Weer CDI , maar nu exact

colly

Rookie
7 mei 2013
12
0
Via de zoek-functie NIET gevonden . Wel 60 CDI onderwerpen maar geen antwoord op mijn brandende vraag...



CDI (AC unit) voor een Honda CN250 Elite.
Maar zal in het algemeen voor iedere (ac) CDI gelden..

Geen vonk , dan als eerste de weerstand gemeten van :

Generator spoel , binnen specificatie , 120 Ohm

Trigger spoel , binnen specificatie , 110 Ohm

Dan zegt HONDA , wissel de CDI ; werkt nog steeds niet.


Dan spanning gemeten met electrostart , meter op wisselspanning :

Generator 45 volt

Trigger 150 mV

Gemeten met multimeter Fluke 77 en Aldi meter , zelfde resultaat.

Zijn dit goede waarden ? Vooral de trigger puls lijkt me erg laag , zelfs realizerend

dat voor een meting slechts enkele graden van de 360 worden gebruikt.

Wat kan ik in het algemeen verwachten als spanningen ?
Graag slechts ECHT gemeten resultaten...

En wat is echt nodig om die CDI dingen goed te laten ontvlammen ?
 
Met trigger doel je op het pick-upsignaal? Zo ja, dat is veel te laag. Meestal zit zo'n signaal rond de 30V (60V top-top), maar het hangt natuurlijk af van de afstand sensorkrans>sensor.
 
Laatst bewerkt:
Echt meten alleen met een scope (heb ik niet)

maar met een fluke zie je in ieder geval de intensie.

Ik las over 5 v als trigger , 30 v lijkt me erg hoog.

Heb je dat gemeten ?

Colly
 
Echt meten alleen met een scope (heb ik niet)

maar met een fluke zie je in ieder geval de intensie.

Ik las over 5 v als trigger , 30 v lijkt me erg hoog.

Heb je dat gemeten ?

Colly

Meten uitsluitend met een scoop ja.

Weet niet of een gewone multimeter dat pakt? Uiteraard wisselspanning... Je kan het proberen. Scoop vindt ik duidelijker. Zie je meer mee dan met een multimeter.

30V is vrij normaal. Maar ik weet niet of het verschilt tussen injectiefietsen en CDI-ontstekingen?
 
Laatst bewerkt:
De spanning bedoel ik.
Met een scoop is dit te doen maar een multimeter meet de gemiddelde spanning en die is natuurlijk vele malen lager door de korte duty-cycle.

Persoonlijk gebruik ik het liefste een Fluke123, maar kan me voorstellen dat de gemiddelde hobbysleutelaar dit niet heeft liggen. Het is wel de makkelijkste methode, maar dat weet jij ook wel. :)

Wellicht zou TS eens langs een beter gesorteerde autodealer kunnen rijden (met motor) om ze even te laten meten met een scoop? Ik ken niet veel motorzaken die een scoop hebben, als de monteurs al niet in paniek raken van een simpele draadbreuk met enorme uitwisselingsprojecten tot gevolg (en een compleet gestripte donorfiets)...
 
Voor zover ik weet is iedere spanning die voor een honda onderdeel word opgegeven in de service manuals gemeten met Honda PVA; Peak Voltage Adapter.

Wat het ding precies doet weet niemand maar je kunt er wel van uit gaan dat deze er voor zorgt dat je standaard multimeter icm de pva de peak waarde meet, je kunt het apparaatje vinden op het internet voor ik dacht ongeveer 80 piek.

Als je de zoek functie gebruikt zul je een topic van mij en anderen er over vinden met een schemaatje van hoe je hem zelf kunt maken.

~[edit]Overigens; de peak-hold functie van een fluke is NIET snel genoeg om hetzelfde te realiseren, je zult die pva moeten kopen of maken, pas dan kun je de meetwaarden vergelijken met wat honda er voor op geeft.
Of je koopt idd een scope maar die is miz duurder.
 
Laatst bewerkt:
Ja , een (fluke/Philips) 123 heb ik honderden malen in mijn handen gehad en ook wel zoveel verkocht. Nu is dat voorbij.

En naar een service center gaan zonder running ontsteking ?

Ik vroeg naar gemeten waarden met multimeter , dat het gemiddeld of RMS zal zijn is een dan een kwestie van interpretatie, maar kun je toch wat mee.
 
Ja , een (fluke/Philips) 123 heb ik honderden malen in mijn handen gehad en ook wel zoveel verkocht. Nu is dat voorbij.

En naar een service center gaan zonder running ontsteking ?

Ik vroeg naar gemeten waarden met multimeter , dat het gemiddeld of RMS zal zijn is een dan een kwestie van interpretatie, maar kun je toch wat mee.
Ook true rms meet je een veel te lage waarde.
de effectieve spanning van een puls die maar 5% aanwezig is is niet veel anders dan de gemiddelde spanning die een normale voltmeter aangeeft.
Je hebt een meter nodig die de piekspanning meet of een oscilloscoop
 
Waarom heeft zo' n CDI zo' n hoge spanning nodig? Het is toch om een condensator te voeden en deze kastjes zitten toch ook op kleinere scooters en 1 cilinders? Hebben die dan zo' n sterke generator nodig?
 
Nou met al de racties kan ik wel wat mee. Ik zal eerst eens gaan zoeken naar het schema voor zo'n PVA. Als er geen exotische dingen in zitten kan ik dat wel in elkaar solderen.

Maar er is wat anders : HONDA beschouwd die piekwaarden als staatsgeheim , heb je dan een Snowden voor nodig...
In mijn Service manual (gedownload) staat ook maar nergens deze waarden genoemd.

En ook in andere forum's heb ik nergens dit soort overzichten of tabellen gevonden.
Het zou kunnen dat voor modernere machines dit wel zo is.
De mijne is van 1987...

Blijft dus nog even "blindemannetje" spelen.

In feite is alleen maar een vergelijking nodig met een ongeveer gelijk systeem.
En of dat dan met een PVA of met een goede gewone ac meter gedaan is , is verder niet belangrijk..

Een goed/fout vergelijking zou alleen vergeleken moeten worden met een"good running" systeem..En aangezien wel velen een goede meter zullen hebben , vraag ik eigenlijk iemand die puls en generator spanningen te meten met zijn Fuke (of zo) en die
te publiceren .

Nog even ter attentie : de mijne is een AC systeem , de accu doet verder niets.
Hoogstens de startmotor draaien...

Met voorbaat dank alvast..


Colly
 
De pva isnaar een schema van een ander forum lid een diode brug en een elco, de elco laad op tot de piek spanning, de diodes werken als gelijkrichter en voorkomen dat de elco leeg kan lopen, evt een schakelaar+ weerstandje over de elco zorgt dat je de elco leeg kan laten lopen.
 
Ja , ik heb dat al gedaan , met brug of enkele diode meet ik nu 3,5 volt. Duidelijk meer dan 150mV ! Dat PVA werkt dus wel goed. Als een ieder dan dat zo doet , heb je vergelijkings data.

Tot nu toe heb ik me geconcentreerd op de ontsteking. Niet eens gekeken naar laadcircuit oid.

Daar meet ik nu op de 3 gele draden van de alternator slechts enkele volts , dus er is iets anders aan de hand.
MOet dus toch het carter openen , vreemd want de fout openbaarde zich op de eerste , wat langere rit , na koop. Stopte zonder meer op de autosnelweg.

Magneten hun kracht op een slag verloren ? Zal toch niet ?
Wie nog een tip heeft ?
 
zwart/ witte draad al los getrokken?.

Zot had het al eerder gevraagd, het is de kortsluit draad die naar je run/off switch en evt je zijstandaard gaat.
Vooral de zijstandaard schakelaar is verdacht , hij hangt dicht bij de weg in het vuil en water.

Houd je er rekening mee dat de spanning van je dynamo GEEN 50 hertz is en je dmm hier wellicht niet goed mee overweg kan?
Toerental=frequentie en dus zo een paar kilohertz, voor veel meters is dat te veel.
Dus ook bij die meting zou je misschien de pva moeten gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Zw/wit zonder CDI doet niks met stator spanning ?

Compressie is ook nauwelijks merkbaar. Door bougiegat bijna niets te voelen .
Hangende klep ?
Denk dat het de miskoop v/h jaar is...

Eerst toch maar de stator deksel er af. Olie en koelspul er eerst uit.
WAT EEN ELENDE !
 
Zot had het al eerder gevraagd, het is de kortsluit draad die naar je run/off switch en evt je zijstandaard gaat.
Vooral de zijstandaard schakelaar is verdacht , hij hangt dicht bij de weg in het vuil en water.

Houd je er rekening mee dat de spanning van je dynamo GEEN 50 hertz is en je dmm hier wellicht niet goed mee overweg kan?
Toerental=frequentie en dus zo een paar kilohertz, voor veel meters is dat te veel.
Dus ook bij die meting zou je misschien de pva moeten gebruiken.
Als je toerental de frequentie is dan is bij 10.000 toeren de frequentie
10000/60=166,7 Hz
 
Terug
Bovenaan Onderaan