Welk model Varadero heeft slechte nokkenaskettingspanner?

VeerBol

Rookie
9 jan 2002
15
0
Mijn motorshop attendeerde mij er op dat ik de nokkenaskettingspanners moet vervangen, omdat dat een kwaal is bij de Varadero. Ik had al eerder ergens gelezen dat het enkel de eerste modellen betrof (terugroepactie?), maar kan dat niet terugvinden. De mijne is van 2007 en heeft inmiddels 145000km op de klok staan. Tijd voor vervanging of geen zorgen? Wie kan er iets gefundeerds over zeggen?
 
blok is in grote lijnen dat van de vtr100f.
die hadden sinds 1997 vaak NAKS's waarvoor een beter model was, met een stipje (verf) erop om het nieuwe type aan te duiden.

met 145k op de klok zou ik me eerder zorgen maken of hij al niet versleten is ipv foutief ;)
als die slechts is ratelt hij bij lage toerentallen, als je gas geeft word het 'rammelen' minder
 
Mijn Varadero mankeert niets. Geen gerammel of wat dan ook. Ik ga binnenkort naar Slowakije en later 't jaar naar Noorwegen. Ik overweeg de NKS preventief te vervangen om geen gelazer te hebben. Ik probeer achter te komen of 't zinvol is of overbodig. Een voetstepje kan ook afbreken na 10 jaar, maar die ga je ook niet preventief vervangen, zeg maar... Dus ik wil gefundeerd een keuze maken. Niet alles klakkeloos vervangen, maar ook niet zuinig/eigenwijs zijn en onderweg gelazer hebben.
 
't Gaat mij om of ik het advies van mijn motorshop moet opvolgen of dat mijn motorshop het mis heeft en dat zijn advies enkel de 1e Varadero's betreft (de carburateur-modellen, <2003). Sommige slijtagedelen kan je natuurlijk prima voor zijn, als je verder van huis gaat (wiellagers, remblokken en -schijven, banden, ketting en tandwielen, koppelingskabel).
 
Terug
Bovenaan Onderaan