Wel of geen windscherm?

Biggest four

MF veteraan
19 feb 2003
1.184
116
Toen ik mijn motor kocht (een naked bike) dacht ik: ik koop er meteen een windschermpje bij. Formaat flyscreen. Ik vond dat ik toch nog veel gebulder rond mijn helm had, bij hogere snelheden. Door een vervelende schuiver raakte ik mijn windscherm kwijt en ontdekte ik toen ik mijn motor naar de motorzaak voor reparatie bracht dat zonder scherm rijden heel plezierig is. Veel minder gebulder. Ik besloot toch maar weer een windscherm te monteren, maar nu een hogere. Dit blijkt nu na een dag rijden erg tegen te vallen. Veel gebulder rond de helm en een 'gestoorde' blik op het wegdek. Even het ruitje verwijderd en opnieuw geprobeerd op de snelweg. Mijn conclusie is toch: eerlijke rijwind is veel beter te verdragen. Het geeft een veel beter gevoel op de motor, een beter zicht en je hoort het blok veel beter werken. Zonder windscherm vind ik de bike trouwens veel mooier.

Wat is jullie ervaring?

full
 
Tsja, smeken verschillen. Voor mij nooit meer een naked bike.
Tot honderd in het uur is het te doen. Daar boven niet meer.
 
Naakt is naakt! Geen scherm dus. (is naar mijn mening nog lelijk ook, op de meeste naakte fietsen dan, ligt ook een beetje aan wat voor scherm)

En lange ritten op hoge snelheid is makkelijk te doen. Ben namelijk, net toen ik m'n fiets had gekocht, meteen even naar Noorwegen en terug gereden. 1500km heen(3 dagen) en ongeveer 600km terug (1 dag).
Makkelijk te toen op een naakte fiets. (pijn aan je kont en rug even doorheen bijten)
 
Precies, beter je kop in de pure rijwind dan in de turbulenties. Ik heb ook amper windbescherming, maar mis het nauwelijks. Vanaf ca 130-140 kph is de druk van de polsen en kan ik lekker op de wind gaan hangen.
 
Dat is het allereerste wat ik van m'n fiets gesloopt heb.
met scherm kreeg ik koppijn van het gebulder, zonder rijd veel rustiger. Het staat ook veel beter. Ik vraag me eigenlijk af of zo'n kapje op over je tellers/koplamp eigenlijk nut heeft. Het lijkt me dat je in ieder geval het gebulder kwijt bent, maar of je dan wat van de wind kwijt bent??

edit: trouwens, gave fiets hoor zo'n 1400!!
 
Zal best wel waar wezen maar IK vind het kut boven de 100/u.
Waar blijven die "real men" bij 200?

Ik heb m'n fiets op de 170kmh gehad, en ik had nog steeds nergens last van. Hoe harder je gaat, hoe gestroomlijnder je door de rijwind lijkt heen te komen.

Zodra ik m'n nieuwe fiets heb die meer dan 200kmh haalt zal ik je m'n ervaring hiermee op de hoogte brengen.
 
Zal best wel waar wezen maar IK vind het kut boven de 100/u.
Waar blijven die "real men" bij 200?
Wat zal je jezelf gaan zitten pesten?



I'm lost.
't verschil zit um tussen 'kuip' en 'windscherm'...

Een kuip zorgt voor een goeie luchtstroom, die rond de bestuurder gaat. Een windscherm knalt de lucht abrupt uit mekaar, met veel turbulenties. Daarbij zitten de meeste turbulenties juist ter hoogte van de helm.


Dus of een klein windscherm om je lijf uit de wind te houden, of een loeigrote om je helemaal uit de wind te houden. En daarbij niet boven de 120 op de teller willen. Anders een kuip gebruiken. :P
 
:] nou ik heb er een klein schermpje op zitten.tot 180kmh is het rechtop zittend te doen maar sneller moet ik echt erachter kruipen neus op de tank :P zou graag het schermpje eraf halen ziet er veel mooier uit.is helaas mijn andere helft niet mee tevreden :? .en ik weet niet of dat dan uit te houden is met hoge snelheid
 
Ik haal 140km/h als cte snelheid. Tot 160 is te doen, 170 voor heel even :9 .
Ik weet nog niet wat ik zal doen. Vind het wel leuk zonder scherm. Misschien dat ik met wat oefenen verder geraak.
 
Laatst bewerkt:
Misschien ligt het aan mij hoor, maar ik vind een windscherm geen smoel op een naked :r Wanneer je uit de wind wilt zitten koop je toch gewoon een auto |(
 
Ik heb gisteren een rit gemaakt van ruim 150 kilometers. Een groot deel was snelweg en ik moet zeggen, tot 150 km/u zonder windscherm is heel goed te doen.
En zoals de meesten van jullie al aangeven: zonder windscherm is een naked bike het allermooiste! 8-)
 
He Janneman,

je rijdt weer!!! Gefeliciteerd, RT heeft zijn werk dus gedaan. Zie je binnenkort wel eens langskomen, ben benieuwd. Enne zo'n schermpje, no way!!!
Liever naakt dan namaak. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan