Husqvarna bij Jönköping, Gränna het zuurstokken dorp. Eksjö met een houtenhuisjes centrum. Daar ook in de buurt een mooie wandelroute door kloof van Skurugata. En ook daar in de buurt een paar kleine watervallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan