Wegvervuiling: wat is aannemelijk en wat is "de norm"?

beyond cool

MF veteraan
12 mrt 2004
43.448
2
Nijkerk
Reeds enige tijd ben ik bezig om bij de gemeente Utrecht er voor te zorgen dat de oprit van de Firezone (Biltse Rading) schoon wordt gemaakt. De situatie is te zien op Google Street View.

Vlak voor de Firezone wordt er gebouwd. Uiteraard rijdt daar veel verkeer de weg op, met veel zand op de weg als gevolg. Als het regent wordt dit modder. Ondanks een aantal eerder meldingen waar toegezegd werd dat er geveegd zou worden, is er niets aan gedaan.

Mijn derde en laatste melding werd afgedaan met het antwoord

weg wordt meegenomen in de veeg route ben er wezen kijken maar voldoet aan de norm we blijven deze weg in de gaten houden en daar waar nodig vegen we hem

Blijkbaar is dit dus "binnen de norm"

rWLOc-HgBwC1VxwFAIlqhuPRTJM8hhNB66Zs7lduPLzdRMzFfEWNQ-6lg-xuXtG-UITUm9ctz3zqHUrTnSMdYAeFmL08Jw8wh55LwBSoPaIotmjdgyc3-_cl3G9AHtYNvpo5btlyjoVBB4_h_6-zL9BcvzN-NvI5i6mLNvBvcLCO7HBOwaiZi-GnyqFm7rOA1fZ9OL97tu4gUwXEkMLa5mXcaw7B9dQRZcnnTwDYjt2xnWnI29I90hvUC27OumRpUpK0sjCEyiv8g5b557SRgsGwBI4G-FIqurVltiovclXnwLD84mdPvN5_D5x-7FUQByyn0XI2jGpeteOyCpkN-EDNnSCeuKOEu4Pmv0Tc7yVnD5Owqo3SviDoC5XwI1diByeokMj5N6-8ov9HXydM-H8HbKKo_BqK906PgedBJNHQ7TlR7eeCEgnSg2UP7UCdlGGD8OdwAKf6d4KMPhuWDcwv7AogEjxQ0fs1viosDWAJkyf9AHOyolSVxPvfA9z9-RFTbs9omHfhStH7gQDfQeHiUszl_H2Wp6KTw1hqfFM2=w1766-h993-no

j3hmBTtT580rUKHnLYMQiJD3slc5_QFl_ULdRxwoctVtppbQyhag3tRhxGZz09cyF9dJVNlaJk3bJiCAO-q8u5ewDPu6nljFf1u7HhIXarMo3U2-s3b0bvgbt9C4jaD3tl3eGU-oEQ6-sxz8uRbMg8O4i4eXBPisRkKWelq6wEnag_prrSsDEvLrzcb4h92QDuBKmDbwbZvMJ1BY4YJeTrgsExjHRYci6ng99zAdYtQJqM1njs7eS93-iiSKLTL4yfzio4BMQXbkQ1iKmNy1Xw-BnmtaWJEOPYth4KbTWVRjV_khrxQcAc4e-MBRXcOYimy-2dYh_DEB-ewNLFWyuWZGxOWoKRa_5fMLVmEXV-_VQ-Bk6k2IOJnV9fXhOyX8XN2Jm11ByVnRoRQepfk0hDlTMOYNEzwqHnk8pg9lKrhT_7zPA9smf8YMhIXysrf03hiRV8BodkDYyU5poqzPAiRfEUcvrfieeiXGoXG7-noGEVN8SmVITsC6guUuEcy3ui5I1bmAgGwXH-0Mhu-EpROdS_Brq-m4t-3sF9R3Zjwj=w1766-h993-no

oBPEtApvAJ5eLZRXX5uuruZDKQCx4E4-uhMpC3AdBFRo1aTAcn78d3caVdVTJoYy9onItS3OfgREFXXinf65GZ1TnzrVhUh4qsfgAU7sOrNDkgxU_Ky3IGj3NCut7dTEdBxcxb_SuZRjH_CTIpTyRBrkyYTZrB9XOdkSn-gQnn5QEiTX9Jri9F035i_UZLuSEjnjQAtDmfPyBigrn3WtUB-PtzgOR78pprYlywzQIPDB-RdZnWCCXVKy6FRy8cgDgA389382bmKcL20lNiQXO2VR3BhxdTWvHUyhktmST9AfgUbd-pg2xn-9OA0ELSVTqBxkMZVHkqsyke0pgo-ucNhrVQ5bIuBbRa4SJhoJr2uIPJscQd6OITstefOjrzdHxv4O7DPfK5iwOWPggvRrLwTmIyY_jY_5pLj9npcsMUxfq-3fSniM2FyIXU-OSJQTEPdpm2xdZ1TfzhN37rXxp3jOv-MWhZrk_iD0Yt9ifSArpX5wksMzJxKDt__kxFVrRQ5kj0hat5fEP127YZHr3kix0IyF3doNDTuy-U7eK_9W=w1766-h993-no


Uiteraard is het geen modderberg, is het niet zo dat je gelijk onderuit gaat, maar blijkbaar is het toch niet de bedoeling bij de gemeente Utrecht dat er hier geveegd gaat worden. Eigenlijk is dat hetzelfde verhaal als bij de teerstrepen die op het wegdek gebruikt worden: daar geldt een "stroefheidsnorm" voor, en als ze daaraan voldoen en niet te hoog op het wegdek liggen, dan vind RWS en de gemeente het prima. Toch zit een ongeluk in een klein hoekje zoals ook op motormeuk te bekijken is.

Mocht er iemand dus toch ten val komen bij de Firezone (laten we hopen van niet) dan kan je dit onderwerp gebruiken om aan te tonen dat de gemeente toch nalatig is geweest.

En voor wie het helemaal wil weten: het gaat om dossiernummers 3133554, 3112097 en 3160349.
 
Reeds enige tijd ben ik bezig om bij de gemeente Utrecht er voor te zorgen dat de oprit van de Firezone (Biltse Rading) schoon wordt gemaakt. De situatie is te zien op Google Street View.

Vlak voor de Firezone wordt er gebouwd. Uiteraard rijdt daar veel verkeer de weg op, met veel zand op de weg als gevolg. Als het regent wordt dit modder. Ondanks een aantal eerder meldingen waar toegezegd werd dat er geveegd zou worden, is er niets aan gedaan.

Mijn derde en laatste melding werd afgedaan met het antwoordBlijkbaar is dit dus "binnen de norm"

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Uiteraard is het geen modderberg, is het niet zo dat je gelijk onderuit gaat, maar blijkbaar is het toch niet de bedoeling bij de gemeente Utrecht dat er hier geveegd gaat worden. Eigenlijk is dat hetzelfde verhaal als bij de teerstrepen die op het wegdek gebruikt worden: daar geldt een "stroefheidsnorm" voor, en als ze daaraan voldoen en niet te hoog op het wegdek liggen, dan vind RWS en de gemeente het prima. Toch zit een ongeluk in een klein hoekje zoals ook op motormeuk te bekijken is.

Mocht er iemand dus toch ten val komen bij de Firezone (laten we hopen van niet) dan kan je dit onderwerp gebruiken om aan te tonen dat de gemeente toch nalatig is geweest.

En voor wie het helemaal wil weten: het gaat om dossiernummers 3133554, 3112097 en 3160349.

:?

Zag ik daar blaadjes in de goot.
 
Laatst bewerkt:
Tja.

Soms is de weg droog, soms nat.

Soms is de weg schoon, soms ligt er zand.

Kwestie van aanpassen aan de omstandigheden?
 
daar kun je je in de herfst toch niet aan storen? Ze hebben wel wat beters te doen dan elk vuiltje van de weg te plukken. Ja het zou mooi zijn als er elke dag een veegwagen langs komt, maar dit snap ik niet zo.

maarja ik maak me dan ook minder druk om een beetje zand met mijn woestijnfiets
 
Kwestie van aanpassen aan de omstandigheden?

Ik ben het met je eens dat we niet over een paar blaadjes en wat zand moeten klagen.
Maar een dun klei-laagje op de weg kan verraderlijk glad zijn... zo glad als ijs.

Ik weet niet of dit gewoon zand is of klei. :P
 
Ik ben het met je eens dat we niet over een paar blaadjes en wat zand moeten klagen.
Maar een dun klei-laagje op de weg kan verraderlijk glad zijn... zo glad als ijs.

Ik weet niet of dit gewoon zand is of klei. :P

De auto pakken valt ook onder 'aanpassen aan de omstandigheden' ;)
 
De auto pakken valt ook onder 'aanpassen aan de omstandigheden' ;)

Ja, ik ben nu op een leeftijd gekomen dat ik niet meer met ijzel ga rijden.
De risico's wegen niet op tegen het voortdurende: "Waarom ben je niet met de motor?", van collega's in auto met verwarming.
 
Mocht er iemand dus toch ten val komen bij de Firezone (laten we hopen van niet) dan kan je dit onderwerp gebruiken om aan te tonen dat de gemeente toch nalatig is geweest.

En voor wie het helemaal wil weten: het gaat om dossiernummers 3133554, 3112097 en 3160349.

Juist niet, toch? De gemeente is geweest en heeft de situatie beoordeeld. Oordeel: de situatie voldoet aan de norm. Dan is de gemeente dus niet nalatig geweest. Je kunt hooguit aanvechten dat de norm niet deugt een in de toekomst aangepast moet worden.

De vervuiling op de foto's vind ik overigens wel meevallen. Ligt er misschien een beetje aan waar je woont. In woon een beetje in een buitengebied met veel boeren en tractoren en dan ligt er regelmatig veel meer modder op de weg. Je kunt nou eenmaal net achter elke tractor een veegwagen laten rijden.
 
Laatst bewerkt:
moet je eens in wat landelijker gebied komen rijden in de periodes dat ze oogsten... Soms kom je er net in je bocht achter dat er een uitrit van een akker is. Mud happens.
 
moet je eens in wat landelijker gebied komen rijden in de periodes dat ze oogsten... Soms kom je er net in je bocht achter dat er een uitrit van een akker is. Mud happens.

Goh klinkt als mijn dagelijkse route.
Ben eraan gewend dat er dagelijks modder op de weg ligt (laatste dagen is het wel heel extreem, maargoed)

Rijd dagelijks door de polder en al redelijk wat keren bij het induiken bij een bocht moeten corrigeren omdat er modder ligt.
Nadeel is dat alles onder de modder zit, zelfs de rug van m'n pak :P
 
Goh klinkt als mijn dagelijkse route.
Ben eraan gewend dat er dagelijks modder op de weg ligt (laatste dagen is het wel heel extreem, maargoed)

Rijd dagelijks door de polder en al redelijk wat keren bij het induiken bij een bocht moeten corrigeren omdat er modder ligt.
Nadeel is dat alles onder de modder zit, zelfs de rug van m'n pak :P
Dat lijkt normaal omdat het de "norm" is, maar tractorbestuurders zijn gewoon verplicht om hun banden schoon te maken voordat ze de openbare weg op rijden.
 
Precies!
Dat doe dus niemand op die binnendoorweggetjes is het echt opletten als de suukerbietn en de eerpells gerooid worden.
 
Dat lijkt normaal omdat het de "norm" is, maar tractorbestuurders zijn gewoon verplicht om hun banden schoon te maken voordat ze de openbare weg op rijden.

Nog nooit gezien.
Reed er gister achter 1 waar de stukken modder in t rond vlogen.
Ben er dan ook altijd zsm voorbij en over t algemeen is t wel te doen.
Probeer zo min mogelijk verkeer achter me te hebben in de bochten zodat als er wat gebeurd ik ruimte heb om acties uit te halen.

Wel een keer gehad dat er 1 de complete giertank was verloren op de weg, dat was wel ff schrikken :X

Maar vind de teerstrepen op mijn route erger.
Loop de weg maar eens door: Google Maps
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt normaal omdat het de "norm" is, maar tractorbestuurders zijn gewoon verplicht om hun banden schoon te maken voordat ze de openbare weg op rijden.

Voor alle bestuurders trouwens.
Op stage ooit eens rijplaten gemaakt waar (in dit geval) kiep-vrachtwagens hun profiel leeg konden rijden als ze uit het onverhard kwamen.
 
Nog nooit gezien.
Reed er gister achter 1 waar de stukken modder in t rond vlogen.
Ben er dan ook altijd zsm voorbij en over t algemeen is t wel te doen.
Probeer zo min mogelijk verkeer achter me te hebben in de bochten zodat als er wat gebeurd ik ruimte heb om acties uit te halen.

Wel een keer gehad dat er 1 de complete giertank was verloren op de weg, dat was wel ff schrikken :X

Maar vind de teerstrepen op mijn route erger.
Loop de weg maar eens door: Google Maps

Jeetje wat een ramp voor een motorrijder allemaal, het rijbewijs is toch niet bij een pakje boter gekregen en laat zo'n ding ook maar twee wielen hebben |(
 
Jeetje wat een ramp voor een motorrijder allemaal, het rijbewijs is toch niet bij een pakje boter gekregen en laat zo'n ding ook maar twee wielen hebben |(

Muh ik heb er weinig moeite mee, ben eraan gewend maar ik rijd dan ook wel het hele jaar door.
Teerstrepen kan ik ook wel mee leven, maar niet als t complete wegdek vol ligt ermee :X
 
verplicht misschien maar de eerste die het doet moet ik nog tegen komen.

De boetes hier op zijn enorm dus over het algemeen doen de boeren dat wel.
Je kunt nooit helemaal voorkomen dat er een laagje modder op de weg komt.
Dat spuiten ze wel weg maar het blijft oppassen.


Overigens betwijfel ik of ze verplicht zijn de banden schoon te maken voordat ze de weg opgaan.
Ze zijn wel verplicht de weg weer schoon te maken.
 
full

Dit is dus glad.... alle modder die je ziet incl de richels aan de rechterkant ligt op de rijbaan. Geen borden, onverlichte weg...resultaat is zichtbaar. Politieauto, ambu en onze TS hadden er ook een bijna incidentje toen we aanreden. De landbouwer heeft hier dan ook een fikse douw gehad....Gelukkig geen letsel
 
De boetes hier op zijn enorm dus over het algemeen doen de boeren dat wel.
Je kunt nooit helemaal voorkomen dat er een laagje modder op de weg komt.
Dat spuiten ze wel weg maar het blijft oppassen.


Overigens betwijfel ik of ze verplicht zijn de banden schoon te maken voordat ze de weg opgaan.
Ze zijn wel verplicht de weg weer schoon te maken
.
Iemand die modder op de weg achterlaat is aansprakelijk voor de ongelukken die er het gevolg van zijn, ook als er een waarschuwingsbord geplaatst is.
Ook al zou er geen wettelijke verplichting zijn om de banden schoon te maken, dan blijft er nog een morele plicht over.
 
Word nauwelijks op gecontroleerd :N een paar jaar terug nog wel
,het is hier nu met de mais 1 grote bende ,en dat is niet de schuld van de boeren, maar van de loonwerkers,
en die kijken echt nergens naar :r interresseert ze geen ene flikker ,rijden je t liefst van de weg
 
De boetes hier op zijn enorm dus over het algemeen doen de boeren dat wel.
Je kunt nooit helemaal voorkomen dat er een laagje modder op de weg komt.
Dat spuiten ze wel weg maar het blijft oppassen.


Overigens betwijfel ik of ze verplicht zijn de banden schoon te maken voordat ze de weg opgaan.
Ze zijn wel verplicht de weg weer schoon te maken.

Ik weet niet waar in het zuiden jij woont, maar ik woon op de grens van Brabant België en Zeeland, en hier is het hoogst uitzonderlijk als een boer zijn banden of de weg schoonmaakt hoor....
 
Terug
Bovenaan Onderaan